Full version: Cntura 660 T
BigDaddy
Nu ska det bli dags att beställa den. Lite osäker ff på vissa saker.
Jag har tänkt ha en skorsten som har ett rör utanför sig & tillför luft utifrån. Ska bli en mkt bättre effekt & värme enl. han i butiken. Kostar mer men det skulle jag tjäna in.
Har läst en hel del om det med att det stämmer men även hört ngn skriva att det är strunt.
Vad vet ni om detta?
Att dra luft utifrån in på annat sätt går inte då kaminen är placerad mitt i huset.

Jag har senare tänkt ev dra rör på vinden till ett par rum men gör det senare. Vill se först att det blir så mkt värme som gubben i butiken snackar om. Han tyckte det var värt att lägga pengarna på att dra värmen vidare till fler rum ist. för att skicka ut en del. Vad har ni att berätta om detta ni som vet?

Jag har planer på att lägga nytt golv inom ngt år men orkar/hinner inte göra ngt alls innan jag får kaminen installerad. Alltså den hamnar på det gamla golvet & lär vara jobbigt att lösa det senare så det lär förbli så även efter att jag lägger nytt golv. Får väl lägga det fram till kant då antar jag bara. Kan jag lösa detta på ngt bättre vis?
Helst hade jag velat ha klinkers/täljsten under & en bit utanför men kommer inte hinna göra det innan kaminen installeras. Går det ordna på ngt vis senare tror ni?
Vill gärna ha klinkers då i samma höjd som parketten & inte lägga det på golvet.
Men just under kan kanske träet vara kvar oavsett?

Fläkt finns ju som tillbehör men gubben tyckte jag hellre ska lägga degen på ytterligare rördrsgning på vind till rummen.
Och att friskluften utifrån gör mkt bättre effekt så fläkt tyckte han inte jag behövde.
Han pratar också om att det blir enorm värme från kaminen. Så mkt att jag kommer vilja försöka utnyttja den mer & dra den till andra rum genom vinden/rör ihop med ngn fläkt.
Stämmer detta?
Ser både & om det när jag läser.

Jag är alltså inte bara ute efter mysfaktor utan vill även kunna utnyttja eldandet en del. El så mkt det går.
Vad har ni för tips nu det sista till mig. Måndag tänkte jag beställa.
Jag tänkte att de får göra allt jobb. Jag kan & vill inte installera el bygga ihop det.
Huggorm
Jag har täppt till mitt friskluftsintag vid kaminen, det drog kallt in där och jag frös om fötterna. Varmt blir det i alla fall, men det är lite svalare borta vid dörren där luften sugs in i stället genom en otät eller snarare obefintlig dörrlist. Men blir inte merkostnaden väldigt hög skulle jag absolut satsa på en skorsten med friskluftskanal, det är bättre än om man måste köpa till det senare.

Du måste ha något under kaminen och ett visst avstånd runt om, något som skyddar från gnistor. Det finns regler för det, och det vanligaste är en mässingsplåt eller liknande direkt på golvet. Nu vet jag inte vad du har för golv för tillfället, men jag antar att det är något slags parkett eller matta som ligger på golvspånskiva eller råspont. Du skulle kunna skära upp en rektangel i parketten, och lägga gnistskyddsplåt direkt på skivan. Då kommer den ner en aning, och det är ganska bra. Det följer alltid med en massa spån och skräp med veden, och den stannar kvar bättre runt kaminen om det är som en grop runt om. Runt kanten sätter man en list så blir det snyggt. Då kan du även byta golvbelägg senare medan kaminen står kvar.
BigDaddy
Tusen tack smile.gif

Jag kör nog på den dubbla skorstenen då.

Sedan får jag väl ta & skära bort parkett. Skulle vilja ha täljsten el klinker där. Tar jag bara bort parkett. Vad finns under där?
Skulle helst vilja ha stenen jag lägger i nivå med parkett el som du skriver ngt lägre. Inte högre iaf.
Behövs det läggas gips el ngt?
Ja, hur går det till?
Huggorm
Det går väll att flytta kaminen i efterhand? De är ju tunga, men förutom skorstensröret brukar de stå lösa. Du kan ställa den på parketten så länge, och lägga klinkers senare. Tänk bara på höjden, för höjden på skorstensanslutningen är svår att ändra senare.
BigDaddy
Ok tack, ska nog försöka ordna det innan dock. Men bra att veta om det blir tajt med tiden.
Jag ska snacka pris på måndag men ser det bra ut så bokar jag detta då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon