För ca 12 år sedan planterade jag två lindar. De tog sig först fint men efter några år började den ena stanna upp i växten. Den har också mindre blad. Vid foten har en stor tumörliknande svamp bildats, se bilden.
Finns det någon som vet vad det är? Går det att bota eller måste jag ta bort trädet. Kan jag plantera en ny lind på samma ställe? Kan sjukan smitta andra växter, t.ex. den andra linden som står på ca 5 m avstånd?
Tack på förhand
Håkan
[attachment=66489:IMG_1767.jpg]
Huggorm
04-12-2011, 12:50
Vad är det för lind, är det parklind? De har ju såna där klumpar naturligt. Det där ser dock väldigt stort ut i förhållande till stamtjocklek, och det brukar inte vara så mycket på så unga träd
Tyvärr vet jag inte vilken sort det är.
Intressant fråga och bra bild.
Jag ställde fråga till en av världens främsta trädsvampexperter Gerrit J Keizer, han svarade så här:
This is a sign of an infection of the trunk's base and buttresses with the mycelium of a (biotrophic or necrotrophic) parasitic macrofungus, such as Meripilus giganteus, Kretzschmaria deusta, Pholiota squarrosa or Armillaria mellea/ostoyae, causing swelling and buckling of living tissue and bark, but without fruiting it is impossible to identify the fungus, diagnose the type of woodrot and give a prognosis on the stability of the tree and its survival chances.
Med tanke på hur hela stammen påverkats redan nu och att det tydligt ger effekt i trädet så tror jag att trädet har liten chans att överleva. Frågan är hur viktigt det är att man tar upp stam med rötter. Jag brukar själv gräva lite runt stammen när jag ska fälla ett svampinfekterat träd, såga långt ned och lägga jord över.
Tack för hjälpen Cilla!
Jag tror nog att din gode vän Gerrit J Keizer har rätt och att trädet sannolikt är moget för pannrummet. Ett frågetecken är dock att vi inte kan minnas att vi någonsin sett några fruktkroppar från svampar runt trädet. Jag undersökte också idag området runt trädet och kunde inte finna några spår av fruktkroppar från denna höst.
Du har väl aldrig tips på någon som kan leverera tämligen vuxna lindar i god kvalitet?
Håkan
Mike R Petersen
05-12-2011, 23:33
Dom svamperna som är nämnda här kan det ta flera år innan svampkroppar visar sig exakt hur länge varierar lite från fall till fall beroende på konkurrens med andra svampar och hur mycket mat svampen har kvar i trädet, när svampkropperna kommer är det oftast på stammen eller rothals.
Gerrit svarade ännu mer men Mike sammanfattade väl.
Jag drog slutsatsen att det nog inte skulle vara större fara att plantera nytt i närheten, men helt säker kan man inte vara.
Jovisst känner jag till några som har större lindar. Var i landet bor du?
Jag bror i Bromma, Stockholm.
Håkan
Jag tror att det enklaste och billigaste blir att kontakta Arne på Ulriksdals trädgårdar. Hälsa från mig. Du kan också prova direkt till t ex Billbäcks (kolla nätet), tala med Clarence (tror jag det stavas), hälsa. De brukar ha leverans en gång i veckan till Stockholm. Hör av dig om du behöver fler.
Ursäkta en dum fråga, men vad får er att tro att det är svamp? Jag tycker det ser precis ut som en vril och det är ingen svamp!
Piccante
14-12-2011, 17:34
En annan följdfråga: är det vanligt att lind blir så svart på barken som den är vid basen? När träd är svarta på stammen så är det ofta "klet" som rinner från något svampangripet ställe eller skada. Har det något samband?
Systemisk svampinfektion kan få träd att svälla upp eller? men bakterios på träd, ger det uppsvällda stam?
Huggorm
14-12-2011, 17:47
Just lind kan ha väldigt mörk bark. Jag regerade på det en höst när en rad ganska unga parklindar var väldigt tjusiga med gula löv och nästan svart bark
kerstinbern
14-12-2011, 19:12
CITAT (Lokan @ 14-12-2011, 16:43)

Ursäkta en dum fråga, men vad får er att tro att det är svamp? Jag tycker det ser precis ut som en vril och det är ingen svamp!
En vril utvecklas långsamt, och den är inte jämnt utspridd runt hela stammen på detta sätt. Gör man dessutom en bildsökning på de två föreslagna parsitsvamparna ovan, så finner man dessutom just liknande strukturer .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.