Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Gita
CITAT (Anma @ 15-02-2012, 18:42) *
Jag har gett dig adressen till statistiken och förklarat för dig tidigare flera gånger hur en vettig sjukförsäkring skulle se ut. Min "reform" ser inte ut som den gjorde innan denna nya skitreform. Den gamla var inte heller bra, det har jag aldrig påstått att den var. Kom inte och säg att jag inte skulle ha en idé om hur det kunde sett ut för det är en lögn. En enkel sak är att man tar reda på ev. arbetsförmåga innan utförsäkring, känns det igen?
Om du inte orkar leta efter statistiken så är det faktiskt inte mitt problem. adressen är scb.se
Jag kan inte länka med mobilen. Så är det bara. Och jag har ingen som helst skyldighet att ta mig till en dator för din skull.

Hur kan du sitta här och säga om dina bekanta haft problem eller inte när du inte ens vet om de är sjukskrivna eller inte? Om man fått permanent sjukersättning innan reglerna ändrades tas den inte iväg från en.

Nej visst, du har ingen skyldighet att redovisa någon som helst statistik, men nu var det ju trots allt du som använde dig av denna statistik som ett argument för dina åsikter i ditt inlägg. Eller hur?
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 16-02-2012, 05:59) *
Nej visst, du har ingen skyldighet att redovisa någon som helst statistik, men nu var det ju trots allt du som använde dig av denna statistik som ett argument för dina åsikter i ditt inlägg. Eller hur?
Gita

Och jag har fortfarande gett dig informationen om var den statistiken finns. Eller hur?
SCB. Googla. Det borde till och med du klara av.
Anma
I Anders Borgs värld är näringslivet enbart ett redskap för att hålla priserna nere och hyfsa till arbetslöshetsstatistiken.
herkules
Sverige Europeisk medelmåtta i äldreomsorg.
Gunilla T
Föreningen "vi som värnar om skattemedel" vad sägs om detta? Regeringen har ju egna utredare vars enda uppgift är att bistå statsråden med utredningar och underlag.

Men det duger inte för vår regering som som t.ex. under år 2007 betalade ut 305 milj. kr till externa konsulter, 2009 ökade tillväxten inom "konsulteriet" och vi skattebetalare fick punga ut med 588 milj. kr. Gråa statstjänstemän går kanske inte att påverka - vad vet jag?

http://www.e24.se/makro/politik/regeringen...24#xtor=AD-500-[e24]-[3321291]-[box]-[aftonbladet]-[]-[]
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 16-02-2012, 15:12) *
Föreningen "vi som värnar om skattemedel" vad sägs om detta? Regeringen har ju egna utredare vars enda uppgift är att bistå statsråden med utredningar och underlag.

Men det duger inte för vår regering som som t.ex. under år 2007 betalade ut 305 milj. kr till externa konsulter, 2009 ökade tillväxten inom "konsulteriet" och vi skattebetalare fick punga ut med 588 milj. kr. Gråa statstjänstemän går kanske inte att påverka - vad vet jag?

http://www.e24.se/makro/politik/regeringen...24#xtor=AD-500-[e24]-[3321291]-[box]-[aftonbladet]-[]-[]

För jävligt rent ut sagt!
Gunilla T
Jag brukar aldrig sälla mig till kören som klagar på politikerarvoden eller andra kostnader som krävs för att utöva politik. Jag har även stor förståelse för att man någon gång behöver köpa in specialkompetens men dethär var väl magstarkt i mitt tycke iaf.
Huggorm
Man kanske tyckts sig ha anledning att betvivla riksdagens utredningskommittéers neutralitet? De är säkert ett gäng betongsossar som suttit på sina positioner sedan Erlander tillsatte dem från sin betrodda skara
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 16-02-2012, 16:28) *
Man kanske tyckts sig ha anledning att betvivla riksdagens utredningskommittéers neutralitet? De är säkert ett gäng betongsossar som suttit på sina positioner sedan Erlander tillsatte dem från sin betrodda skara

"– Det stora problemet är risken för så kallat delikatessjäv. Det är ur principiell synvinkel ytterst tveksamt att anlita ett privat konsultföretag för att bistå regeringen i dess politikutformning samtidigt som detta företag har andra kunder som i sin tur är beroende av den lagstiftning som konsultföretaget är med och utreder, säger Tommy Möller till Veckans Affärer."
Men när man anlitar konsultföretag har man tydligen ingen anledning att betvivla deras neutralitet?!?! sleep.gif

Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 16-02-2012, 16:28) *

Ja, det förklarar ju det hela...Erlander avgick - 69 och om man utgår från att utredarna anställdes sista året av Erlanders regeringsperiod vid en beräknad snittålder på 35 år vid anställningstillfället så borde de ha uppnått en aktingsvärd ålder runt 76 år vid dethär laget. De är förmodligen vägröjare för stadsministerns påbud om att jobba längre...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagens_ut...ingstj%C3%A4nst
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 16-02-2012, 16:47) *
Ja, det förklarar ju det hela...Erlander avgick - 69 och om man utgår från att utredarna anställdes sista året av Erlanders regeringsperiod vid en beräknad snittålder på 35 år vid anställningstillfället så borde de ha uppnått en aktingsvärd ålder runt 76 år vid dethär laget. De är förmodligen vägröjare för stadsministerns påbud om att jobba längre...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagens_ut...ingstj%C3%A4nst

Där har vi anledningen till att de väljs bort, de börjar bli dementa
Gita
CITAT (Anma @ 16-02-2012, 08:15) *
Och jag har fortfarande gett dig informationen om var den statistiken finns. Eller hur?
SCB. Googla. Det borde till och med du klara av.

Nu är det ju faktiskt du som lutar dig mot "statistik" i ditt inlägg. Att hänvisa till SCB är ju bara fånigt, för om den statistik du påstår bekräftar dina åsikter finns så lägg för sjutton ut en direktlänk. Det är ju din trovärdighet det gäller, inte min.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 16-02-2012, 20:24) *
Nu är det ju faktiskt du som lutar dig mot "statistik" i ditt inlägg. Att hänvisa till SCB är ju bara fånigt, för om den statistik du påstår bekräftar dina åsikter finns så lägg för sjutton ut en direktlänk. Det är ju din trovärdighet det gäller, inte min.
Gita

Jag skulle gett dig en direktlänk så fort jag satt vid en dator. Jag har tydligt deklarerat att jag inte kan länka med telefonen. Men jag har faktiskt ingen som helst lust att längre hjälpa dig med det och jag skiter fullkomligt i om du anser mig vara icke trovärdig, det vet jag ju att du ansett i flera år redan, enligt din egen utsago vid ett flertal tillfällen. För mig kvittar det vad du anser och inte anser om mig, det har jag också deklarerat tidigare. Så om du vill är det fritt för dig att leta själv. Siffrorna finns också hos FK.
Var så god.
Gita
CITAT (Anma @ 16-02-2012, 20:48) *
Jag skulle gett dig en direktlänk så fort jag satt vid en dator. Jag har tydligt deklarerat att jag inte kan länka med telefonen. Men jag har faktiskt ingen som helst lust att längre hjälpa dig med det och jag skiter fullkomligt i om du anser mig vara icke trovärdig, det vet jag ju att du ansett i flera år redan, enligt din egen utsago vid ett flertal tillfällen. För mig kvittar det vad du anser och inte anser om mig, det har jag också deklarerat tidigare. Så om du vill är det fritt för dig att leta själv. Siffrorna finns också hos FK.
Var så god.

Nu är det väl ändå inte frågan om att hjälpa mig.....Kan du inte verifiera dina påståenden så skit samma.
Gita
gnon49
Det är väl för att minska massuppsägningar som regering, fack o arbetsgivare agerar gemensamt om det skulle bli lågkonjunktur av stora mått. Just nu verkar regeringen lite försiktig i regerandet, kanske man synar SL i sömmarna först och agerar när man vet vart S tänker föra för ny politik. Verkar som S o V går allt längre ifrån varandra medan MP kör sitt eget race. Reinfeldt o Borg må vara utmärkta företrädare för alliansen men nya ansikten måste fram, gärna från övriga allianspartier. Förhoppningsvis har alliansen lärt av S hur man inte skall bedriva politiskt arbete. Om inte så riskerar man förlora makten. Och det vore ju synd när nu Sverige, med viss inbromsning, går som tåget.
Motti
Märkligt vad en del vägrar att gå vidare i politiken och se möjligheterna i stället !nä räkna upp allt elände och annan skit och motgångar !är det bara jag som förståt att vi här i Sverige har det bästa utgångsläget och bland de bästa ekonomierna i världen just nu confused.gif Vi sitter ganska säkert gentemot övriga världen tack vare regeringens kloka finanspolitik och Anders Borg !Företagens hjul snurrar på och vi producerar expoterar impoterar som aldrig för .Och ändå sitter här ganska många domedagsprofeter och påstår att det går åt fanders I Svedala confused.gif man kan ju inte låta bli att undra vilken verklighet ni lever ? i en alldeles egen troligtvis .Innse att vi lever i ett av världens rikaste länder och har en av världsekonomins bästa läge just nu !
Ja tydligen så kallas vi inte Gnällsverige utan annledning !
Gita
CITAT (Motti @ 17-02-2012, 00:26) *
Märkligt vad en del vägrar att gå vidare i politiken och se möjligheterna i stället !nä räkna upp allt elände och annan skit och motgångar !är det bara jag som förståt att vi här i Sverige har det bästa utgångsläget och bland de bästa ekonomierna i världen just nu confused.gif Vi sitter ganska säkert gentemot övriga världen tack vare regeringens kloka finanspolitik och Anders Borg !Företagens hjul snurrar på och vi producerar expoterar impoterar som aldrig för .Och ändå sitter här ganska många domedagsprofeter och påstår att det går åt fanders I Svedala confused.gif man kan ju inte låta bli att undra vilken verklighet ni lever ? i en alldeles egen troligtvis .Innse att vi lever i ett av världens rikaste länder och har en av världsekonomins bästa läge just nu !
Ja tydligen så kallas vi inte Gnällsverige utan annledning !

Fast nu tror jag förstås att läget ute i Europa är på väg att komma i fatt oss också även om vårt utgångsläge är bättre än många andras. Jag är för min del glad över att vi har en regering och en finansminister som är kloka nog att inse detta ock kloka nog att hålla igen på statens utgifter.
Gita
Gossen Ruda
Mot Mottis skönmålning kan sägas att varslen ökar kraftigt vilket kan ses som att företagen får det kämpigare. Vi är ett litet land med stort beroende av omvärlden. Vi ligger dock en bit efter omvärlden så krisen kommer hit lite senare. Regeringen har dock ingen plan för hur en massarbetslöshet skall bemötas, patetiska jobbskatteavdrag och utestängningen från trygghetssystemen är ingen lösning. Där lever man i tron på att den eviga tillväxten skall lösa alla problem.
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2012, 07:56) *
Mot Mottis skönmålning kan sägas att varslen ökar kraftigt vilket kan ses som att företagen får det kämpigare. Vi är ett litet land med stort beroende av omvärlden. Vi ligger dock en bit efter omvärlden så krisen kommer hit lite senare. Regeringen har dock ingen plan för hur en massarbetslöshet skall bemötas, patetiska jobbskatteavdrag och utestängningen från trygghetssystemen är ingen lösning. Där lever man i tron på att den eviga tillväxten skall lösa alla problem.

Kortare arbetstid och något lägre lön, men med anställningen tryggad är ju alltid en början. Där har regeringen gått fack o arbetsgivare till mötes. Finns säkert mer att göra om krisen kommer och förhoppningsvis har man beredskap för ett sånt scenario.
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 17-02-2012, 12:06) *
Kortare arbetstid och något lägre lön, men med anställningen tryggad är ju alltid en början. Där har regeringen gått fack o arbetsgivare till mötes. Finns säkert mer att göra om krisen kommer och förhoppningsvis har man beredskap för ett sånt scenario.

Jag delar inte din förhoppning men vi får se hur framtiden gestaltar sig. Dvs när framtiden har blivit nutid eller dåtid.
Anma
Angående det här med att kalla saker för sakens egna namn.
De 30000 människor som är i Fas3 räknas inte in i arbetslöshetsstatistiken. Är inte det mycket märkligt med tanke på att de har ledigt en dag i veckan enkom för att kunna söka arbete? De är ju arbetslösa då fas3 jobb inte är eller får kallas jobb och man inte får lön för.
Vad säger du om det, Gita?
*Stintan*
CITAT (Anma @ 17-02-2012, 22:30) *
Angående det här med att kalla saker för sakens egna namn.
De 30000 människor som är i Fas3 räknas inte in i arbetslöshetsstatistiken. Är inte det mycket märkligt med tanke på att de har ledigt en dag i veckan enkom för att kunna söka arbete? De är ju arbetslösa då fas3 jobb inte är eller får kallas jobb och man inte får lön för.
Vad säger du om det, Gita?

Bara ett sätt att snygga till siffrorna whist.gif
Anma
CITAT (*Stintan* @ 17-02-2012, 22:39) *
Bara ett sätt att snygga till siffrorna whist.gif

Ja och om jag inte räknar helt fel så är det så att dessa 30000 är fler än de som tillkommit till arbetslöshetsstatistiken på grund av utförsäkringarna.
Motti
En del av er har en väldigt stor förmåga att se allt elände istället för att se allt bra här i Sverige ! måste kosta på att alltid vara negativ till allt .
Anma
CITAT (Motti @ 17-02-2012, 23:26) *
En del av er har en väldigt stor förmåga att se allt elände istället för att se allt bra här i Sverige ! måste kosta på att alltid vara negativ till allt .

Vilka menar du med en del?
Motti
Upp till var och en att känna sig träffad !
Anma
CITAT (Motti @ 18-02-2012, 00:07) *
Upp till var och en att känna sig träffad !

Bra. Då känner jag mig inte träffad för jag anser mig inte vara särskilt negativ. smile.gif
Motti
Tydligen kände du dig träffad eftersom du svarade !
Anma
CITAT (Motti @ 18-02-2012, 00:10) *
Tydligen kände du dig träffad eftersom du svarade !

Nej, jag blev bara nyfiken.
herkules
det finns liksom INGET ATT GÖRA när man inte kan ge folk jobbskatteavdrag mer smile.gif
Bengalow
Motti, du är en jäkla gnällkruka, då det gäller socialdemokraterna, som ändå fört fram Sverige till topps, vad gäller välfärd. Men har du något gott att säga om det? Du skall bara finna dig i, att vi som nu får betala för att de rika skall bli rikare, att vi har rätt att klaga på utvecklingen. Kom inte med några klyschor om, att ni har jobbat hårt för det ni har...Vi andra har jobbat minst lika hårt under åren. Du är som en struts, som stoppar huvudet i sanden, när du inte vill se sanningen. Och det är minsann inte sådana som du, som fört fram Sverige till vad det var, innan Sverigemoderaterna började sitt destruktionsarbete...
Eller du kanske menar att hårfrisörskor är en tillgång för landet?
Gunilla T
Välkommen hem Bengalow - gissar att det varit en upplevelse biggrin.gif

Ursäkta för avvikelsen...
Bengalow
Jodu, GunillaT. I Kambodia lever mer än 35% av befolkningen för under 1$ om dagen. Då kan man snacka om fattigdom. Så klart har dom lärt sig stt leva med det, bl.a. att fånga spindlar och kackerlackor för att äta...Vad man slogs av mest på hela resan var hur västvärlden har utnyttjat länderna, inte minst Frankrike. Ändå såg vi massor av fransmän, och hörde dessa snacka om "guldåldern...ett jäkla pack, om jag får säga det rent ut.
Nåja, mer om det i ett senare inlägg, mer av resebeskrivelse.
gnon49
Ja man borde nog besöka länder i tredje världen för att förstå o inse hur enormt bra man har det egentligen. Vi är privilegierade här uppe i nord.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 18-02-2012, 21:03) *
Ja man borde nog besöka länder i tredje världen för att förstå o inse hur enormt bra man har det egentligen. Vi är privilegierade här uppe i nord.

Fattigdom är ju relativt, på mer än ett sätt...
Anma
Vi är också ett rikt land och ska verkligen inte behöva ha den fattigdom här som finns i den tredje världen. Det är en av orsakerna till varför man bör bekämpa att de som har det sämst med våra mått mätt får det ännu sämre.
Huggorm
KD släpper nu kravet på sterilisering vid könsbyte. Lärde de sig ingenting när de släppte sina andra kärnfrågor och väljarsiffrorna sjönk?
Anma
CITAT (Huggorm @ 18-02-2012, 23:04) *
KD släpper nu kravet på sterilisering vid könsbyte. Lärde de sig ingenting när de släppte sina andra kärnfrågor och väljarsiffrorna sjönk?

Om detta har samma effekt så är jag den förste att applådera. KD har inget i riksdagen att göra enligt mig.
Huggorm
CITAT (Anma @ 18-02-2012, 23:07) *
Om detta har samma effekt så är jag den förste att applådera. KD har inget i riksdagen att göra enligt mig.

Nej, i nuvarande skick så har de inget existensberättigande. De skall ju vara ett kristet konservativt parti, inte något religiöst obundet populistiskt-liberalt parti, sådana finns det redan för många
Aqvakul

Vilket parti skulle du rösta på om det var val i dag?

S: 29,2 % (+4,6)
V: 6,7 % (-2,1)
MP: 10,5 % (-1,3)

M: 32,9 % (+/-0)
C: 5,1 % (+0,6)
FP: 6,5 % (+0,9)
KD: 3,8 % (-0,4)

SD: 4,7 % (-2,2)

Övriga: 0,8 % (+0,1)

Källa: Sifo/SvD. 1 928 intervjuer genomfördes mellan 6 och 16 februari 2012.
Aqvakul
CITAT (Gita @ 19-02-2012, 09:52) *

men ett rejält lyft för (S)...
Huggorm
Borgarna låg i alla fall ett par procent före tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 19-02-2012, 10:08) *
Borgarna låg i alla fall ett par procent före tummenupp.gif

Inte om du räknar bort KD, som ligger under 4 %...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 19-02-2012, 10:21) *
Inte om du räknar bort KD, som ligger under 4 %...

Men vore det ett riktigt val skulle väljare från M taktikrösta på KD för att hålla dem över spärren
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 19-02-2012, 10:22) *
Men vore det ett riktigt val skulle väljare från M taktikrösta på KD för att hålla dem över spärren

Jo, politik är "fantastiskt"... naughty.gif
gnon49
skönt att se att S är med i leken igen. Nu kanske det kan bli bra politiska "fajter" igen. Men tillströmningen till S verkar komma från det egna blocket i huvudsak, än så länge i alla fall. Själv tycker jag SL verkar förtroendeingivande och jag skulle, till skillnad mot Juholt, känna tilltro till honom som statsminister.
Men kommande debatter får utvisa vad SL går för. Avgörande är nog om han kan locka tillbaka väljare från alliansen. Där avgör nog mer hur omvärlden utvecklas snarare än inrikespolitiken.
herkules
jag väntar till 2014, än kan alliansregeringen ställa till med massa skit.
malarmaster
CITAT (gnon49 @ 19-02-2012, 11:35) *
skönt att se att S är med i leken igen. Nu kanske det kan bli bra politiska "fajter" igen. Men tillströmningen till S verkar komma från det egna blocket i huvudsak, än så länge i alla fall. Själv tycker jag SL verkar förtroendeingivande och jag skulle, till skillnad mot Juholt, känna tilltro till honom som statsminister.
Men kommande debatter får utvisa vad SL går för. Avgörande är nog om han kan locka tillbaka väljare från alliansen. Där avgör nog mer hur omvärlden utvecklas snarare än inrikespolitiken.

håller med,nu kanske regeringen får skärpa till sin politik.
Men även juholt fick en uppgång första tiden,sedan kom hans natur fram...
tror att SL är en betydligt hederligare man och "affärstiderna" är förbi för sossarna på ett tag.
men ännu har inte SL presenterat sossarnas politik och väljarna har inte fått se något alternativ till alliansen.opinionsframgången hittils är ju att väljarna gått tillbaks till s från v o mp,allianssidan är relativt oförändrad. Ulf
Gita
CITAT (malarmaster @ 19-02-2012, 16:20) *
håller med,nu kanske regeringen får skärpa till sin politik.
Men även juholt fick en uppgång första tiden,sedan kom hans natur fram...
tror att SL är en betydligt hederligare man och "affärstiderna" är förbi för sossarna på ett tag.
men ännu har inte SL presenterat sossarnas politik och väljarna har inte fått se något alternativ till alliansen.opinionsframgången hittils är ju att väljarna gått tillbaks till s från v o mp,allianssidan är relativt oförändrad. Ulf

Intressanta och delvis lite förvånande siffror från Sifo, att S med Löfven i spetsen skulle plocka tillbaka det mesta de tidigare tappat till V var väl ganska förutsägbart, att man tar över två % från Sd är ju inte heller förvånande, frustrerade och besvikna LO-medlemmar har ju nu fått "sin man" i ledningen. Det, som med tanke på Lövfens förflutna i kärnkraftslobbyn/ åsikter gällande kärnkraft, förvånar mig är att man också plockar sympatisörer från Mp. Intressant också att Alliansen inte tappat en enda sympatisör till S.
Gita

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon