Full version: Förälskad
vickeva
Idag var jag ute och gick en runda på lunchen och fick då se en UNDERBAR grönblommande julros. Mannen som ägde den kom fram och sa att- Jo visst var det en julros, han hade fått den av sin svärmor men han tyckte inte att den var så fin, han tyckte att man skulle se när blommor blommar... Som att kasta pärlor för svin sa jag... Jag frågade om han inte kunde sälja en av småplantorna som stod bredvid men det ville han inte (funderar på att smyga dit en natt...) men han kunde plocka frön til mig sa han.
Jag har letat lite här på forumet och hittat att det är ganska svårt, men värt ett försök. Då undrar jag när frökapsarna kan vara klara. Den blommade för fullt nu, ska jag gå dit i sommar eller?
Jag tar gärna emot konkreta tips för hur jag ska gå till väga också...
kerstin z5-6
Det säkraste är att tälta på platsen -för när de släpper sina frö ..så får man vara snabb smile.gifsmile.gif
Ett annat sätt är att när du ser att blommningen är på väg att vara över --de blir mer papperslika- så kollar du varje dag om fröna släpper
ta med en färdig såbytta dit smile.gif
Sen har du plantor -kanske i år -de gror mycket lättare om de är pinfärska smile.gif
vickeva
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-03-2004, 21:28)
Det säkraste är att tälta på platsen -för när de släpper sina frö ..så får man vara snabb smile.gifsmile.gif
Ett annat sätt är att när du ser att blommningen är på väg att vara över --de blir mer papperslika- så kollar du varje dag om fröna släpper
ta med en färdig såbytta dit smile.gif
Sen har du plantor -kanske i år -de gror mycket lättare om de är pinfärska smile.gif

Tack snälla Kerstin, dig kan man alltid lita på. Problemet är ju att det inte är i närheten av där jag bor. Det är väl en km från sommarstugan och där är jag ju i och för sig varje helg nästan, men jag kan ju inte tälta på farbroderns tomt... Det vore ju urkul att klara av att så den...
kerstin z5-6
Be att få lägga lite fiberduk under kanske ? laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon