Full version: Ledsen litchi?
Sjögurkan
Hejsan allesammans!

Jag är ingen odlarkung, men tycker det är allmänt kul att stoppa ner lite frön i jord och se vad som händer. Jag planterade således en litchikärna i slutet av juli, och plantan har vuxit upp och blivit ett speciellt litet träd på min fönsterbräda (det är 2-3dm högt redan).

För någon dag sedan upptäckte jag dock konstiga bruna områden på vissa blad (se bilder). Och undrar lite vad det kan vara för "sjukdom" och vad jag kan göra åt det för att hjälpa mitt lilla träd.

Jag tänkte även plantera om det då det står i en liten kruka och fortfarande står i såjorden jag planterade det i, kanske därför det är bruna fläckar? Näringsbrist?

Hur som haver, vore extremt tacksam för svar!

Mvh Sjögurkan
Sainty
Bladen blir bruna eftersom du använder bruna krukor.

Nä, skoja bara biggrin.gif

Bruna blad är svårt att svara på exakt. Men här har du lite idéer:

- Använd inte ytterkrukor (min personlig åsikt). Det är pest för exotiska växter eftersom de klarar inte av att stå i vatten. De måste ha dränerad jord för att ha en välbalanserad mängd vatten. Det kan vara väldigt svårt att hålla vattenbalansen eftersom ytterkrukor har en förmåga att minska avdunstningen från den nedre delen av krukan.

- Vattnet. Många exotiska växter är känsliga för vårt kranvatten som innehåller klor och annat skit. Detta gäller speciellt lychee. Använd regnvatten. Har du ingen möjlighet att samla regnvatten så häll upp vatten i din vattenkanna och låt det stå i 24h innan du vattnet. Syret har en tendens att göra mirakel med vissa kemiska föreningar i vattnet.

- Unga plantor ska inte ha näring.

- Torr luft. Lägenhetsluft under vinter är otroligt torr. Och det skadar exotiska växter något enormt. Fyll lite muggar och tallrikar eller något annat lämpligt kärl och ställ det runt om dina plantor.

- Temperaturskillnader. Varm från elementet med iskallt från fönsterrutan? Drag? För varm från elementet?

- Rötterna tar lätt skada av elementsvärmen. Kolla så att rötterna inte börjat ruttna.
Alexander-VG-zon3
Extraljus och lägst +15c och bättre luft skulle göra underverk, när ljuset återvänder trivs dom bättre. Ställer du ut skålar med vatten så lägg lite grus eller annat som bryter ytan.

När kärnan är förbrukad kan man ge näring och ev plantera om när krukan börjar fyllas ut. Men omplantering görs inte nu då kan den må sämre.
Sjögurkan
Fönstret litchin står i drar det lite ifrån men inte nämnvärt (gammalt fönster). Jag har lite ersättnings ljus som går igång vid 16tiden om slocknar vid 22. Huruvida det är "rätt" ljus är en annan fråga i dagsläget. Jag håller dock på att ser över mina alternativ vad gäller belysning. Antigen tänkte jag mig köpa ett par långa lampsladdar och ha belysningen hängandes i fönstret eller så har jag en hylla där jag skulle kunna montera en ljusramp på, nackdelen då är att det endast blir artificiellt ljus för mina plantor då, men de kanske inte bryr sig tongue.gif.

Just nu står min lithci i en plastkruka, endast. Tänkte plantera om den till en terrakottakruka, men får väl ta och avvakta tills våren med omplantering då. Har skummat runt lite på olika hemsidor och listat ut att den gärna står i lite surare jord, tror ni att jag kan omplantera litchin i citrusjord uppblandad med lite grus och såjord vid senare tillfälle?

Ska testa och öka luftfuktigheten runt plantan för att se om det kanske hjälper. Regnvatten eller osmos har jag tyvärr inte tillgång till. Brukar fyllla en tvåliters colaflaska som får stå och gosa till sig i rumstemperatur och sedan användas till vattning, men kalk etc försvinner väl ändå inte ur vattnet bara för att det får stå? Är inte det bara en vardagsmyt inom odling/akvaristik?

Tack för svaren! Återkommer i panik om plantan ser ut att gå emot ett öde jag inte gillar wink.gif

Mvh Sjögurkan
Sainty
Sjögurkan!

Ska du plantera om bara för krukans skull så kan du göra det utan problem enligt min åsikt. Man ska bara undvika omplantering om man ska byta ut jord för där skrapar man ju och har sig.

Är det bara krukan som ska bytas så kan du ju bara göra en flipp-flopp som jag kallar det. Tar en sekund. Alltså att du vänder krukan och låter växten och jorden vila i handen. Lyfter bort plastkrukan och sätter på en terra. Det är ju som att byta mössa på ett barn, inget som en planta kommer ta skada av hehe

PS: man ska inte vända sina barn upp och ner är man byter mössa på dem.
Sjögurkan
Hej igen.

Vad gäller "omplanteringen" så kommer det isådanafall bli att jag "floppar" över plantan som du menar men att jag kommer ha lite ny jord i botten på terrakottakrukan, samt runt om den gamla jordklumpen. Detta då terrakrukan är en anigen större än vad plastkrukan är.

För övrig har de bruna fläckarna spritt sig en aning (både vad gäller antal blad som är påverkade men även de blad som haft de bruna fläckarna har en allt större area av det bruna). Jag har sedan två dagar haft fat med vatten runt plantan för att se om detta kan hjälpa, men nu är alla bladen på den "undre" bladkronan brunfläckade på bladens kanter. Den undre kronan består av 4 stora blad, och två små. Den övre kronan (fyra stora blad och två små) ser friska ut men ett av bladen börjar också uppvisa vad jag tror är en antydan till brunhet på bladspetsen. Gillar litchiplantans sätt att sätta blad och gillar mitt lilla träd. vill verkligen inte att det ska gå och vissna bort eller dö av någon sjukdom (jepps jag vet att jag kan plantera om ett nytt, men vill ju se det jag har i mina ägor nu, frodas och leva länge).

Några nya tips eller funderingar? är det kört för mitt lilla träd om det fortsätter så här?

Mvh Sjögurkan

Alexander-VG-zon3
Det är ingen sjukdom utan miljöfaktorer, extraljus plus värme(jämnt över växten) skulle hjälpa den mycket. Luften är dock svårare att få fuktig. Att ha koll på vattningen är också viktigt inte för torrt och inte för blött (dock mitt som står under extraljus och växer förbrukar en del vatten även nu men det är ett vuxet träd).

Att ge den ny jord nu kan göra att den mår sämre (imed att du stör rötterna och tillför näring när den står i en svår och påfrestad miljö som det blir inne under höst-vinter).

Lite bruna områden på bladen blir det nästan varje vinter (det får mitt på äldreblad, och då har jag ändå 2stora akvarium och ett mindre plus mycket extraljus dock växer den nya blad). till våren-sommaren upphör detta.

Men extraljus gör mycket.
Sjögurkan
Ok. Då ska jag fortsätta mina försök att öka luftfuktigheten och bidra med extra ljus. Samt hoppas på att litchin överlever sin första mörka svenska vinter!
henrikandersson
Intressant tråd och mycket givande dialog att följa!

Jag har själv en liten litchi som också lider av problem med bruna blad, och förmodligen beror det på ovan nämnda orsaker. Jag har svårt att göra något åt temperaturskillnader, men det slog mig att det kanske hjälper med en plastpåse över plantan för att på så vis skapa en mer jämn temperatur runt den - vad tror ni om det? Borde väl rimligen även öka luftfuktigheten runt bladen då mycket avdustat vatten stannar i påsen?

/Henrik
Rebecca
Ett tips är att duscha med vattenspruta många gånger om dagen!
Bassam
Hej

Om vi lägger plast påse över växter . vi måste ta bort påsen minst 10minuter varje dag för att ändra luften .

H.Bassam
henrikandersson
Okay, jag satsar på påse men ska se till att förnya luften lite då och då samt att duscha lite med vatten.
Sjögurkan
Hej

Jag duschar (sprejar med blommspruta) min planta varje morgon, samt har ett vattenbad under/runt krukan (krukan står upphöjd och bildar en liten ö på ett större fat). Än så länge har detta inte hjälpt nämnvärt, bladen brunar till i samma takt som innan. Har flyttat på plantan (längre in i rummet och ersatt med fler konstgjora ljustimmar istället). Detta har jag gjort som ett försök att få bort plantan från det lilla drag som finns vid fönstret, samt höja temperaturen kring plantan lite genom att undvika ett kallt fönster.

Få återkomma om jag märker någon skillnad (ex nersaktande tempo av bruna blad)

Mvh Sjögurkan
Alexander-VG-zon3
Har du kalla dragiga fönster ? annars sätt den i ett ljust fönster (helst söder) har man normalrumstemp så är det ingen fara lägst +15c och att det är jämnt över hela växten (att det sänks under natten och blir varmare på dagen är ingen fara, bara det inte går för snabbt och att det är jämnt). Viktigt är extraljus det är nästan det absolut viktigaste för att den ska orka återhämta sig och ev få nya blad.
Bassam

Hej
Räkna inte att få resultaten på kort tid. Men du behöver tillräckligt tiden för att se resultaten, Också de skadade bladen kan inte blir friska igen. Men du hoppas på nya bladen.
Obs
När växter tar mycket näring. De blir sjuka . Så du kan duscha dom med vanliga vatten.
H.Bassa
henrikandersson
Min litchi blev mycket piggare när jag satte plastpåse över den (går än så länge då den inte är så stor) samt sprayar vatten på bladen några gånger i veckan. Inga fler blad har blivit bruna, och nya fina bladpar tittar fram.
Sainty
Skönt att höra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon