theresen
28-11-2011, 22:01
hej.
har inhandlat en november kaktus och tänkte göra ett nytt försök, köpte den för 1 ½v sen och vattnade första gången igår lite på fatet, den var torr när jag köpte den men den har sån där blomaffärsjord så det är alltid svårt att veta.
bladen var ganska mjuka och tunna och i morse kändes dom mycket bättre utom det allra yttersta bladet är det ok eller ska jag vattna lite till?
det är fullt med knoppar och blommor på så jag vill ju inte göra fel.
den står svalt ca 18-19grader.
har några miniphalaenopsisar som behöver större kruka för rötterna rullar sig i botten på krukan, finns inga storleken större genomskinliga krukor i min direkta närhet så jag undrar hur viktigt är det egentligen med genomskinliga krukor?
jag vet att alla phalaenopsisar står i genomskinlig kruka men oftast så står dom även i en ytterkruka som inte är genomskinlig så man undrar ju då hur mycket ljus dom verkligen får längst ner i kurkan och om det är så viktigt egentligen.
Nevemberkaktusar kan jag inget om, så jag svarar på orkideéfrågan i stället

Det är inte alls viktigt att de står i genomskinliga krukor! Det enda fördelen med genomskinliga krukor är att det är lättare att se när det är dags att vattna, någon fotosyntes av betydelse lär inte ske genom genomskinlig plast. Dessutom tenderar rötter att växa upp och ut ur krukan av sig själv, och dessa rötter är möjligen användbara för fotosyntes.
Alltså, köp lagom stor kruka av vilken färg som finns tillgänglig.... Tänk bara på att vara försiktig med vattningen första tiden efter en omplantering, plantan är lite känsligare just då.
Red Top
29-11-2011, 11:02
Du kan vattna din Schlumbergera truncata, novemberkaktus, lite till. Alla bladleder bör vara fyllda och spänstiga. Det bästa är att genomvattna jorden ordentlig och sedan låta jorden torka upp helt innan nästa genomvattning. Låt det aldrig stå vatten kvar på/i fatet/ytterkrukan, eftersom rötterna då riskerar att ruttna.
På sommaren kan du ställa/hänga ut den i skuggigt läge, så blir blomningen ännu rikligare nästa höst. Låt den inte stå i direkt solljus. Schlumbergeran är ursprungligen en epifyt, som lever bland trädkronorna i Brasiliens djungler.
Den gillar inte kalkhaltigt vatten, så gärna så mjukt vatten som möjligt. Regnvatten t ex.
theresen
29-11-2011, 17:17
krt: vabra! då slipper jag bekymra mig för det.
jag ser inte när de är törstiga ändå mina står i mossa så jag känner på den ist.
red top: jag är lite försiktigare med vattningen på den för jag vattnade nog ihjäl knopparna på min förra, den stod iof varmare också.
när man letar info så får man alltid olika svar, mycket är ju individuelt hur man har det hemma och sånt.
men tycker nog den mesta info har varit att man ska vara försiktig med vattningen, precis som du skriver så är den en epifyt så den ska väl mest vattnas som orkide alltså den ska bara bli lätt fuktig när den vattnas, sen är den ju en fetbladsväxt.
men den ska få lite till så även de yttersta bladen blir piggare.
Gröna mormor
30-11-2011, 09:36
Jag har haft november/julkaktus i många, många år och dom har, precis som alla andra krukväxter jag har, fått vatten två gånger i veckan (ovanifrån). För att dom skall blomma rikligt, skall dom ha lite drag, så mina står tätt intill fönsterglasen och just nu är julkaktusarna översållade med knoppar och vissa har börjat slå ut. Jag vänder på krukorna nu så att även andra sidan får knoppar och njuter av blomsterprakten.
När det gäller orkidéer, så får dom en riktig genomvattning två gånger i månaden. Då häller jag vatten ovanifrån, undviker att få vatten i bladfästet, och fyller på tills hela ytterkrukan är fylld. Där får dom stå en liten stund och sedan lyfter jag ur innerkrukan och häller ut vattnet. Detta har fungerat för mina orkidéer under alla år, någon större kruka behövs inte, kan dock vara bra att byta jord med några års mellanrum.
theresen
30-11-2011, 14:58
gröna mormor: jag får gå lite på känn vad gäller novkaktusen men andras erfarenheter är alltid bra veta
vad gäller orkideérna så har jag minisar och dom står i mossa så jag måste ge dom vatten lite oftare för mossan torkar ut och särskilt nu när elementen är på.
rötterna har växt så mycket så växten får helt enkelt inte plats i kurkan så den behöver mer plats.
det var den genomskinliga krukans funktion jag undrade över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.