KRT
Funderar på att beställa några fröer och fröså Helleborus, julros. men även fröna kostar ju en del och jag vill inte slänga ut pengar i onödan;)
Har ett skuggigt hörn i trädgården där de trivs och jag vill gärna ha många tuvor, gärnaa olika sorter men i samma färgskala och tänkte att det kanske kan vara ett ekonomiskt alternativ att fröså själv.

Men jag har provat en gång utan att lyckas alls - men det kan ju ha varit mitt fel, fröernas fel eller något annat fel. Någon som har provat och kan berätta hur svårt det är, hur lång tid det tar innan fröna gror och hur lång tid det tar tills de blommar???
Anki V
För att lyckas är nog en förutsättning att man har busfärska frö,n om inte ska de ha förvarats så de inte torkar.

Sår man direkt när de mognar brukar de gro våren efter. Även om jag driver de flesta frösådder under lysrör så just julrosor få stå utomhus och gro. De växer ganska långsamt så det tar flera år från grodd tills det blir en blommande planta.

Om mina blommar i vår ska jag försöka ta lite frön som du kan få. Hemplockade frön kan dock bli lite vad som helst.....Jag har vita , rosa och prickiga.

/Anki
KRT
Man bör alltså vara noga med varifrån man får fröna, så de int har förvarats för länge o tokat ut.... Bra att veta, trooligen orsaken till att min förra sådd gick åt pipan smile.gif
Hur lång tid tar det tills frösådda plantor blommar? Och om de nu ska vara lätta att gro när de är färska, frösår sig inte julrosor då?

Jag tar självklart jättegärna emot frön, bara hör av dig om/när det blir aktuellt så löser vi det då!!!
Eva 33c
Jag har inte lyckats med fröer jag köpt från tex Impecta, men däremot med dem som jag köpt från GardensNorth. GN fuktbevarar sina helleborus-frö så de inte torkar ut innan de blir sådda. Ett alternativ om man inte kan få tag på färska fröer av nån direkt. De är lite luriga att ta frön från tycker jag. Först är de omogna och nästa gång man tittar har de redan trillat ut : ) I år missade jag mina...
Anki V
CITAT (Eva 33c @ 05-12-2011, 09:40) *
De är lite luriga att ta frön från tycker jag. Först är de omogna och nästa gång man tittar har de redan trillat ut : ) I år missade jag mina...

Tips: Med en tom thepåse över fröhuset brukar det gå att fånga några. yes.gif

/Anki
Eva 33c
Tack för tipset - ska absolut testa the-påsar nästa år. Hoppas jag kommer ihåg det...
KRT
Samma här; missade helt i år - trots försök wink.gif
Ranunculus
Jag har dragit upp massor med Helleborus. Färska frö är bäst, men det kan gå även med frö från frölistor. Dock gror sällan så många. Det är nödvändigt att lägga torra frö i vatten med en droppe diskmedel i. Fröerna bör ligga i vattnet 1-2 dygn.
Jag har köpt en hel del Helleborusfrö från Tasmanien. Eftersom de har årstider tvärt emot oss så kommer fröerna i Januari, de har då förvarats i plastpåse på fuktig vermiculit i 40 dygn innan de skickas. När jag får fröerna så lägger jag hela paketet direkt i kylskåpets kallaste del. Där får det ligga i 40 dygn. Efter ca 35 dygn börjar de första fröerna gro. Det gör att fröerna kommer att gro när vi har vår. Det har fungerat himla bra för mej. Den största svårigheten är att få fram snygga dubbla former. på 10 plantor är det sällan mer än 1 som är riktigt snygg.
De kraftigaste plantorna blommar år nummer 3, de flesta på sitt 4:de år.
Om man missat samla frö, så är det bara att hämta babyplantor under moderplantorna, det brukar bli massor.

Ulla
KRT
CITAT (Ranunculus @ 05-12-2011, 21:59) *
Jag har dragit upp massor med Helleborus. Färska frö är bäst, men det kan gå även med frö från frölistor. Dock gror sällan så många. Det är nödvändigt att lägga torra frö i vatten med en droppe diskmedel i. Fröerna bör ligga i vattnet 1-2 dygn.
Jag har köpt en hel del Helleborusfrö från Tasmanien. Eftersom de har årstider tvärt emot oss så kommer fröerna i Januari, de har då förvarats i plastpåse på fuktig vermiculit i 40 dygn innan de skickas. När jag får fröerna så lägger jag hela paketet direkt i kylskåpets kallaste del. Där får det ligga i 40 dygn. Efter ca 35 dygn börjar de första fröerna gro. Det gör att fröerna kommer att gro när vi har vår. Det har fungerat himla bra för mej. Den största svårigheten är att få fram snygga dubbla former. på 10 plantor är det sällan mer än 1 som är riktigt snygg.
De kraftigaste plantorna blommar år nummer 3, de flesta på sitt 4:de år.
Om man missat samla frö, så är det bara att hämta babyplantor under moderplantorna, det brukar bli massor.

Ulla

Intressant! Tack för svaret och tipsen! Jag ska vara noga med att inte luka under de plantor där jag missade att ta frö, kanske det kommer några babyplantor i vår smile.gif

Varifrån har du beställt fröerna? Och ungefär vad kostar frakten mellan Tasmanien o Sverige?
Ranunculus
Jag har köpt frö från Elisabeth Town Hellebores. Frakten kostar 7 Aus dollar.

De har alltid varit väldigt bra att handla med.

http://hortus.customer.netspace.net.au/
KRT
$7 är bara runt 45 kr, inte så farligt mtp att det är andra sidan jorden smile.gif
Ska absolut kolla upp det närmare!
hs04290
Hej!
Jag tog råd från en fröhanteringsdatabas.
Pour hot water over seeds, let soak 1-3 days until swelling noticeable. Sow at 22ºC (71ºF) for 6 wks or more. Move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 6-8 wks. Then raise the temperature to 10ºC (50ºF). If no germination in 4-6 wks, repeat the cycle from the beginning. If the warm/cold cycles were not long enough, a new warm/cold cycle is needed.
Helst så färska. Aldrig skållat fröer förut, ska bli spännande att se hur det går!
Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon