Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
malarmaster
nu tycks sossarnas ökning ha bromsats upp,jämt lopp mellan blocken.
sossarnas ökning har tagits från v,mp o sd. alliansen står stilla,alltså inga avhopp till vänsterblocket.
allt enligt demoskop.
nu är det ett tag fram till nästa val och sossarna har ännu inte presenterat sin politik,samtidigt har moderaterna börjat se över sin framtida politik,likaså centern.
äntligen börjar det röra sig på bägge sidor,löfven var en vitamininjektion för alla parter.
tror att det blir ett spännande val 2014. ulf
Gossen Ruda
CITAT (kerstinbern @ 16-03-2012, 04:14) *
Nu stängdes ju Barsebäck just p g a att det låg alltför nära stostadsregionen Köpenhamn-Malmö

Jo, och det var väl svar på din undran. Det finns för många som är emot för mycket och då funkar inte det bästa alternativet. I fallet Barsebäck var motståndet fö störst på andra sidan sundet. Där tycker man det är bättre att påskynda växthuseffekten med koldioxidutsläpp.
kerstinbern
Axfoods vd Anders Strålman försökte i förra årets deklaration dra av sina kostyminköp för 22 900 kr, han enar att det är arbetskläder. Men skatteverket medger endast avdrag för skyddskläder.

Men för en VD som hanterar stormängder smutsiga pengar borde väl rimligen kostymer anses vara skyddskläder?

http://www.svd.se/naringsliv/axfoods-vd-fo...men_6927777.svd
herkules
stopp för rut å rot i utlandet
http://di.se/Default.aspx?pid=261945__Arti...mp;referrer=men se det var väl på tiden va?
Motti
Det finns företagare som förstör för dom som är seriösa !Ja vad sjutton ska man säga aldrig något som min man som egen företagere sedan 30 år skulle få för sig !Sådana skitstövlar ska man sätta åt angry.gif det är sådana som förstör för dom seriösa .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 17-03-2012, 00:50) *
Det finns företagare som förstör för dom som är seriösa !Ja vad sjutton ska man säga aldrig något som min man som egen företagere sedan 30 år skulle få för sig !Sådana skitstövlar ska man sätta åt angry.gif det är sådana som förstör för dom seriösa .

confused.gif
herkules
CITAT (Motti @ 17-03-2012, 00:50) *

om det är min länk du läst när du svarade det här så har du inte begripit.
detta har inte varit fusk utan svenskar bosatta utomlands har på svenska skattebetalares bekostnad byggt om och städat sina hus.
helt och hållet med alliansregeringens goda minne.
men nu är det slut med det.
gnon49
CITAT (herkules @ 17-03-2012, 11:31) *
om det är min länk du läst när du svarade det här så har du inte begripit.
detta har inte varit fusk utan svenskar bosatta utomlands har på svenska skattebetalares bekostnad byggt om och städat sina hus.
helt och hållet med alliansregeringens goda minne.
men nu är det slut med det.

Med riksdagens goda minne om rätt skall vara rätt. Tror knappast det blir ändring av reglerna. Trots allt småpengar det handlar om.
Gita
CITAT (kerstinbern @ 16-03-2012, 08:29) *
Men för en VD som hanterar stormängder smutsiga pengar borde väl rimligen kostymer anses vara skyddskläder?

http://www.svd.se/naringsliv/axfoods-vd-fo...men_6927777.svd

Vad menar du egentligen? Att Axfood håller på med svarta affärer? Eller gäller det bara Axfoods VD? Eller alla som innehar positionen VD i något företag? "Stormängd smutsiga pengar", vad menar du med det?

