|
grisell
30-11-2011, 13:09
Är det någon som har tips? Växten står inomhus. Jag har läst/hört flera alternativ: Cigarettfimpsvatten, ättiksvatten, NemaBlom och en gul skål med ättika och diskmedel(!). Det sistnämnda har jag provat - helt meningslöst.
Vad brukar ni använda?
Jag har använt vinäger med diskmedel i det funkar det ligger dränkta mygglik i kopparna, Idag vattnade jag med nemablom som jag fick av Bionema. Jag återkommer och berättar om hur det gick.
Anja Danmark
30-11-2011, 23:14
Hvis du kun vander nedefra og lægger et lag sand øverst, så skulle du slippe af med dem.
De trives bedst i det øverste, fugtige jordlag, så hvis du sørger for, at det er helt tørt, vil de ikke trives...
Tack för det svaret det är ju mycket bättre skall sanden vara torr eller blöt ?
grisell
01-12-2011, 09:46
Tack för tipset Anja, men jag kan inte vattna en sextioliterskruka underifrån. Däremot kan jag lägga småsten överst. Kapris trivs med det har jag läst.
Kanske låta bli att duscha plantan också? Förresten, vad tror ni om lite hederligt flugpapper spänt över krukan?
grisell
01-12-2011, 15:19
Jag provade med cigarettfimpsvatten (enda gången jag har haft nytta av min rökning). Myggen försvann som en avlöning - lyfte som ett moln från krukan. De svärmade några minuter runt krukan innan de tröttnade (eller dog?). Nu är det bara några eftersläntare kvar. Skall göra om det om några dagar igen.
grisell
03-12-2011, 12:16
De kom tillbaka.  Nu skall jag prova att lägga stenar över jorden.
Fjortispower
03-12-2011, 13:56
Testade Nemablom en gång. Det hjälpte ett tag, men de kom snabbt tillbaka när medlet tog slut. Jag tror att nematoderna inte trivdes i min jord, eftersom jag fick tipset från en nöjd kund annars. Stenar, mossa, papper, påse.... Ja, jag har testat allt. Det hjälper inte. Det värsta är när de gör invasion på en växt (i jorden då) - oftast på julblommor (amaryllisar, lökar), men ibland även på annat. Nyligen blev det en kraftig invasion på min bonsaifuchsia som jag ägnat så mycket tid åt att skapa själv. Det bara regnade sorgmyggor ur den lilla jordytan  , och dessutom på torr jord. Blev tvungen att kasta eländet, då jag annars kunde välja mellan att bada i sorgmyggor hemma.
grisell
03-12-2011, 16:07
Det ser mörkt ut med andra ord...
Som Anja säger är nästan det enda sättet att bli av med dessa små irriterande mygg att vattna underifrån. Mina övervintrare har jag på stora bevattningskar/fat, o de större krukorna har sina egna fat. Alla vattnas på fat/nerifrån och jag har inga sorgmygg sedan 3-4 år tillbaka.
smuleborg
15-12-2011, 21:26
Jag har inga större problem med sorgmyggor. Men ändå, jag ställer en dum fråga. För första gången övervintrar vi pelargoner "inomhus" under lysrör. De står tätt under lysrör. Det fladdrar lite grann. Nåväl, som jag minns det har vi ett lager lecakulor i botten på krukorna, funkar bevattning underifrån då, ja jag ställde en dum fråga.
Crazy4Flowers
16-12-2011, 08:37
Jag har vattnat med Provadopinnar, sätter en pinne i en vattenkanna full med vatten i rör om nästa dag och vattnar ut det, dom brukar bli väldigt irriterade av det och de flesta brukar försvinna efter ett par dagar.
Skulle en kruka bli så invaderad skulle jag nog byta jorden på den stackars växten.
Nemablom är jätteintressant skulle gärna testa.
Har testat gula klisterpapper och dom fångar upp den del men inte alla.
Skål med vatten och en citronskiva i med en droppe diskmedel fungerar till viss del men fångar inte upp alla.
Hur fungerar det med lite snus? Kaffesump visst fungerade det också?
Jag glömde att jag skulle rapportera om nemablom. det fungerar inga sorgmyggor sedan jag vattnade.
CITAT (smuleborg @ 15-12-2011, 21:26)  Jag har inga större problem med sorgmyggor. Men ändå, jag ställer en dum fråga. För första gången övervintrar vi pelargoner "inomhus" under lysrör. De står tätt under lysrör. Det fladdrar lite grann. Nåväl, som jag minns det har vi ett lager lecakulor i botten på krukorna, funkar bevattning underifrån då, ja jag ställde en dum fråga. oja, det funkar utmärkt att ändå vattna underifrån, bara se till att vattnet går över hålen i krukans botten så att jorden och rötterna på växten kan "dra upp" vattnet.
Tycker det funkar rätt bra med de där gula klisterlapparna mna kan köpa på t ex ICA.
Annars brukar ju de äckliga flygande historierna som håler sig kring sopor och komposter kunna dränkas om man tar VINÄGER (inte ättika) samt en droppe diskmedel för att få bort ytspänningen. Det brukar bli fullt fort. Huruvida det funkar på sorgmyggor vet jag inte men bananflugor funkar det på.
CITAT (Peztis @ 16-12-2011, 19:18)  Tycker det funkar rätt bra med de där gula klisterlapparna mna kan köpa på t ex ICA.
Annars brukar ju de äckliga flygande historierna som håler sig kring sopor och komposter kunna dränkas om man tar VINÄGER (inte ättika) samt en droppe diskmedel för att få bort ytspänningen. Det brukar bli fullt fort. Huruvida det funkar på sorgmyggor vet jag inte men bananflugor funkar det på. De flygande odjuren vi har nu är sorgmyggor, de vi har i rötmånaden och senare är fruktflugor, om de kallas för bananflugor tvistar många om. Jag kallar dom för fruktflugor iaf. O att fånga sorgmygg på samma sätt som med fruktflugor, det funkar inte, tyvärr.
Intressant! Vad är det jag hade i blomkrukorna nu som kommer med ny blomjord ?
CITAT (fvd @ 17-12-2011, 09:21)  Intressant! Vad är det jag hade i blomkrukorna nu som kommer med ny blomjord ? Nu är det sorgmyggor
Hej PÅ våras har vi mycket sorgmyggor och andra efter långa bekämpar. Jag åkte till Biltema och köpte elektrisk Fjärilar dödare och jag Jag la i den lite fruktskal och stänger bakom på gula blad. Så den fungerar mycket bra och jag har inte den här problem just nu. Obs Jag Rensar mina hyllor och kök på ( AJAX Universal Lemon of Sicily ) . Det fungera bra mot Fjärilar och andra insekter .
H.Bassam
kerstinbern
18-12-2011, 17:46
CITAT (Bassam @ 17-12-2011, 20:19)  Hej PÅ våras har vi mycket sorgmyggor och andra efter långa bekämpar. Jag åkte till Biltema och köpte elektrisk Fjärilar dödare och jag Jag la i den lite fruktskal och stänger bakom på gula blad. Så den fungerar mycket bra och jag har inte den här problem just nu. Obs Jag Rensar mina hyllor och kök på ( AJAX Universal Lemon of Sicily ) . Det fungera bra mot Fjärilar och andra insekter .
H.Bassam Nej du har inte bekämpat sorgmyggor, kanske fruktflugor?
smuleborg
18-12-2011, 19:56
CITAT (CillaM @ 16-12-2011, 19:01)  oja, det funkar utmärkt att ändå vattna underifrån, bara se till att vattnet går över hålen i krukans botten så att jorden och rötterna på växten kan "dra upp" vattnet. Tusen tack för svar.
lotta65
31-01-2012, 14:36
CITAT (fvd @ 16-12-2011, 09:09)  Jag glömde att jag skulle rapportera om nemablom. det fungerar inga sorgmyggor sedan jag vattnade. Den erfarenheten har jag också, sorgmyggorna försvinner, efter en vecka är det lugnt och nematoderna ska kunna ligga länge i blomjorden och vänta på nya larver om inte jorden torkar ut för då dör nematoderna. vattnar alltid med Nemablom då jag frösår Lotta65
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|