Full version: kantstöd plåt
Lavin
väcker lite liv i en gammal diskussion. Har beställt plåtband från beijer, som det stog om i ett annat inlägg, och hittade en som är 300mm bred, 25m rulle Det blev ca 50kr/m. Undrar om det är någon som har använt detta och har erfarenheter?

De används tydligen som plåtband i gipsväggar, från gyproc och heter PB 300. De är 0,7mm tjocka så de ska vara böjbara för mjuka former. Finns en perforerad version som man nog inte vill ha.

Tänker man måste slipa på kanten, så det inte blir så vasst, och kanske låta dom ligga ute och sedan mattlacka, så de inte försvinner helt, alternativt järnmönja dom roströda! Är det någon som behandlat sin plåt?

Jag skickade lite förfågningar till smidesverkstäder, men fick inga svar, så det känns som att detta var värt att prova!
Gunilla T
Jag använder plåtband till kanter för att stoppa gräset från att växa in. Men jag gräver ner hela kanten i marken, jag föredrar omarkerade kanter. Plåtbanden skyddar väl och håller för gräsklipparen också.

Inte säker på om vi menar samma sak nu men jag tror inte det blir snyggt att låta plåten stå upp runt rabatten.

Här är en bild från en rabatt som jag grävde upp på sensommaren i år. Jag tog bort alla växter och bytte jorden till jord/grus och passade samtidigt på att gräva ner metallbandet i kanten (rabatten är inte färdigplanterad här)

[attachment=66404:DSCN10820001.JPG]

Lavin
Ok, så det är ju en variant också. har annars tänkt mig att det ska stick upp en bit, som i inlägget nedan från bloggen trädgårdsflow. det är samma tjocklek på stålet, och kallvalsat, men jag vet inte hur denna rostar.

http://tradgardsflow.blogspot.com/2011/08/...-lite-till.html

Jag tror att dina plåtband är PB 100, dvs 10cm höga? Jag lyckas alltid göra mina rabatter högre än gräs/gångar så jag behöver invallning så att jag kan få en rak kant och inte en slänt.... slänter är svåra att försvara!

Håller även på och pratar med en smidesverkstad för en stabilare lösning på de raka gångarna (inte så många) men har inte fått ett pris än!
Huggorm
Du kan nog inte låta det sticka upp särskilt långt. Jag gissar att plåten välter om du inte har tjugo centimetr under ytan och max tio ovanför.
Lavin
Nej så högt bygger jag inte upp rabatterna =) men det är alltid ett par centimeter, hur bestämd jag än är.

Om man hade velat ha den högt uppstickande tror jag att det hade gått att lösa genom att böja den i L-form, vissa av plåtarna är ju tänkta att användas så, så det har en perforering på mitten så att de går att vika.

Just nu har jag en halvtemporär trädgård, har grävt upp lite fyrkanter som perennodlingar till framtida rabatter, så plåt känns väldigt attraktivt, det är ju lätt att flytta på och återanvända. Har använt gamla sjöstensplattor som inte är en dans på rosor att kånka runt. Tänkte att några skyffelstick runt rabatterna är tillräckligt för att få ner dom, sen står de nog bra i leran.

Gunilla, hur har du gjort i skarvarna? eller har du bara hela längder?
Gunilla T
Köpte en hel rulle band, kommer inte ihåg hur lång den var ...25m kanske? Klipper av den vid lämplig längd när jag satt ut den på plats så det blir inga skarvar.
Lavin
den var nog 50m, den smala är på längre rulle. Ok, jag hade tänkt göra fyrkanter och då blir det iaf en skarv. Får se hur vädret blir nu om den kommer på plats, fortfarande rätt så varmt ute nu även om jag inte är så road av att krypa på marken i decemberregnet.
ingelsgarden1
CITAT (Lavin @ 29-11-2011, 14:56) *
väcker lite liv i en gammal diskussion. Har beställt plåtband från beijer, som det stog om i ett annat inlägg, och hittade en som är 300mm bred, 25m rulle Det blev ca 50kr/m. Undrar om det är någon som har använt detta och har erfarenheter?

De används tydligen som plåtband i gipsväggar, från gyproc och heter PB 300. De är 0,7mm tjocka så de ska vara böjbara för mjuka former. Finns en perforerad version som man nog inte vill ha.

Tänker man måste slipa på kanten, så det inte blir så vasst, och kanske låta dom ligga ute och sedan mattlacka, så de inte försvinner helt, alternativt järnmönja dom roströda! Är det någon som behandlat sin plåt?

Jag skickade lite förfågningar till smidesverkstäder, men fick inga svar, så det känns som att detta var värt att prova!

Eftersom de är varmförzinkade verkar det vara onödigt att lacka dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon