Full version: Beskärning igen
grisell
Ursäkta att jag tjatar, men nog måste det finnas någon här på forumet som vet om, när och hur jag ska beskära min kaprisbuske? Det är vår för den nu eftersom den har tagits in från balkongen och fått både värme och kraftig artificiell belysning. Man ser också att det kommer många nya skott.

Följdfråga: Kan jag skörda några av skotten utan att döda växten och kommer det nya skott då?
Huggorm
Jag vet inget om kapris, men generellt är det inget problem att skörda ett par skott från växter, det kommer nya skott.
Bassam
Hej
Tvärtom, växterna återhämta sig efter Beskärning,
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
Kapris kan man klippa på senvintern-våren dom blommar på ettåriga skott (riktigt vår, att ''stimulera vår'' är en metod för att övervintra växter inget att gå efter när det gäller beskärning växterna är fortfarande känsliga nu inne under vintern).
grisell
CITAT (flaxss @ 03-12-2011, 10:30) *
Kapris kan man klippa på senvintern-våren dom blommar på ettåriga skott (riktigt vår, att ''stimulera vår'' är en metod för att övervintra växter inget att gå efter när det gäller beskärning växterna är fortfarande känsliga nu inne under vintern).

Tack, flaxss! Då väntar jag till nästa höst alltså? Runt november innan frosten och innan jag tar in den, eller?
grisell
Tror du att den kommer att blomma här inne?
Alexander-VG-zon3
Nej du kan klippa den nästa år på senvintern/våren alltså. Efter beskärning kommer då ev blomknoppar.
grisell
Ja, men nu förstår jag inte. Eftersom jag bara har två möjliga förvaringsplatser: utomhus och rumstemperatur, så måste jag ta in den innan frosten. Alltså står den inne november-juli cirka och ute juli-november. Det kan jag inte göra något åt. Den har alltså sommar november-juli, sen höst och vinter fram till november igen.

Vilken månad menar du att den ska beskäras då?
Alexander-VG-zon3
Kan du inte ha den ute tidigare än Juli ?

Kapris är en växt från de sydligast delarna av Medelhavsområdet och delar av Mindre Asien, Egypten och kräver därför inte så mycket vinter. En månad med svalka borde räcka.

''Vår/sommar'' inne kommer aldrig bli samma som den riktiga ute.

Så i ditt fall när den kommer ut i Juli och tas in i november, så kommer den få ''låtsats vår/sommar'' från november tills mars (då ljuset återvänder) och så kommer den fortsätta att växa och ha sommar som inne växt och när du sen tar ut den i juli är det fortfarande sommar och sen blir det höst/vinter under sept-nov. Och sen in med ''vår''. Så som du tänkt dig ?

Den bästa och starkaste tillväxten kommer ske under mars-aug. Och en viss tillväxt kommer ske inne under vintern med extraljus (stimulera vår är en metod för att få växter övervintra i rumstemp och att även få en vis tillväxt och blomning om man så önskar och man kan också ge lite näring, men omplantering och beskärning gör man efter dom riktiga årstiderna inte efter vad man själv ''stimulerar'' för växten)

Så har du en växt du kan beskära på senvintern-våren så gör du detta under den riktiga vintern och våren. Skulle tro kapris blommar bättre under våren-sommaren (riktig) och därför klipp den under senvintern-våren för att stimulera blomskott och blomning. Du skulle också kunna klippa den under hösten (som du själv kanske tänkte) driva och få tidigare blomningen dvs under den riktiga vinter med extraljus.

Hoppas det inte blev för rörigt flirting.gif
grisell
Nej då, jag fattar, tack! smile.gif

Det var alltså svar på frågorna om och när. Tycker du att jag ska ge mig på den nu eller vänta till i höst? Återstår också frågan hur? Jag har aldrig beskurit något förut.

CITAT (flaxss @ 03-12-2011, 12:54) *
Kan du inte ha den ute tidigare än Juli ?

[---]

Jo visst, jag kan ta ut den när det är frostfritt i april/maj någon gång, men då blir det ju "höst" för den igen om jag flyttar ut den innan det är tillräckligt varmt, eller? Sen blir det varmt ute och då blir det sommar igen för den. Jag tänkte att då blir för snabba årstidsväxlingar, typ två år på ett. Kanske inte så bra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon