|
Tänkte ge min kompis, som är ny inom odling, några fröpåsar i julklapp. Han har sin lilla uteplats intill lägenheten där han påtar ner diverse växter han inhandlar på våren och sommaren. Jag gav honom några fröpåsar i fjol, av tagetes, som han gillar och till hans förvåning kom de upp och blommade. Har ni förslag på lätta och roliga växter att så som jag kan ge honom? Pius
Ringblommor, fungerar alltid  några andra fina anueller av olika höjd. Någon sorts sallad kanske, kul med något som går att äta?
hattstugan
05-12-2011, 18:10
Rosenskära och Vallmo kanske Lin?
Helen i Piteå Zon 5
05-12-2011, 18:28
Gillade han Tagetes finns det ju massor av flera olika färger och höjder. Solros, Ricin, Zinnia och Dahlia är även dom lättsådda frön.
Kanske nån klint? De är lätta och det finna fina varianter med lite roligare färger, tex en som heter "Black and Mauve" som bla Impecta har.
Sen kan jag tipsa som Clarkia (Atlasblomma). Jag roar mig annars mest med perenner, men satte en påse sådana härom året direkt på friland en bit in i maj (zon II) och blev mycket glatt överraskad över hur otroligt fina och rikblommande de var!
Ytterligare en favorit (som jag faktiskt sätter varje år, trots perennförtjusningen) är Nolana humifusa 'Little Bells' (Liten cymbalblomma). Den är otrolig, blir stora mattor med fina lavendelblå blommor! Den måste man dock förkultivera, det kanske är överkurs än?
Tänkte också på rosenskära.
Sedan har man ju alla grönsaker och kryddorna. Persilja är ju lätt även om det tar tid att gro.
Tänkte du dig sådant som ska direktsås eller förkultiveras.
Kanske någon påse med bönor? Jag tycker om de vanliga gula vaxbönorna, de gror och växer snällt, fyller ut och ger stora skördar.
Här är en kul och vacker idé. Ge bort en mattbit + lite frön !! http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...in+i+IKEA-mattaEdit; från Wargen 2011
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 05-12-2011, 18:28)  Gillade han Tagetes finns det ju massor av flera olika färger och höjder. Solros, Ricin, Zinnia och Dahlia är även dom lättsådda frön. Han GILLAR tagetes väldigt mycket.  Han fick 1 påse förra året, men tänkte han skulle få fler i år. Dahlia gillar han också, men de har han aldrig frösått så det kanske är dags nu. Zinna är fina och lätta, de är jag själv väldigt förtjust i. Jag får ta en titt på Impectas sida och se vad de har för skoj. Tack för tipsen! Pius
Krolliljan
06-12-2011, 06:57
Köpte frön till vita atlasblommor i år. De blev jättefina. Sömntutor brukar jag också ha och fick tag på en rosablommande jättefin sort i år. Båda två är också bra i buketter.
Margith
06-12-2011, 15:17
Dahlior är absolut jättelätta att så. Rekommenderas varmt! Men de bör nog försås. Är han redo för den utmaningen? Isf tycker jag att han ska få en påse chili också. Den som jag tycker är enklast och ger bäst skörd i kruka är Cayenne Long Slim. Den fröpåsen brukar jag hitta på Granngården, så det är absolut inget konstigt. Du får väl eventuellt lägga till ett löfte om hjälp med hur man försår =)
CITAT (Margith @ 06-12-2011, 15:17)  Dahlior är absolut jättelätta att så. Rekommenderas varmt! Men de bör nog försås. Är han redo för den utmaningen? Isf tycker jag att han ska få en påse chili också. Den som jag tycker är enklast och ger bäst skörd i kruka är Cayenne Long Slim. Den fröpåsen brukar jag hitta på Granngården, så det är absolut inget konstigt. Du får väl eventuellt lägga till ett löfte om hjälp med hur man försår =) Jodå han kan fröså, sina omhuldade Tagetes frösådde han.  Till och med frön från min pelargonium tongaense lyckades han med, han var så stolt. Kan han ha Chilin utomhus sen? Jag brukar själv fröså men jag har plantan i växthuset. Pius
Jag brukar ha en del chili ute men det är kanske inte alltid som de hönger med, det beror ju på hur varm sommaren är. Men å andra sidna så kan man ju framåt hösten då ta in plantan och sköta den som en krukväxt så att det hinner mogna.
Margith
07-12-2011, 13:19
CITAT (Pius @ 06-12-2011, 21:48)  Jodå han kan fröså, sina omhuldade Tagetes frösådde han.  Till och med frön från min pelargonium tongaense lyckades han med, han var så stolt. Kan han ha Chilin utomhus sen? Jag brukar själv fröså men jag har plantan i växthuset. Pius Om jag kan ha chilin ute och få skörd här i Boden, så nog kan han också =) Men det var just därför som jag rekommnenderade Cayenne Long Slim, den har jag ute mot en varm vägg hela somrarna. Sen finns det andra chili som jag har i växthuset.... Jag börjar bli jätteövertygad, klart du ska ge honom lite chili-frön. Jag har lite egenplockade chili-fröer bl a Cayenne Long Slim, PM:a mig om du vill ha litegrann
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|