|
Japp, jag undrar varifrån det fungerar bra att köpa böcker. Viserligen har Adlibris ett bra utbud av böcker på engelska men eftersom jag är ute efter en bok de inte har, men som jag vet finns i tryck: Peter Morwood - Widowmaker, så måste jag fixa den på annat sätt. (Peter Morwood skiver fantasy och sf. Jag har älskat hans böcker sedan jag först stötte på dem när Drakar och Demoner gav ut romaner, någon gång på 80-talet, och inte bara spel. Det är också hans "fel" att jag överhuvudtaget läser bäcker på engelska. Bara fyra av P M s böcker har funnits översatta och ville jag läsa mer så ...  )
Eva-Helene
03-12-2011, 17:56
Amazon.com är bra! Känner många som handlat därifrån och ingen har klagat än så länge.
Eva i Skåne
03-12-2011, 18:13
det finns en science fiction bokhandel i Malmö (samt Göteborg och Stockholm). Där har jag köpt fler sf/fantasy-böcker på engelska till mina söner, böcker som inte finns översatta och inte finns i "vanliga" bokhandlar. sfbok.se har även postorderförsäljning. Det kan kanske vara värt att kolla vad dom har. Antagligen blir åtminstone portot billigare.
CITAT (Eva-Helene @ 03-12-2011, 17:56)  Amazon.com är bra! Känner många som handlat därifrån och ingen har klagat än så länge. Man kan också hitta begagnade böcker på Amazon, som kostar nästan ingenting. Men frakten kan bli dyr i stället!
ÅH! Nämen hej! En som också älskar Fantasy!
Tyvärr är du nog "tvungen" att köpa från t ex Amazon. Om du inte kan få någon (typ SF-bokhandeln) att köpa in den åt dig.
Amazon.com alltså - ja de har i alla fall boken jag vill ha. Sf-bokhandeln har jag handlat i sedan den låg i en liten skrubb på en bakgata i Stockholm o långt före internets intåg Och nej, den här boken har de inte haft sedan de fick en ett(1)ex när den gavs ut första gången någon gång på 90-talet. Ni kan tro att jag kollat! Däremot har jag inte handlat av dem sedan jag upptäckte Adlibris - lägre bokpris och ingen frakt. Än har jag inte råkat ut för någon bok Sf-bokhandeln har o inte Adlibris.
Eva i Skåne
04-12-2011, 13:12
Då fick jag också ett tips, att kolla adlibris först. Jag ska ju köpa till sönerna till jul.
Ugglemormor
04-12-2011, 13:43
Brukar handla på Adlibris även engelsk och tyskt literatur samt flera andra bokklubbar, men jag tackar ER för adresser, bra att ha när man söker något annat som inte finns här i landet. ...... Jag köper spec. böcker oftast i det land jag befinner mig i och det har funkat för flera av de böcker kommer inte till sverige........
CITAT (Ramoth @ 04-12-2011, 10:08)  ... Sf-bokhandeln har jag handlat i sedan den låg i en liten skrubb på en bakgata i Stockholm o långt före internets intåg ... Ja, den butiken var inte stor - proppfull dock med både böcker och kunder.
En fundering kring amozon.com Är inte en amerikansk site? Har lite halvtasktiga erfarenheter från att handla från USA. * Dyr frakt * Dubbel moms - dvs först betalande vi den amerikanska momsen och sedan den svenska när grejjerna kom. Omständigt o rätt dyrt. Finns det ingen engelska internetbokhandel?
CITAT (Ramoth @ 05-12-2011, 12:19)  En fundering kring amozon.com Är inte en amerikansk site? --- Finns det ingen engelska internetbokhandel? http://www.amazon.co.uk Finns även en tysk amazon filial, www.amazon.de De har inte riktigt lika stort urval som den amerikanska moder-siten, och man får inte köpa nedladdningsbar musik från dem pga att svenska skivbolag inte vill ha utrikisk konkurrens, men de är annars väldigt bra att ha att göra med, jag har handlat där flera gånger.
RibesRubusVitis
05-12-2011, 12:32
Du ska såklart handla från Amazon inom EU, se också till att jämföra priser och portokostnader mellan de engelska och tyska sajterna. Ibland kan det skilja en hel del.
CITAT (Azur @ 05-12-2011, 12:24)  http://www.amazon.co.uk Finns även en tysk amazon filial, www.amazon.de De har inte riktigt lika stort urval som den amerikanska moder-siten, och man får inte köpa nedladdningsbar musik från dem pga att svenska skivbolag inte vill ha utrikisk konkurrens, men de är annars väldigt bra att ha att göra med, jag har handlat där flera gånger. YES! Nu är min mycket efterlängtade bok på väg Har "bara" sökt den till och från sedan -97Enligt Amazon ska den anlända senast den 21 december. Jösses, jag känner mej som en liten unge på julafton
Eva i Skåne
05-12-2011, 15:11
Kul att du hittade vad du sökte!  Ang att handla från USA så vet jag dom som beställer skivor och en del special-tshirts och säger att det blir väldigt billigt eftersom dollarn inte är så dyr.
CITAT (RibesRubusVitis @ 05-12-2011, 12:32)  Du ska såklart handla från Amazon inom EU Den gemensamma marknaden gäller inte musik, just för att undvika konkurrens har skivbolagen lobbyat till sig ett undantag. Jag klagade hos EU's konsumentskydd, som stämde Amazon.co.uk i EU domstol för att de vägrade sälja nedladdningsbar musik till Sverige, men de fick rätt av domstolen, som bara kunde beklaga regelverket är tyvärr sånt att skivbolagen kan förbjuda distribution över gränserna även inom EU. Resultatet blev istället att en massa musik som tidigare varit tillgänglig för nedladdning inom Sverige från t.ex. eMusic och CDON försvann, och nu inte alls går att köpa inom Sveriges gränser. Hejhopp, så kan det gå.
Elisabeth-Västkustkolonisten
05-12-2011, 18:06
CITAT (Azur @ 05-12-2011, 12:24)  http://www.amazon.co.uk Finns även en tysk amazon filial, www.amazon.de De har inte riktigt lika stort urval som den amerikanska moder-siten, och man får inte köpa nedladdningsbar musik från dem pga att svenska skivbolag inte vill ha utrikisk konkurrens, men de är annars väldigt bra att ha att göra med, jag har handlat där flera gånger. Hos Amazon.de var jag igår eftersom jag söker en tysk kokbok. Boken hade dom men Sverige fanns inte med bland dom länderna dom skickar till. Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-12-2011, 18:06)  Hos Amazon.de var jag igår eftersom jag söker en tysk kokbok. Boken hade dom men Sverige fanns inte med bland dom länderna dom skickar till. Jag har inte försökt köpa böcker där, men det skulle väl inte förvåna mig om bokbranschen fått till nåt undantag för att slippa konkurrens de med. Jag provade just att köpa bok där, och åtminstone fram till avslutande bekräftelse av betalning (vilket jag inte ville göra) så klagade den inte på att leveransadressen var i Schweden. Enligt deras regler verkar det som om man kan beställa böcker från sverige, men man får inte gratis frakt.
Greenroomer
05-12-2011, 18:54
Jag har beställt från Amazon, både USA och England. Har aldrig varit några större problem men leveransen är långsam. Dock tycker jag att e-bay fungerar bättre och betydligt snabbare men det kräver Paypalkonto.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|