För övrigt så är det helt lagligt att yrka precis vilka avdrag man vill, vad som godkänns är ju en helt annan sak.
För min del tycker jag faktiskt idén att yrka avdrag för kostyminköp (arbetskläder) är lite kul.
Gita
herkules
CITAT (gnon49 @ 17-03-2012, 13:50)
1528630[/url]']
Med riksdagens goda minne om rätt skall vara rätt. Tror knappast det blir ändring av reglerna. Trots allt småpengar det handlar om.

nä, inte nu längre. och hur rik är du då som kallar miljontals kronor för småpengar?
malarmaster
CITAT (Gita @ 17-03-2012, 13:59) *
Vad menar du egentligen? Att Axfood håller på med svarta affärer? Eller gäller det bara Axfoods VD? Eller alla som innehar positionen VD i något företag? "Stormängd smutsiga pengar", vad menar du med det?

För övrigt så är det helt lagligt att yrka precis vilka avdrag man vill, vad som godkänns är ju en helt annan sak.
För min del tycker jag faktiskt idén att yrka avdrag för kostyminköp (arbetskläder) är lite kul.
Gita

men gita då!!! det vet väl alla att just axfood är en del av det stora nät av företag som inte gör annat än håller på med olagligheter,håller sina anställda nertryckta o skickar vinsterna till andra länder.
alla företagare oavsett är ju bara ute efter pengar,ingen vill betala skatt så drönarna har något att leva på,alla har hemliga konton utomlands och alla avskyr sina medarbetare och gör allt för att göra livet miserabelt för dem.bättre att förstatliga allt o stat o kommun betalar kalaset.
till råga på allt finns det företag som avskedar folk,flyttar utomlands och är allmänt omedgörliga när facket vill snacka,fullständigt osolidariskt. så kan vi inte ha det!!! sätt upp stängsel runt hela landet,ingen får komma in eller ut.avskaffa företag då de bara ställer till problem. ulf
Gita
CITAT (malarmaster @ 17-03-2012, 14:58) *
men gita då!!! det vet väl alla att just axfood är en del av det stora nät av företag som inte gör annat än håller på med olagligheter,håller sina anställda nertryckta o skickar vinsterna till andra länder.
alla företagare oavsett är ju bara ute efter pengar,ingen vill betala skatt så drönarna har något att leva på,alla har hemliga konton utomlands och alla avskyr sina medarbetare och gör allt för att göra livet miserabelt för dem.bättre att förstatliga allt o stat o kommun betalar kalaset.
till råga på allt finns det företag som avskedar folk,flyttar utomlands och är allmänt omedgörliga när facket vill snacka,fullständigt osolidariskt. så kan vi inte ha det!!! sätt upp stängsel runt hela landet,ingen får komma in eller ut.avskaffa företag då de bara ställer till problem. ulf

Men äsch då...............Det tänkte jag inte på.
Gita
kerstinbern
CITAT (Gita @ 17-03-2012, 14:59) *

Gita

Det enda jobb en VD gör är att hantera pengar, så det är väl det han behöver skyddskläder till?

Visst är det en lustig värd vi lever i när VD yrkar avdrag för arbetskläder, samtidigt allt flera arbetar i bemanningsföretag där de inte ens får skyddskläder och än mindre relevant utbildning.

http://www.dn.se/ekonomi/inhyrda-skadas-pa-jobbet
herkules
CITAT (kerstinbern @ 17-03-2012, 16:42) *
Det enda jobb en VD gör är att hantera pengar, så det är väl det han behöver skyddskläder till?

Visst är det en lustig värd vi lever i när VD yrkar avdrag för arbetskläder, samtidigt allt flera arbetar i bemanningsföretag där de inte ens får skyddskläder och än mindre relevant utbildning.

äsch då, det tänkte nog inte gita heller på ...
kerstinbern
För rik för att betala

En brittisk dokumentär om hur rika personer stjäl och fuskar. Allt från skattesmittning till inbrott. De har egentligen allt de behöver, men vill ha spänning eller också har inte riktigt råd med de lyxvaror de anser sig ha rätt till.

http://svtplay.se/v/2746080/dokumentarfilm..._for_att_betala
malarmaster

en vd är högsta chefen och den som driver företaget,om du tror att han/hon endast sitter o hanterar pengar tror jag det är läge för dig att ta reda på hur företag drivs,axfood är dessutom ganska stort.
kan det bero på okunskap om företagande,kerstin bern?
sedan kan man driva med att försöka göra avdrag för kostym,det kan ju synas löjligt att ens försöka.
det var väl den slutsatsen som skattemyndigheten landade på.
men årligen äskas det på olika avdrag,en del går faktiskt igenom.
själv får jag betala mina skyddskläder för egna pengar. ulf
Cacki
CITAT (malarmaster @ 17-03-2012, 18:28) *
en vd är högsta chefen och den som driver företaget,om du tror att han/hon endast sitter o hanterar pengar tror jag det är läge för dig att ta reda på hur företag drivs,axfood är dessutom ganska stort.
sedan kan man driva med att försöka göra avdrag för kostym,det kan ju synas löjligt att ens försöka.

Stackars! trostar.gif Skicka arbetsmiljöverket på din chef, vettja!
Gita

"" Visst är det en lustig värd vi lever i när VD yrkar avdrag för arbetskläder, samtidigt allt flera arbetar i bemanningsföretag där de inte ens får skyddskläder och än mindre relevant utbildning.

quote name='malarmaster' date='17-03-2012, 18:28' post='1528707']
[/quote]
Nu tror jag faktiskt att Kerstinbern driver med oss, m.a.o försöker sig på att vara ironisk. Riktigt säker är jag dock inte. Om det inte är ironi så kan man ju fråga sig vad en så förvrängd syn på företagande kommer i från. Och man kan ju verkligen undra vad Kerstin sysslar med i livet för att vara så totalt okunnig om hur näringslivet och förtagande fungerar.
Fast återigen, nog är det så att hon skämtar.
Gita
Meriona
Det här är nog den märkligaste tråden av alla på Odla. Skriv och tyck eller inte tyck om allt! biggrin.gif
Cacki
CITAT (Gita @ 17-03-2012, 19:10) *

"" Visst är det en lustig värd vi lever i när VD yrkar avdrag för arbetskläder, samtidigt allt flera arbetar i bemanningsföretag där de inte ens får skyddskläder och än mindre relevant utbildning.

quote name='malarmaster' date='17-03-2012, 18:28' post='1528707']

Nu tror jag faktiskt att Kerstinbern driver med oss, m.a.o försöker sig på att vara ironisk. Riktigt säker är jag dock inte. Om det inte är ironi så kan man ju fråga sig vad en så förvrängd syn på företagande kommer i från. Och man kan ju verkligen undra vad Kerstin sysslar med i livet för att vara så totalt okunnig om hur näringslivet och förtagande fungerar.
Gita

Handlade det inte om skyddskläder nu Gita? I vilka yrken är kostym den utlitmata skyddsklädseln?
Gita

Och vad menar du med relevant utbildning i det här fallet? Bygger inte hela idén med bemanningsföretag på att hyra ut befintlig kompetens till företag/institutioner som behöver tillfällig förstärkning?
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 17-03-2012, 19:10) *
Gita

Lustigt att både du och malarmäster tycks tro att ni är de enda som kan vara ironiska. Varför annars ifrågasätta? Är det inte hög tid att du börjar skilja på sak och person snart också?
Gita
CITAT (Cacki @ 17-03-2012, 19:17) *
Handlade det inte om skyddskläder nu Gita? I vilka yrken är kostym den utlitmata skyddsklädseln?

Ajdå, en till som inte verkar förstå att Axfoods VD självklart var/är medveten om att hans yrkande inte skulle godkännas, men att han ändå envetet framhärdat år efter år som en kul grej. Helt jämförbart med en kollega som år efter år yrkar avdrag för sin väckarklocka (helt nödvändig för inkomsternas förvärvande enligt honom)
Jag kan väl tillägga att min kollega också alltid får avslag på sitt yrkande.
Gita

CITAT (*Stintan* @ 17-03-2012, 19:22) *
Lustigt att både du och malarmäster tycks tro att ni är de enda som kan vara ironiska. Varför annars ifrågasätta? Är det inte hög tid att du börjar skilja på sak och person snart också?

?????
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 17-03-2012, 13:59) *

För min del tycker jag faktiskt idén att yrka avdrag för kostyminköp (arbetskläder) är lite kul.Gita

Vad är det för kul med att jävlas med skatteverket? Ska verkligen statligt avlönade tjänstemän behöva ägna sej åt att vara lektanter åt understimulerade skitstroppar?
Gita
CITAT (Cacki @ 17-03-2012, 19:38) *
Vad är det för kul med att jävlas med skatteverket? Ska verkligen statligt avlönade tjänstemän behöva ägna sej åt att vara lektanter åt understimulerade skitstroppar?

Ajabaja...... att våga sig på att skämta om något såååååå allvarligt som avdrag och skatter. Fy,fy.fy...........!
Gita
malarmaster
CITAT (Cacki @ 17-03-2012, 18:58) *
Stackars! trostar.gif Skicka arbetsmiljöverket på din chef, vettja!

ska jag titta mig i spegeln då?? ulf
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 17-03-2012, 19:14) *
Det här är nog den märkligaste tråden av alla på Odla. Skriv och tyck eller inte tyck om allt! biggrin.gif

Instämmer, men som TS bryr jag mig inte så länge alla bråkstakar håller sig i den här sandlådan och låter andra trådar vara i fred. biggrin.gif
Cacki
CITAT (Gita @ 17-03-2012, 19:48) *
Ajabaja...... att våga sig på att skämta om något såååååå allvarligt som avdrag och skatter. Fy,fy.fy...........!
Gita

Det handlar inte om vad vissa knäppgökar anser vara humor eller ej, det handlar om att tjänstemännen har effektivitetskrav på sej och därför borde besparas från dylika lustigkurrar. Gnäll inte om tungrodd administration och långa handläggningstider annars.
Cacki
CITAT (malarmaster @ 17-03-2012, 19:48) *
ska jag titta mig i spegeln då?? ulf

Identifierar du din egen person med ditt företag? Faran med det är ju att det kan uppstå många onödiga problem (likt det här som du säger om skyddskläderna) om man inte klarar att hålla isär begreppen. Det finns ju risk att man snurrar till det alldeles för sej om man inte har klart för sej var gränserna går. Jag tror tyvärr att detta är ett ganska vanligt fenomen, speciellt bland småföretagare, att t.ex inte kunna skilja på sin privatekonomi och företagets. Det finns ju t.o.m de företagare som tror att de beskattas hårdare som individ än andra fast det inte alls förhåller sej så.
malarmaster
CITAT (Cacki @ 17-03-2012, 20:54) *
Identifierar du din egen person med ditt företag? Faran med det är ju att det kan uppstå många onödiga problem (likt det här som du säger om skyddskläderna) om man inte klarar att hålla isär begreppen. Det finns ju risk att man snurrar till det alldeles för sej om man inte har klart för sej var gränserna går. Jag tror tyvärr att detta är ett ganska vanligt fenomen, speciellt bland småföretagare, att t.ex inte kunna skilja på sin privatekonomi och företagets. Det finns ju t.o.m de företagare som tror att de beskattas hårdare som individ än andra fast det inte alls förhåller sej så.

en till som inte vet något om företagande.
jag har en enskild firma vilket innebär att företagets ekonomi o min personliga är samma sak.
jag har ingen fast lön då företagets kostnader i första hand måste betalas.blir det något över kallas det lön o beskattas.
skillnad är det om man har aktiebolag,då räknas man som anställd och kan ju ha något mer reglerad lön, men pengar måste ju in i vilket fall för att täcka allt. naturligtvis identifierar jag mig med mitt företagande/arbete.utan mig finns det ju inte.alla pengar som kommer in har jag svettats ihop,naturligtvis kan jag då säga att jag betalar mina skyddskläder,skor ,bil,verktyg,m.m själv.
vem annars gör det? ulf
Cacki
CITAT (malarmaster @ 17-03-2012, 21:26) *
jag har en enskild firma vilket innebär att företagets ekonomi o min personliga är samma sak.
jag har ingen fast lön då företagets kostnader i första hand måste betalas.blir det något över kallas det lön o beskattas.
skillnad är det om man har aktiebolag,då räknas man som anställd och kan ju ha något mer reglerad lön, men pengar måste ju in i vilket fall för att täcka allt. naturligtvis identifierar jag mig med mitt företagande/arbete.utan mig finns det ju inte.alla pengar som kommer in har jag svettats ihop,naturligtvis kan jag då säga att jag betalar mina skyddskläder,skor ,bil,verktyg,m.m själv.
vem annars gör det? ulf

Sorry, jag hade uppfattat det som att du hade ett AB. Mitt fel.
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 17-03-2012, 21:26) *
vem annars gör det? ulf

Men nog får du väl även i din enskilda firma skriva bilen på företaget och göra avdrag för resor, moms, göra avskrivningar mm. Antar att du tar så pass betalt av dina kunder att det blir något över till lön efter att kostnaderna för att utföra jobben är betalda. Varför skulle inte lönen du tar ut beskattas?
Bengalow
malarmaster! Det är ju bara att välja! Om du inte anser att ditt slit lönar sig, varför då inte börja som anställd? Där är det ju mycket säkrare. Din arbetsgivare betalar allt för dig, moms, resor, arbetskläder, bil, verktyg, skatt, pension...Vafför sliter du skiten av dig i onödan? För friheten? Eller inkomsten? Du är en stor hycklare. Du tjänar bra på det du gör, men gillar att "tycka synd" om dig själv. "-Om alla hade varit lika bra som jag, så...!"
Motti
Men Stintan !varför kör du enskilld firma där du riskera allt ?varför inte starta ett AB istället .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 17-03-2012, 22:45) *
Men Stintan !varför kör du enskilld firma där du riskera allt ?varför inte starta ett AB istället .

Varför frågar du mej? Jag har ingen firma och dessutom är jag pensionär sen flera år tillbaka.
Motti
Ops !mitt misstag det var ju Malamaster !så jag ställer samma fråga till henne då ?
Cacki
CITAT (Bengalow @ 17-03-2012, 22:16) *
malarmaster! Det är ju bara att välja! Om du inte anser att ditt slit lönar sig, varför då inte börja som anställd? Där är det ju mycket säkrare. Din arbetsgivare betalar allt för dig, moms, resor, arbetskläder, bil, verktyg, skatt, pension...Vafför sliter du skiten av dig i onödan? För friheten? Eller inkomsten? Du är en stor hycklare. Du tjänar bra på det du gör, men gillar att "tycka synd" om dig själv. "-Om alla hade varit lika bra som jag, så...!"

Lite samma tanke slog mej också men jag orkade inte tjafsa mer...så jag satte mej på händerna istället. whistling.gif
Huggorm
CITAT (Motti @ 17-03-2012, 22:45) *

Kanske för att det är mindre pappersjobb med enskild firma, och slipper man sätta in 50.000kr i aktiekapital
Motti
Starta man eget så ska man starta AB !i ett företag så är 50,000 en livförsäkring ,att starta Ensklid firma är som att köpa en skraplott du kan förlora all insatts !och få gå ifrån allt du äger .
Cacki
CITAT (Motti @ 17-03-2012, 23:21) *
Starta man eget så ska man starta AB !i ett företag så är 50,000 en livförsäkring ,att starta Ensklid firma är som att köpa en skraplott du kan förlora all insatts !och få gå ifrån allt du äger .

Vissa gillar tydligen att gambla med sitt liv och sin ekonomi...
Motti
Ja så tycker du !men fråga då din bank vad som är bäst för dig ekonomiskt ! låna 50,000 eller panta hela ditt liv på din nystrtade firma ?jag vet vad jag valde !
Cacki
CITAT (Motti @ 17-03-2012, 23:28) *
Ja så tycker du !men fråga då din bank vad som är bäst för dig ekonomiskt ! låna 50,000 eller panta hela ditt liv på din nystrtade firma ?jag vet vad jag valde !

Fast nu var det ju inte mej det handlade om. Jag hade gjort samma val som du.
Huggorm
Har man kontroll över sitt företag så är det inget problem med enskild firma. Men det gäller ju att verkligen hålla koll på bokföringen så man vet hur balansen är. Jag ser absolut inga problem med enskild firma, och jag känner flera som har det. Jag har själv haft det förut dessutom. På den tiden då jag trodde att eget företagande innebar frihet slap.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 17-03-2012, 23:28) *

Det beror väl på vilken branch det är fråga om och dessutom om man inte har några anställda utan bara tänkt sig ett enmansföretag och inte vill blanda in en massa andra människor. Man behöver väl inte panta hela sitt liv i företaget för att man startar enskild firma.

CITAT (Huggorm @ 17-03-2012, 23:46) *
Har man kontroll över sitt företag så är det inget problem med enskild firma. Men det gäller ju att verkligen hålla koll på bokföringen så man vet hur balansen är. Jag ser absolut inga problem med enskild firma, och jag känner flera som har det. Jag har själv haft det förut dessutom. På den tiden då jag trodde att eget företagande innebar frihet slap.gif

Jag håller med!
Motti
Att ha eget inebär en viss frihet men det innebär absolut inte att vara passiv och tro att allt sköter sig själft !att ha eget är igentligen ett dygnet runt engagemang ! och man får aldrig slappa .Sköter man sitt företag i flera år så kanske man kan slappna av efter att man har en god ekonomi och när man ser att företaget har "tatt sig" .Men som egen företagare kan man aldrig slappna av helt.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 17-03-2012, 23:56) *
Att ha eget inebär en viss frihet men det innebär absolut inte att vara passiv och tro att allt sköter sig själft !att ha eget är igentligen ett dygnet runt engagemang ! och man får aldrig slappa .Sköter man sitt företag i flera år så kanske man kan slappna av efter att man har en god ekonomi och när man ser att företaget har "tatt sig" .Men som egen företagare kan man aldrig slappna av helt.

Vad är det för frihet?
Motti
Frihet är att vara sin egen "herre " .
Huggorm
CITAT (Motti @ 18-03-2012, 00:13) *

Men det är du inte. Du är helt beroende av dina kunder, så du sitter på sätt och vis ännu mera fast än som anställd.
kerstinbern
CITAT (Gita @ 17-03-2012, 20:20) *
Och vad menar du med relevant utbildning i det här fallet? Bygger inte hela idén med bemanningsföretag på att hyra ut befintlig kompetens till företag/institutioner som behöver tillfällig förstärkning?
Gita

Arbetsgivaren är skyldig att tillhandahålla relevant säkerhetsutbildning, det sker ofta inte hos bemanningsföretagen.
kerstinbern
CITAT (Motti @ 18-03-2012, 01:13) *

Det finns 100-tusentals människor i Sverige som tvingas till visstidsanställningar eller tvingas bli egenföretagare. Arbetsgivaren använder denna anställningsform för att öka flexibiliteten och för att slippa betala försäkringar, pensioner och andra sociala ersättningar. Det är endast en frihet för arbetsgivaren.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4909110
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4922168
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon