Monarda
Här kommer en liten kavalkad av det som blommar just nu.

[attachment=66451:DSC_0113.jpg]

[attachment=66452:DSC_0011.jpg]

[attachment=66453:DSC_0115.jpg]

[attachment=66454:DSC_0005.jpg]

[attachment=66455:DSC_0120.jpg]

[attachment=66456:DSC_0116.jpg]

[attachment=66457:DSC_0129.jpg]

[attachment=66458:DSC_0139.jpg]

[attachment=66459:DSC_0150.jpg]
RitRat
Åååh, vilken pelargonprakt - så långt in på förvintern! Denna tid brukar de flestas pellisar ha somnat in i vinterdvalan. Så även mina.
Monarda
Har dom under lysrör och är nästan lite orolig att dom ska blomma ihjäl sig. Men å andra sidan; där dom har sin naturliga hemvist har dom väl heller ingen direkt viloperiod under vintern.
Woodii
Härliga bilder!

CITAT (RitRat @ 02-12-2011, 19:53) *
Åååh, vilken pelargonprakt - så långt in på förvintern! Denna tid brukar de flestas pellisar ha somnat in i vinterdvalan. Så även mina.

Min (enda och första) blommar också. Den står på min glasveranda, har funderat på om det är för ljust för den... Eller så är det den varma hösten, citronen får också knoppar och köttätarna har inte vissnat ner som de tydligen ska. Fast detta är iofs första vintern jag har alla de nämnda växterna, och verandan, så jag vet inte riktigt hur det ska vara.
fvd
Underbara bilder nu får jag vårkänslor. Jag har mina hängpelargonier i källaren och hoppas att jag håller liv ide flesta. Jag såg att du hade en gul också den har jag bekymmer med, jag köpte den av Odla i våras. Den har ett fåtal blad och bara en blomma dvs inte växt alls. Nu har jag den på en fönsterbräda och hoppas att den skall överleva men det ser inte bra ut. Finns det något jag kan göra tro ?
Krolliljan
Härligt att få se blommorna yahoo.gif
Monarda
CITAT (fvd @ 03-12-2011, 10:12) *
Underbara bilder nu får jag vårkänslor. Jag har mina hängpelargonier i källaren och hoppas att jag håller liv ide flesta. Jag såg att du hade en gul också den har jag bekymmer med, jag köpte den av Odla i våras. Den har ett fåtal blad och bara en blomma dvs inte växt alls. Nu har jag den på en fönsterbräda och hoppas att den skall överleva men det ser inte bra ut. Finns det något jag kan göra tro ?

Ja, visst längtar man. Men nu har vi i alla fall klarat av november och det står inte på förrän det vänder mot ljusare tider igen. Tycker själv att hängpelargoner är särskilt svåra att hålla liv i. Har en som heter Tommy som jag hoppas klara för den är verkligen speciell.
First Yellow, som den gula heter, har betett sig tjurigt hos mig också. Knappast några blommor alls och bara några blad, precis som du beskriver. Ända till den kom in under lysrören, då blev det mera fart. Har hört även av andra att den inte blommat så bra, kanske är det en sort som behöver extra mycket ljus. Vilket vi väl alla skulle behöva nu. Du kanske kan testa att ställa den under någon lysrörsarmatur.

Tommy
[attachment=66473:DSC_0137.jpg]

fvd
Ok jag skall gulla lite extra med den. Tack !
Peztis
Min First Yellow är också "tjurig" och det säger min arbetskollega att hennes också är så det är nog sorten. Tröster jag mig med, i alla fall! biggrin.gif

Pelargoner vill faktiskt gärna ha en sval period (det är svalare under vintern i Sydafrika om dock ej minusgrader) och vissa kräver det om man vill att de ska blomma ( t ex den engelska).
niklaswik
Tog in mina pelargoner från balkongen häromdan, och de blommade också lite grann fortfarande, även om de var väldigt torra efter att inte ha fått nåt annat vatten än det regnet bjudit på sen september eller nåt sånt. Nu återstår att se hur de gillar att spendera vintern i rumstemperatur... Min gissning är "inget vidare", men vi får väl se helt enkelt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon