MRLINDELL
09-03-2004, 16:22
Jag har några vackra ofantligt röda rosor "HC Andersen" som jag vill ha lite flera av. Hur får man flera rosor utan att gå till butiken och att köpa flera (och inte knycka grannens

) etc etc
Åsa, mälardalen zon 2
09-03-2004, 16:37
Sticklingar, avläggare brukar fungera på många rosor och då får du en rotäkta ros.
Vill du testa lite mer avancerad förökning driver du upp grundstammar och okulerar in en ädel sort på den.
kerstin z5-6
09-03-2004, 18:47
I sommar kan du säkert ta sticklingar och stoppa direkt i jorden -vill du ha mer koll på dem kan du titta under Abrakadabra rosfrågan -där skriver jag lite om hur jag tar sticklingar , snittrosor och andra:)
kerstin z5-6
11-03-2004, 22:05
:)tack själv -lycka till med sticklingarna -Kom ihåg att om en av 3st tar sig är du skicklig, det är DET som gör det så spännande .
gmasterb
14-03-2004, 12:39
För ett par år sedan stod det i allt om trädgård att man kunde sätta en stickling i ett glas vatten, vilket jag testade och klarade. Dock är den stora nackdelen att roten inte är lika vinterhärdig i vårat svenska klimat, därför ockuleras (en slags ympning) en knopp från det önskade materialet in på ett betydligt mer härdigt exemplar.
//Stefan
kerstin z5-6
14-03-2004, 13:00
Nja .. Rosor ympas på andra rötter ,grundstammar för att de ska växa fort och bli säljbara fortare .
Snittrosor som du sätter ner och rotar växer på egen rot
Rosens anlag i sig kan vara dåligt vinterhärdiga ,men roten brukar leva.
Mina snittrosor har klarat z 5-6 ute , Allt fryser ner till marken men de påterkommer .
Fryser en ympad ros ner väldigt djupt , kommer endast vildskott" av grundstammen tillbaka och inte orginalet.
Rotar du själv får du rotäkta rosor.
Ympade rosor är därför inte så särskilt mycket mer vinterhärdiga än icke ympade.Snarare är min erf att rotäkta i allmänhet -de finns ju även i handeln -klarar sig bättre i kallt klimat
Christer i Falköping
14-03-2004, 20:01
Däremot har jag läst att rosor på egen rot kan växa annorlunda än de som är ympade. Jag lyckades en gång med att få Polstjärnan att få rötter. Den växte betydligt lugnare än de ympade jag köpt.
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
15-03-2004, 09:09
Japp rosor kan växa annorlunda på egen rot + grundstammen kan även till viss del påverka färgerna på rosen etc. Så en ros på egen rot kan bli något annorlunda än en ros som är okulerad fast så stor skillnad tycker inte jag det brukar vara, den sorten jag själv kan titta på är Mozart och den enda skillnaden jag kan se där är att Mozart som är okulerad har ett något spretigare växtsätt än Mozart på egen rot.
Nu hade jag ju inte tänkt föröka rosor i år, det sparar vi till ett annat år
Men likaväl så är jag så glad över att få lära mig sånt även om det är svårt. När den dagen kommer så får jag väl göra många sticklingar med små skillnader i "klimatet"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.