pleximaster
När jag var tvungen att ta bort all min buxbom på grund av box blight så passar jag på att göra en rosengång med 7 valvbågar nu när jag planterar ny häck (taxus och Ilex crenata).

Jag behöver förslag på starkväxande och höga rosor, kombinationer gärna bilder. Zon 0-1 mycket vindskyddat, mycket och ofta varmt och fuktigt sommartid så lite svampkänsligt. Näringsrik lerors. Färger gillar jag.

Med vänlig hälsning, plexi
fvd
Symphaty och Santana mörkt röda doftande remonterande.
svennis
Spännande du har på gång, roligast att planera o fundera.
Box blight är inte något roligt.
Jag bor en bit från Wrams-Gunnarstorp som hade besök av Linne och han
berömnde deras Buxbom redan då. Håller tummarna för deras skull.
Finns en ros som kommer därifrån och är en ögondragar, den måste du ju ha.
Wrams-Gunnarstorp rosen

w g.jpg

Etude, Aglaia, Rosenholm..Valdemar..
Gröna mormor
Jag har en vit klängros som växer otroligt starkt, har tyvärr ingen bra bild på den men du kan säkert hitta bilder på nätet, Honungsrosen Rosa Helenae Hybrida
Sen har jag flera Flammentanz, röda blommor och två Ilse Krohn Superior, vita blommor.
Kajsa

Irma, svensk Balsgårdsros, rotäkta, blir stor i min zon 3- 4, blommar om

Constance Spry, Austinros blommar en ggn, stark doft, stora bolliga blommor, stor ros.

Kordes Rose Aloha, den sprakar, min första frös bort - 09/10 så jag köpte en ny, det behöver man inte oroa sig för i din zon. Doftar frukt, skjuter långa skott, blommar om.

Har andra i mitt album/Klätterrosor

octachoron
Rose Aloha (Kordes) är verkligen vacker och doftande dock ska man veta att den har dekorativa röda taggar dvs skalpelliknande taggar i fall man ska plantara den bredvid kryddor (som jag gjorde). Tror också den inte riktigt klarar zon 4 hos mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon