Katarina Odla.nu
Planera din trädgård del 4 är klar! Hur är det - planerar ni trädgården på vintern?/ undrar Katarina

Planera din trädgård - form & höjder
ingrid fuxwall
Ärligt talat är jag urdålig på detta. Har inte överblicken så att jag kan se hur det ska se ut när det vuxit till sig och tydligen har jag grävt ner helt fel i år, har ju utökat buskar och träd utan att ha någon strukturerad plan
torvan
Oj ja! med en helt ny trädgård där det bara fanns 3 pioner och en malva så gör jag inget annat a0a.gif
gräver och gräver och planterar så jag har en struktur på den till våren. Planterat klätterrosor där det ska bli ett staket...ser inte klokt ut just nu. Planterat massor med pioner, madonnaliljor och ängsfrön där jag hoppas kunna få till en "mini Tage Andersen äng". Efter ett fallfärdigt staket som jag ska renovera i vår har jag satt kaprifol. Där det ska bli en pergola av armeringsjärn har jag satt druvor. En rund gräsmatta med massor av vårlökar och uppgrävt runt om för perennrabatt och köksträdgård är klar. En lavendelhäck med stockrosor, tulpaner och snödroppar vid huset likaså. Massor av perennfröer satta ute och alla växter jag tog med mig är nergrävda. Sen är det bara att börja planera perennrabatter och köksträdgård i vinter. Underbart! Men inte underligt att jag har ont överallt...har bara bott här en månad och kunnat vara ute hela dagarna o jobbat. Glömde min favorit, Silverpäronet som klarade stormen som slog till hårt här på Hven.
LottaJo
Åh torvan, det låter som om det kommer att bli jättefint! bravo.gif

Jag tillbringar också hela vintrarna med att planera trädgården och har väl idéer som kommer att hålla mig fullt sysselsatt i både två och tre säsonger till... Å innan det är klart har jag garanterat beslutat mig för var jag ska fortsätta! Flyttade till nybyggt hus med ~1700kvm leråker utan ett enda träd, buske eller blomma för 6 år sen så det finns mycket att göra. Synd bara att mannen inte är fullt lika fanatisk... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon