Full version: Beskära fikon
BigDaddy
Hej

Kan jag beskära fikon nu?
Jag har både inne & ute just nu.

I fjol tog jag skott denna tid & de slog rot fint i vatten under vintern. Jag kommer ha minst 1st utomhus i år & alla mina fikon är rätt små.
Om de dör el fryser ner skulle jag vilja hinna ta skott innan nu.
Men vill ju inte skada dem om det är olämplig tid så kollar först med er.

Alla fikonen har tappat alla löv nu. Vissa alltså kommit in men framöfrallt är det de jag har ute jag vill kunna ta skott från.
Alexander-VG-zon3
Frilandsfikon beskär du på våren, när du ser vad som dött och så du inte lämnar sår inför vintern. Krukodlade fikon beskär man när dom är i vila.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 02-12-2011, 17:44) *
Frilandsfikon beskär du på våren, när du ser vad som dött och så du inte lämnar sår inför vintern. Krukodlade fikon beskär man när dom är i vila.

Ok tack. Jag får göra det i mars då. Hoppas de överlever.
Bassam
Hej

Jag skulle rekommendera beskärning under (J A S) period Eftersom växterna vila på den här tiden så vi minskar risk skada från insekter och sjukdom, som de smyger genom beskärning sår

H.Bassam
Bock
CITAT (flaxss @ 02-12-2011, 17:44) *

Jag har ett krukodlad fikonträd i garaget frostfritt och inget ljus får lite vatten då och då ( med ca 3 veckors mellanrum ) det klarar detta eller....

Ska jag beskära det nu eller vänta tills jan/Feb månad ?

När kan jag flytta ut det till växthuset ? Har ca 20 grader där nu över vintern och dagsljus-lysrör på plus de timmar vi får denna årstid (15 tim) ( odlar chili ).
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 03-12-2011, 01:13) *
Hej

Jag skulle rekommendera beskärning under (J A S) period Eftersom växterna vila på den här tiden så vi minskar risk skada från insekter och sjukdom, som de smyger genom beskärning sår

H.Bassam

Växter vilar på vintern och invintrar på hösten. Och speciellt för fikon som kan växa ganska långt ut på sommaren men dock sedan en snabb invintring (om det är en bra sort, känsliga sorter invintrar dåligt och får oftast frostskador på bladen och gröna skott).
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bock @ 03-12-2011, 07:38) *
Jag har ett krukodlad fikonträd i garaget frostfritt och inget ljus får lite vatten då och då ( med ca 3 veckors mellanrum ) det klarar detta eller....

Ska jag beskära det nu eller vänta tills jan/Feb månad ?

När kan jag flytta ut det till växthuset ? Har ca 20 grader där nu över vintern och dagsljus-lysrör på plus de timmar vi får denna årstid (15 tim) ( odlar chili ).

Ja den klarar nog det. Du kan klippa det när du vill under denna tid.

När ljuset börjar återvända kan du flytta ut det där, feb-mars kanske. Ska du ha det ute sen så måste du dock avhärda bladen noga så att dom inte bränns. Vill du slippa avhärdning så tar du ut den direkt ute utan blad. Men den får ju dock längre säsong av att stå i växthus under våren.

CITAT (BigDaddy @ 02-12-2011, 19:30) *
Ok tack. Jag får göra det i mars då. Hoppas de överlever.

Jag ska börja tänka på skydd i helgen, förbered dig för ev täckning det ska bli kallare framåt nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon