Hej!
Detta är en kaprisbuske som jag drog upp från frö för fem år sedan. Den har endast stått inomhus fram till i somras och ännu inte blommat någon gång.
Jag bor i lägenhet så jag har begränsade möjligheter att anpassa klimatet. Jag har inte heller något söderfönster. Det är antingen inne eller på balkongen (ingen sol) som gäller.
Kapris är ju en Medelhavsväxt så jag antar att den liksom citrus och oliver behöver en kall period för att blomma. Därför fick den för första gången stå ute från september till november, men nu var jag tvungen att ta in den pga risken för frost och eftersom det blev så mörkt, vilket jag antar inte är bra(?). Den fällde en del blad under hösten. För tre veckor sedan tog jag in den och min taktik för att få den att blomma är att simulera vår/sommar för den eftersom viloperioden inte kunde förlängas.
Jag använder 119 watt riktade lågenergilampor dagsljus, 6 400 K. Det blir drygt 7 000 lumen. 36 watt är på 12 timmar per dag och full effekt 6 timmar per dygn. Annars är det mörkt. I krukan motsvarar full effekt ungefär 25 000 lux. Tror ni detta räcker eller ska jag kräma på med lika mycket till? Enligt Wikipedia så motsvarar 25 000 lux fullt dagsljus men för att motsvara direkt solljus krävs minst lika mycket till.
Det har kommit många nya skott sedan jag tog in krukan och fixade lyset. De växer mycket snabbt och växten ser ut att trivas bra.
Som sagt: vad tror ni? Behövs det ännu mer ljus?
[attachment=66402:CIMG2995liten.jpg]