Red Top
Tidigt i våras stoppade jag ner en handfull lökar jag köpt billigt. De tittade upp, blommade och gick i frö.

När jag nu sorterar sommarens bilder kan jag inte för mitt liv komma på vad den heter. Det är ngt med ...........lök.

Snälla ge mig ett namn om du vet.

Den blir c:a 20cm hög och är ganska oansenlig. Bladen som syns hör inte till den växten, utan det är dahlia- och rosblad. Den här har väldigt smala, långa blad.

Blomstertanten
Kan det vara Allium unifolium Glanslök? Nån sorts Allium är det ju i alla fall
Kryddan03
Allium roseum?

(Det finns väl bara omkring 300 st att välja på giggle.gif )
Blomstertanten
CITAT (Kryddan03 @ 04-12-2011, 20:23) *
Allium roseum?

Inte fler??? giggle.gif
Kryddan03
CITAT (Blomstertanten @ 04-12-2011, 20:27) *
Inte fler??? giggle.gif

Det kan bli en lååååång tråd! naughty.gif
Fast många kan man nog utesluta med en gång förstås. wink.gif
Red Top
Jag förstod ju att det inte skulle bli lätt. Tyvärr åkte jag ifrån namnlappen på landet. Borde begripit att jag skulle skrivit upp det, med tanke på mitt teflonminne.Tror inte att det är någon förädlad variant. Har både bildgooglat och textdito. De som liknar är vilda sorter eller möjligen 'Allium cernuum', men den här är mycket vekare.

I värsta fall får jag ju vänta till i vår innan jag ger den lilla raringen ett riktigt namn. smile.gif

Tack för att ni försökte!
varghem
kan nog med visshet säga att det inte är en allium cernuum.... blommorna nickar på den... (blomskaften är böjda neråt)
Eva 33c
Allium cernum får inte heller sån där groddknoppar/smålökar utan har vanliga frökapslar efter blomningen. Det finns nåt som heter sandlök, allium vineale, som blir sådär. Men det är den inte ensam om i löksläktet, så det finns nog fortfarande en del att välja på.
Red Top
Spänningen stiger. giggle.gif
Kryddan03
CITAT (Red Top @ 04-12-2011, 23:05) *
Spänningen stiger. giggle.gif

Ja, den är närmast outhärdlig! Struntar i hur sent det är - åk genast ut till landet och hämta namnlappen! sweatingbullets.gif a0a.gif
Blomstertanten
CITAT (Kryddan03 @ 04-12-2011, 23:25) *
Ja, den är närmast outhärdlig! Struntar i hur sent det är - åk genast ut till landet och hämta namnlappen! sweatingbullets.gif a0a.gif

tummenupp.gif
Red Top
CITAT (Kryddan03 @ 04-12-2011, 23:25) *

Snälla, snälla, låt mig slippa! Det är 26 mil tor.

Jag orkar inte åka, bara för en sketen blomlapps skull! [attachment=66512:th_crygirl2.gif]

[attachment=66513:hilarious.gif]
Blomstertanten
CITAT (Red Top @ 05-12-2011, 14:02) *
Snälla, snälla, låt mig slippa! Det är 26 mil tor.

Jag orkar inte åka, bara för en sketen blomlapps skull! [attachment=66512:th_crygirl2.gif]

[attachment=66513:hilarious.gif]

Okamratligt!!!!! wink.gif
Ezereht
Allium 'Cowanii' *gissar vidare
Red Top
CITAT (Ezereht @ 07-12-2011, 07:43) *
Allium 'Cowanii' *gissar vidare

Den är väldigt lik, men bladen på min är mycket tunnare-smalare. smile.gif
Red Top
CITAT (Kryddan03 @ 04-12-2011, 21:23) *
Allium roseum?

Grattis!!

Du hade rätt. Det är Allium roseum, eller Kvicklök, som den kallas på svenska och norska(fast med ø förstås), Rosenløk på danska och på finska Rusolaukka, alltså rätt likt den danska benämningen.

Den anses verka avvisande på sork och gillas inte av vare sig rådjur, hare och kanin.

Såå skönt att äntligen vara tillbaka i spenaten, så att problemet, som hållit mig sömnlös i månade( giggle.gif ) äntligen är löst.

Tack igen alla som försökte hjälpa mig i min glömska. [attachment=69614:thank_you_smiley.gif]
Kryddan03
CITAT (Red Top @ 30-04-2012, 09:18) *
Grattis!!

Du hade rätt. Det är Allium roseum, eller Kvicklök, som den kallas på svenska och norska(fast med ø förstås), Rosenløk på danska och på finska Rusolaukka, alltså rätt likt den danska benämningen.

Den anses verka avvisande på sork och gillas inte av vare sig rådjur, hare och kanin.

Såå skönt att äntligen vara tillbaka i spenaten, så att problemet, som hållit mig sömnlös i månade( giggle.gif ) äntligen är löst.

Tack igen alla som försökte hjälpa mig i min glömska. [attachment=69614:thank_you_smiley.gif]

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon