|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
*Stintan*
04-10-2012, 10:37
CITAT (Gita @ 04-10-2012, 11:18)  Den gångna veckan har vi fått höra att Volvo flyttar busstillverkningen från Säffle till Polen, Orrefors och Åfors glasbruk läggs ner, Åhus flyttar glasstillverningen utomlands m.m. Då lägger S fram en skuggbudget innehållande skattehöjning på ca 30 miljarder av vilka merparten företag och näringsliv. Snacka om timing!! Gita Märker att du lyssnade på Reinfeldts och Borgs pladder. Det är ju knappast p.g.a. S skuggbudget som Volvo i Säffle flyttar tillverkningen till Polen. Inte heller att glasbruken läggs ner eller flyttar, dom har ju krisat länge. Hur många företag har lagts ner eller flyttat utomlands under de senaste sex åren med Borgs "genialiska" budgetar?
CITAT (Gita @ 04-10-2012, 11:18)  Den gångna veckan har vi fått höra att Volvo flyttar busstillverkningen från Säffle till Polen, Orrefors och Åfors glasbruk läggs ner, Åhus flyttar glasstillverningen utomlands m.m. Då lägger S fram en skuggbudget innehållande skattehöjning på ca 30 miljarder av vilka merparten företag och näringsliv. Snacka om timing!! Gita M. Andersson har trollat med siffrorna helt enkelt. I slutändan sprätter S fler miljarder än regeringen. Tyvärr verkar hon inte särskilt trovärdig i sina framträdanden. Verkar som hon har ett manus hon måste följa till varje pris. Ta ansvar för statsfinanserna lät rent av pinsamt. Funkar inte att kopiera alliansen i allt. Men makten hägrar givetvis. S verkar vara tillbaka i sina gamla hjulspår. Även Löfven får rätta in sig i partiledet. Förnyelse nej tack.
kerstinbern
04-10-2012, 11:25
CITAT (Gita @ 04-10-2012, 10:18)  Den gångna veckan har vi fått höra att Volvo flyttar busstillverkningen från Säffle till Polen, Orrefors och Åfors glasbruk läggs ner, Åhus flyttar glasstillverningen utomlands m.m. Då lägger S fram en skuggbudget innehållande skattehöjning på ca 30 miljarder av vilka merparten företag och näringsliv. Snacka om timing!! Gita (S) vill sänka bolagsskatten från dagens 26,3% till 24%, hur kan det vara en skattehöjning? Jag kan rekommendera att du repeterar grundskolans matematik, men gör det för all del inte på Komvux, för då riskerar det att gå lika illa som det gått för Anders Borg.
malarmaster
04-10-2012, 12:19
CITAT (*Stintan* @ 04-10-2012, 11:37)  Märker att du lyssnade på Reinfeldts och Borgs pladder. Det är ju knappast p.g.a. S skuggbudget som Volvo i Säffle flyttar tillverkningen till Polen. Inte heller att glasbruken läggs ner eller flyttar, dom har ju krisat länge. Hur många företag har lagts ner eller flyttat utomlands under de senaste sex åren med Borgs "genialiska" budgetar? nej det är säkert sant att varken alliansens eller s budget påverkar företagen kortsiktigt, volvo tittar främst på sina tillverkningskostnader liksom de flesta tillverkningsindustrier,kan du tillverka bussar billigare i polen så gör man det,särskilt som man redan har en fungerande fabrik där med lika kompetent folk som i sverige. som tidigare skrivits i tråden så har sverige dränerats på jobb de senaste 20 åren,oftast pga våra höga kostnader men även på brist på kompetent arbetskraft. alliansen har misslyckats med sin företagspolitik,de förväntade sänkningarna av företagens kostnader har uteblivit,man har prioriterat jobbskatteavdragen som visserligen gjort stor nytta och kommit vanligt folk till del men som inte påverkat kostnadsläget för företagen. vi kommer fortfarande att se våra kvarvarande industrier lägga ner eller flytta,under sept och okt har här i kronoberg ca 800 personer varslats inom tillverkningsindustrin,denna utveckling kommer att fortsätta så länge man inte tar itu med kostnadsläget. sänkta arbetsgivaravgifter,sänkta energipriser,sjuklöneansvar m.m bör ses över. oppositionen med s i spetsen kan inte heller ge några positiva signaler,där är som vanligt endast skattehöjningar svar på alla problem, höjningar som lassar mer på företagen. nej,det behövs en ny syn på näringslivet,skall vi ha kvar industri?eller förlita oss på kina och själva hålla på med vaddå? 25% arbetslöshet i spanien,hela europa krisar.det är dags att sitta ner och tänka över läget,vi backar raskt mot 30-tals siffror. det slutade illa.en repris bör undvikas. ulf
CITAT (*Stintan* @ 04-10-2012, 11:37)  Märker att du lyssnade på Reinfeldts och Borgs pladder. Det är ju knappast p.g.a. S skuggbudget som Volvo i Säffle flyttar tillverkningen till Polen. Inte heller att glasbruken läggs ner eller flyttar, dom har ju krisat länge. Hur många företag har lagts ner eller flyttat utomlands under de senaste sex åren med Borgs "genialiska" budgetar? Nu påstod jag självfallet inte att flytt och nedläggningar beror på skuggbudgeten, det är nu snarare den globala och kanske främst den europeiska ekonomiska krisen som börjar slå hårdare och hårdare mot Sverige. Vad jag menar är att det ger väldigt underliga signaler att föreslå pålagor upp mot 30 miljarder på näringslivet som ju behöver allt stöd de kan få. En underlig tanke är det väl också att man kan skapa fler jobb genom att slå ihjäl /beskatta ihjäl arbetsgivarna. Gita
CITAT (kerstinbern @ 04-10-2012, 12:25)  (S) vill sänka bolagsskatten från dagens 26,3% till 24%, hur kan det vara en skattehöjning? Jag kan rekommendera att du repeterar grundskolans matematik, men gör det för all del inte på Komvux, för då riskerar det att gå lika illa som det gått för Anders Borg. Kanske skulle du titta på hela budgetförslaget, lätt att räkna fel/ dra fel slutsatser om man som du bara bryter ut en liten del. Sen undrar jag varför i all världen du tycker så illa om Komvux som jag vill minnas att du ondgjort dig över i andra trådar också. kan det vara så att du själv misslyckats där, eller? Gita
Huggorm
04-10-2012, 15:40
CITAT (kerstinbern @ 04-10-2012, 12:25)  (S) vill sänka bolagsskatten från dagens 26,3% till 24%, hur kan det vara en skattehöjning? Jag kan rekommendera att du repeterar grundskolans matematik, men gör det för all del inte på Komvux, för då riskerar det att gå lika illa som det gått för Anders Borg. S kan inte göra något åt bolagsskatten förrän tidigast efter valet 2014, om de nu skulle vinna. Regeringen kommer sänka bolagsskatten till 22% nästa år, så S kommer bli tvungna att höja för att komma till 24%. Med andra ord är det en skattehöjning vi pratar om, oavsett om vi studerat på Komvux eller inte.
malarmaster
04-10-2012, 17:06
det är den lagda budgeten från regeringen som bör diskuteras. de andra partiernas skuggbudgetar ger ju endast indikation på vad de ämnar driva för frågor i valrörelsen. sedan är det ju givetvis en fråga huruvida alliansen kan få igenom sin budget i riksdagen,de har ju inte egen majoritet men det löses nog,det är ju inte stora skillnader mellan s och alliansen,mp o sd har ju närmat sig alliansen även vad gäller ekonomin och stödjer huvuddragen. v däremot går sin egen väg och avskärmar sig från verkligheten,i vanlig ordning. ulf
CITAT (malarmaster @ 04-10-2012, 18:06)  det är den lagda budgeten från regeringen som bör diskuteras. de andra partiernas skuggbudgetar ger ju endast indikation på vad de ämnar driva för frågor i valrörelsen. sedan är det ju givetvis en fråga huruvida alliansen kan få igenom sin budget i riksdagen,de har ju inte egen majoritet men det löses nog,det är ju inte stora skillnader mellan s och alliansen,mp o sd har ju närmat sig alliansen även vad gäller ekonomin och stödjer huvuddragen. v däremot går sin egen väg och avskärmar sig från verkligheten,i vanlig ordning. ulf Fast visst börjar man undra hur det egentligen står till inom S. Varför går man ut med ett budgetförslag som är ett direkt hugg i ryggen på partiledaren. Inte blev det bättre av att Andersson närmast generad förklarade att det här blir nog bra. gita
ryss_борис
04-10-2012, 18:46
Varför har vi problem med ungdomsarbetslöshet? (inget jag själv egentligen undrar över, vill bara se vad någon av trådens "politiska experter" anser  )
CITAT (Huggorm @ 04-10-2012, 16:40)  S kan inte göra något åt bolagsskatten förrän tidigast efter valet 2014, om de nu skulle vinna. Regeringen kommer sänka bolagsskatten till 22% nästa år, så S kommer bli tvungna att höja för att komma till 24%. Med andra ord är det en skattehöjning vi pratar om, oavsett om vi studerat på Komvux eller inte. Nu verkar Kerstinbern ha väldiga problem med just Komvux. Jag undrar varför. Gita
Aqvakul
04-10-2012, 19:02
CITAT (Gita @ 04-10-2012, 19:48)  Nu verkar Kerstinbern ha väldiga problem med just Komvux. Jag undrar varför. Gita Känns tämligen ointressant! I somras träffade jag en småföretagare i Västergötland, som på femton år tillsammans med sin kompanion byggt upp en avancerad mekanisk verkstad med 25 anställda. Företaget är i dag ledande i Europa när det gäller svarvning i stora dimensioner. Ägarna tar ut samma lön som personalen (28 500 i månaden) och återinvester allt i företaget. Totalt harr man investerat över 60 miljoner. Det intressanta var att min bekantskap (N) uttryckte en väldig besvikelse över vad alliansen åstadkommit. "De var bra de två första åren. Men nu åstadkommer de ingentig. Jag har skrivit till Stefan Löfven idag och förklarat läget för honom. Han förstår företagandets villkor. Nästa val ska jag banne mig rösta rött"....
Huggorm
04-10-2012, 19:17
CITAT (ryss_бори @ 04-10-2012, 19:46)  Varför har vi problem med ungdomsarbetslöshet? (inget jag själv egentligen undrar över, vill bara se vad någon av trådens "politiska experter" anser  ) Huvudsakligen tre orsaker: 1: Ungdomar idag väljer utbildningar inom branscher där det inte behövs mer arbetskraft 2: Enklare arbetsuppgifter som kan vara en bra väg in på arbetsmarknaden har blivit allt färre nu när Sverige går från industri till tjänstesamhälle 3: De arbeten där det trots allt inte krävs utbildning skall ungdomarna konkurrera om med stora mängder invandrare samt billig arbetskraft från östeuropa. Samt att många ungdomar idag är kräsna, de tar inte vilka jobb som helst CITAT (Aqvakul @ 04-10-2012, 20:02)  Känns tämligen ointressant!
I somras träffade jag en småföretagare i Västergötland, som på femton år tillsammans med sin kompanion byggt upp en avancerad mekanisk verkstad med 25 anställda. Företaget är i dag ledande i Europa när det gäller svarvning i stora dimensioner. Ägarna tar ut samma lön som personalen (28 500 i månaden) och återinvester allt i företaget. Totalt harr man investerat över 60 miljoner. Det intressanta var att min bekantskap (N) uttryckte en väldig besvikelse över vad alliansen åstadkommit. "De var bra de två första åren. Men nu åstadkommer de ingentig. Jag har skrivit till Stefan Löfven idag och förklarat läget för honom. Han förstår företagandets villkor. Nästa val ska jag banne mig rösta rött".... Exakt vad var det som de tyckte alliansen borde ha gjort annorlunda?
CITAT (Aqvakul @ 04-10-2012, 20:02)  Känns tämligen ointressant!
I somras träffade jag en småföretagare i Västergötland, som på femton år tillsammans med sin kompanion byggt upp en avancerad mekanisk verkstad med 25 anställda. Företaget är i dag ledande i Europa när det gäller svarvning i stora dimensioner. Ägarna tar ut samma lön som personalen (28 500 i månaden) och återinvester allt i företaget. Totalt harr man investerat över 60 miljoner. Det intressanta var att min bekantskap (N) uttryckte en väldig besvikelse över vad alliansen åstadkommit. "De var bra de två första åren. Men nu åstadkommer de ingentig. Jag har skrivit till Stefan Löfven idag och förklarat läget för honom. Han förstår företagandets villkor. Nästa val ska jag banne mig rösta rött".... Först måste jag få säga att massor med människor har studerat inom Komvux och verkligen tagit tillvara den möjlighet det givit. När någon , i det här fallet Kerstinbern, använder Komvux i nedvärderande syfte blir man ganska fundersam. Fundersam blir man också att du i din egenskap av lärare (eller f.d. lärare) tycker att detta synsätt är ointressant. Sen till din kompis företagaren, jag är inte så säker på att han kommer att rösta rött efter att han tagit del av socialdemokraternas nya skuggbudget. Löfven vet nog vad som krävs men tyvärr har han väl fått backa för partiet. Gita
Aqvakul
04-10-2012, 19:24
CITAT (Huggorm @ 04-10-2012, 20:17)  Huvudsakligen tre orsaker: Exakt vad var det som de tyckte alliansen borde ha gjort annorlunda? Det fick jag aldrig riktigt klart för mig.. Han pratade mycket om att växa som småföretagare, om lånemöjligheter m.m. Jag tycker att han är en beundrandsvärd person. Jag tror också att sådana som han kanske känner sig mer bekväm med en gammal metallare än med en politisk broiler från Täby..
CITAT (Aqvakul @ 04-10-2012, 20:24)  Det fick jag aldrig riktigt klart för mig.. Han pratade mycket om att växa som småföretagare, om lånemöjligheter m.m. Jag tycker att han är en beundrandsvärd person. Jag tror också att sådana som han kanske känner sig mer bekväm med en gammal metallare än med en politisk broiler från Täby.. Oj, vad du är fördomsfull! Gita
Huggorm
04-10-2012, 19:30
CITAT (Aqvakul @ 04-10-2012, 20:24)  Det fick jag aldrig riktigt klart för mig.. Han pratade mycket om att växa som småföretagare, om lånemöjligheter m.m. Jag tycker att han är en beundrandsvärd person. Jag tror också att sådana som han kanske känner sig mer bekväm med en gammal metallare än med en politisk broiler från Täby.. Ja, det hela kanske handlade mer om en känsla än om rena fakta? Det är i såna fall risk för att denna företagare kommer bli besviken om sossarna vinner valet och inför sin politik..
CITAT (Huggorm @ 04-10-2012, 20:30)  Ja, det hela kanske handlade mer om en känsla än om rena fakta? Det är i såna fall risk för att denna företagare kommer bli besviken om sossarna vinner valet och inför sin politik.. Besviken? Ja, jag tror att många är besvikna just nu, alla dem som sett Löfven som företrädare för en ny modern socialdemokrati i tiden. Och så visar det sig att han bara är en galjonsfigur för samma gamla förlegade värderingar som S stått för de senaste 20 åren. gita
Aqvakul
04-10-2012, 19:44
CITAT (Huggorm @ 04-10-2012, 20:30)  Ja, det hela kanske handlade mer om en känsla än om rena fakta? Det är i såna fall risk för att denna företagare kommer bli besviken om sossarna vinner valet och inför sin politik.. Kanske, kanske inte... Uppenbarligen är han och många andra inte särskilt nöjda med alliansens politik...
CITAT (Aqvakul @ 04-10-2012, 20:44)  Kanske, kanske inte... Uppenbarligen är han och många andra inte särskilt nöjda med alliansens politik... Av två onda ting, väljer man , vet du väl, i slutänden det minst onda. Med andra ord, alliansen har inte gjort allt rätt eller rättare sagt de har inte kunnat göra allt rätt eftersom de regerar i minioriet och alternativet hade klart varit mycket sämre. Gita Såg att jag stavade fel, minoritet skall det vara, så ta det lugnt Aqva, du behöver inte rätta.D.s
Huggorm
04-10-2012, 19:53
CITAT (Gita @ 04-10-2012, 20:44)  Besviken? Ja, jag tror att många är besvikna just nu, alla dem som sett Löfven som företrädare för en ny modern socialdemokrati i tiden. Och så visar det sig att han bara är en galjonsfigur för samma gamla förlegade värderingar som S stått för de senaste 20 åren. gita Reinfeldt är en annan galjonsfigur som många trodde stod för något nytt och modernt, men som i princip också visade sig vara gamla mossiga S-värderingar...
Aqvakul
04-10-2012, 19:59
CITAT (Gita @ 04-10-2012, 20:28)  Oj, vad du är fördomsfull! Gita Absolut inte, i hans fall var det uppenbart så... (betackar mig för personangrepp)
CITAT (Huggorm @ 04-10-2012, 20:53)  Reinfeldt är en annan galjonsfigur som många trodde stod för något nytt och modernt, men som i princip också visade sig vara gamla mossiga S-värderingar... Nej, men det stämmer väl inte riktigt. Alliansen har ju trots allt genomfört en del riktigt bra saker bla. rut, mycket privatiseringar av skolor, sjukhus och apoteke och jobbskatteavdrag. Saker som S aldrig vågar ta bort. men självklart kunde de gjort mycket mycket mer om de inte blivit tvungna att regera i minoritet. Gita
CITAT (Gita @ 04-10-2012, 21:01)  Nej, men det stämmer väl inte riktigt. Alliansen har ju trots allt genomfört en del riktigt bra saker bla. rut, mycket privatiseringar av skolor, sjukhus och apoteke och jobbskatteavdrag. Saker som S aldrig vågar ta bort. men självklart kunde de gjort mycket mycket mer om de inte blivit tvungna att regera i minoritet. Gita Tycker du på allvar att den svenska skolan är bättre än innan Alliansen? I sin helhet, alltså. Motivera gärna på vilket sätt om du tycker det.
Gossen Ruda
04-10-2012, 20:14
Tur att de åtminstone är i minoritet, annars hade vi nog fått se ännu mer vinster från privataktörerna inom skola, vård och omsorg som förts ut ur landet till skatteparadis.
CITAT (Gita @ 04-10-2012, 20:44)  Besviken? Ja, jag tror att många är besvikna just nu, alla dem som sett Löfven som företrädare för en ny modern socialdemokrati i tiden. Och så visar det sig att han bara är en galjonsfigur för samma gamla förlegade värderingar som S stått för de senaste 20 åren. gita Och samtidigt säger Borg att S skuggbudget är nästan identisk med Alliansens. Intressant vad olika du och Borg tycker.
hattstugan
04-10-2012, 22:46
Men vad är egentligen förlegat och vad är nytt?
CITAT (Anma @ 04-10-2012, 23:44)  Och samtidigt säger Borg att S skuggbudget är nästan identisk med Alliansens.
Intressant vad olika du och Borg tycker. Nu tolkar du nog, medvetet eller omedvetet, Borg fel. Det var väl när det gäller satsningar på infrastruktur m.m. som han anser att man budgeterat ganska lika och inte beträffande de där 30 miljarderna i skattehöjningar vilka främst skulle drabba företagen. Gita CITAT (Gita @ 04-10-2012, 20:28) Oj, vad du är fördomsfull! Gita CITAT (Aqvakul @ 04-10-2012, 20:59)  Absolut inte, i hans fall var det uppenbart så...
(betackar mig för personangrepp) Menar du på allvar att du tolkar detta som personangrepp????? Gita
CITAT (Gita @ 05-10-2012, 10:40)  Nu tolkar du nog, medvetet eller omedvetet, Borg fel. Det var väl när det gäller satsningar på infrastruktur m.m. som han anser att man budgeterat ganska lika och inte beträffande de där 30 miljarderna i skattehöjningar vilka främst skulle drabba företagen. Gita Nej det handlade om totala budgeten. Enligt Borg är de i stort sett lika medan S anser att Alliansens är mycket mer slösaktig. Gita, du kanske missade detta, eller med flit lät bli att svara? CITAT (Gita @ 04-10-2012, 21:01)  Nej, men det stämmer väl inte riktigt. Alliansen har ju trots allt genomfört en del riktigt bra saker bla. rut, mycket privatiseringar av skolor, sjukhus och apoteke och jobbskatteavdrag. Saker som S aldrig vågar ta bort. men självklart kunde de gjort mycket mycket mer om de inte blivit tvungna att regera i minoritet. Gita Tycker du på allvar att den svenska skolan är bättre än innan Alliansen? I sin helhet, alltså. Motivera gärna på vilket sätt om du tycker det.
CITAT (Anma @ 05-10-2012, 11:06)  Nej det handlade om totala budgeten. Enligt Borg är de i stort sett lika medan S anser att Alliansens är mycket mer slösaktig. Gita, du kanske missade detta, eller med flit lät bli att svara? Tycker du på allvar att den svenska skolan är bättre än innan Alliansen? I sin helhet, alltså. Motivera gärna på vilket sätt om du tycker det. Nej, jag missade inte ditt inlägg men som jag tidigare talat om så har jag varken tid, möjlighet eller lust att hänga på ett internetforum hela dagarna. Jag har ett arbete att sköta. Betr. Borg, så har du faktiskt missuppfattat. Han talar om specifika punkter i budgeten, några skattehöjningar på 30 miljarder kronor hittar du knappast i Alliansens budget. När det gäller skolan så har det självfallet blivit mycket bättre. Nu kan i stort sett alla välja en bra skola till sina barn. Visst kunde de välbeställda välja även tidigare och då genom att bosätta sig i ett "bättre" område. Bara detta faktum räcker väl ganska långt, annars så är det väl ändå så att mångfald och valmöjligheter alltid är bättre än enfald. Gita
CITAT (Gita @ 05-10-2012, 14:43)  Nej, jag missade inte ditt inlägg men som jag tidigare talat om så har jag varken tid, möjlighet eller lust att hänga på ett internetforum hela dagarna. Jag har ett arbete att sköta.
Betr. Borg, så har du faktiskt missuppfattat. Han talar om specifika punkter i budgeten, några skattehöjningar på 30 miljarder kronor hittar du knappast i Alliansens budget.
När det gäller skolan så har det självfallet blivit mycket bättre. Nu kan i stort sett alla välja en bra skola till sina barn. Visst kunde de välbeställda välja även tidigare och då genom att bosätta sig i ett "bättre" område. Bara detta faktum räcker väl ganska långt, annars så är det väl ändå så att mångfald och valmöjligheter alltid är bättre än enfald. Gita Jag har också ett liv numera, faktiskt. Hur förklarar du då att fler och fler elever faktiskt inte klarar skolan? Och hur försvarar du det? För det kan väl ändå inte vara så att barnen blivit dummare de senaste åren?
[quote name='Anma' date='05-10-2012, 14:58' post='1579979'] Jag har också ett liv numera, faktiskt. Hur förklarar du då att fler och fler elever faktiskt inte klarar skolan? Och hur försvarar du det? För det kan väl ändå inte vara så att barnen blivit dummare de senaste åren? [ Nu är det ju förstås inte i fri/privata skolor som eleverna inte klarar av satta mål. Sen måste du tänka på att elevunderlaget förändrats radikalt de senaste 10 åren. I i vissa områden ( typ Rosengård) finns det många klasser där det inte finns en enda svensk elev. Barnen som kanske kommit som ensamma flyktingbarn med traumatiska upplevelser i bagaget eller med föräldrar som är analfabeter kan väl knappast förväntas prestera som svenska barn. Idag går ca 25 % av grundskole- och gymnasieeleverna i privata skolor, i storstäderna omkring 40 %. De privata utbildningsföretagen har tillfört omkring 15 miljarder i ägarkapital och nu vill S förbjuda dem att verka. För det finns väl ingen som vill driva ett företag som inte får ta ut vinst, eller hur? Hur har man tänkt att man från S sida att man skall ta hand om de 25 % av alla elever som då blir av med sin skola och var skall man hitta de 15 miljarden som då försvinner från utbildningsväsendet. Gita
[quote name='Anma' date='05-10-2012, 14:58' post='1579979'] Jag har också ett liv numera, faktiskt. Hur förklarar du då att fler och fler elever faktiskt inte klarar skolan? Och hur försvarar du det? För det kan väl ändå inte vara så att barnen blivit dummare de senaste åren? [ Nu är det ju förstås inte i fri/privata skolor som eleverna inte klarar av satta mål. Sen måste du tänka på att elevunderlaget förändrats radikalt de senaste 10 åren. I i vissa områden ( typ Rosengård) finns det många klasser där det inte finns en enda svensk elev. Barnen som kanske kommit som ensamma flyktingbarn med traumatiska upplevelser i bagaget eller med föräldrar som är analfabeter kan väl knappast förväntas prestera som svenska barn. Idag går ca 25 % av grundskole- och gymnasieeleverna i privata skolor, i storstäderna omkring 40 %. De privata utbildningsföretagen har tillfört omkring 15 miljarder i ägarkapital och nu vill S förbjuda dem att verka. För det finns väl ingen som vill driva ett företag som inte får ta ut vinst, eller hur? Hur har man tänkt att man från S sida att man skall ta hand om de 25 % av alla elever som då blir av med sin skola och var skall man hitta de 15 miljarden som då försvinner från utbildningsväsendet. Gita P,s Löfven har verkligen ingen avundsvärd sits. Först måste han gå emot sin övertygelse om att det som är bra för företaget också är bra för de anställda(skattehöjningar för företagen), sen har han problemet med att återförstatliga skola och vård och sist men inte minst kärnkraftsfrågan där S väl är delat mitt itu. D.s
Sorry Löfven, det verkar som smekmånaden är över.....
Startsidan / Senaste nytt / TT / Inrikes 2012-10-07 Reinfeldt drar ifrån Löfven STOCKHOLM. Statsminister Fredrik Reinfeldt (M) fortsätter att leda stort i Skop:s undersökningar om vem svenskarna tror är skickligast att leda en regering - Reinfeldt eller oppositionskandidaten Stefan Löfven (S). 36,6 procent av de tillfrågade tror att Löfven skulle göra jobbet bäst. Motsvarande siffra för Reinfeldt är 63,4 procent. Efter sommaren har Reinfeldt ökat sin ledning med 3,7 procentenheter. Av de rödgröna sympatisörerna anser 29 procent att Reinfeldt är skickligast. Av de borgerliga sympatisörerna anser fyra procent att Löfven är skickligast. Statsministerns stöd är starkast bland egenföretagare och anställda i privat sektor. Störst förtroende har han i storstäderna, medan det är jämnare på landsbygden. I Stockholms län tror 72 procent att Reinfeldt är skickligast på att leda en regering. Skop intervjuade 1 000 personer under perioden 3 till 24 september. Frågan som ställdes var: Vem tror du är skickligast på att leda en regering? Är det statsminister Fredrik Reinfeldt eller Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven?
Aqvakul
07-10-2012, 12:44
Bo Lundgren om S-budgeten...Sydsvenskan i går: Rubrik: "S-budget får beröm av Bo Lundgren"– Det skiljer fem miljarder kronor mellan det reformutrymme som Anders Borg och Magdalena Andersson anger. Vad är det? Jo, det motsvarar fem promille av Sveriges statsskuld. Det är ett väldigt litet belopp och ger en bild av en precision som inte finns. Det faller inom felmarginalen för nästa års skatteuppbörd.
Kvällens debatt är väl elddopet för Lövfen o co. Kan bli intressant nu när vänstersidan inte har gemensam plattform utan pratar först o främst för sin egen politik. Men valet är ju fortfarande långt borta så debatten kanske blir lite avslagen. Styrkeförhållandena hinner ändras fler gånger innan valet misstänker jag. Men en indikation på hur den politiska debatten kommer att föras framöver blir det säkert. Inte i riksdagen, åtminstone inte mellan alla partiledarna, men väl i media. En hel del skådespeleri är det där bästa aktör vinner.
Huggorm
07-10-2012, 19:43
Vilken dålig talare Löfven är, han är ju nästan plågsam att lyssna på. Budskapet går förlorat i det dåliga framförandet.
Plötsligt var det bara 41 personer om dagen som förtidspensionerades under Perssons tid. Alliansens mantra har ju i 6 år varit 140 om dagen...?
Aqvakul
07-10-2012, 19:57
CITAT (Huggorm @ 07-10-2012, 20:43)  Vilken dålig talare Löfven är, han är ju nästan plågsam att lyssna på. Budskapet går förlorat i det dåliga framförandet. Nej, han är ju ingen politisk broiler...
Tjatig partiledardebatt minst sagt. Inget nytt, samma gamla flosker. Undrar vad dom tycker o tänker när tv-kameran är avstängd. Någon Oscar blir det inte. Avstår nästa avsnitt, manuset är säkert likartat.
Huggorm
07-10-2012, 20:15
CITAT (Anma @ 07-10-2012, 20:57)  Plötsligt var det bara 41 personer om dagen som förtidspensionerades under Perssons tid. Alliansens mantra har ju i 6 år varit 140 om dagen...? "Bara"?
CITAT (Huggorm @ 07-10-2012, 21:15)  "Bara"? 35000 personer om året har bara försvunnit i tomma intet? dryga 50000 blev plötsligt knappa 15000... Hur var det, siffertrixare.
malarmaster
08-10-2012, 07:22
CITAT (gnon49 @ 07-10-2012, 21:14)  Tjatig partiledardebatt minst sagt. Inget nytt, samma gamla flosker. Undrar vad dom tycker o tänker när tv-kameran är avstängd. Någon Oscar blir det inte. Avstår nästa avsnitt, manuset är säkert likartat. håller med.inte mycket nytt utan från vänstersidan samma gamla skattehöjar/bidragspolitik,alliansen håller ihop men det saknas relevanta åtgärder för tillväxt. en sak framkom dock,den stora splittringen mellan oppositionspartierna,hur ska de kunna enas om en gemensam politik? jonas sjöstedt framstod närmast som patetisk. Åkesson var också helt följdriktigt placerad bland oppositionspartierna,sjöstedt såg inte ut att må illa av att stå bredvid honom. tippar på att åkessons parti återigen knep några röster på den lilla debatt om invandringen som var. känner inte igen de övrigas partiers syn på opinionen ute i lunchrummen.invandringsfrågan är stor och de flesta man talar med är frustrerade ,för att inte säga förbannade på hur invandringsfrågan sköts. ulf
CITAT (malarmaster @ 08-10-2012, 08:22)  håller med.inte mycket nytt utan från vänstersidan samma gamla skattehöjar/bidragspolitik,alliansen håller ihop men det saknas relevanta åtgärder för tillväxt. en sak framkom dock,den stora splittringen mellan oppositionspartierna,hur ska de kunna enas om en gemensam politik? jonas sjöstedt framstod närmast som patetisk. Åkesson var också helt följdriktigt placerad bland oppositionspartierna,sjöstedt såg inte ut att må illa av att stå bredvid honom. tippar på att åkessons parti återigen knep några röster på den lilla debatt om invandringen som var. känner inte igen de övrigas partiers syn på opinionen ute i lunchrummen.invandringsfrågan är stor och de flesta man talar med är frustrerade ,för att inte säga förbannade på hur invandringsfrågan sköts. ulf Du har alldeles rätt i att just invandrarpolitiken är en av de stora frågorna ute runt fikaborden. De övriga partierna måste våga ta upp detta och våga diskutera frågan annars kommer ju SD bli hur stora som helst. Gita
Aqvakul
08-10-2012, 10:14
CITAT (Gita @ 08-10-2012, 08:56)  Du har alldeles rätt i att just invandrarpolitiken är en av de stora frågorna ute runt fikaborden. De övriga partierna måste våga ta upp detta och våga diskutera frågan annars kommer ju SD bli hur stora som helst. Gita Förslag på hur man ska ta upp den?
Huggorm
08-10-2012, 10:38
CITAT (Aqvakul @ 08-10-2012, 11:14)  Förslag på hur man ska ta upp den? De är det som är det svåra. Det finns i princip inga sätt som inte blir till SD:s fördel, inte nu när man förnekat problemen i så många år. Man kan ju inte fortsätta hävda att vi behöver alla invandrarna som arbetskraft eftersom vi uppenbarligen redan har nog av okvalificerade arbetare. Det enda som går är att spela på empatin för de stackars traumatiserade krigsoffren. Men även där har ju SD trumfkortet när de vill hjälpa folk på plats istället. För samma peng som det kostar att ta emot en person i Sverige och få denne integrerad i samhället kan man ju hjälpa tjogtals på plats, sådana som är för fattiga för att slanta upp sjuttiofemtusen till någon människosmugglare. Jag är jäkligt glad att jag inte är integrationsminister och skall försöka prata mig ur problemen. Reinfeldt verkade inte överdrivet förtjust i behöva hålla med Jimmie Åkesson i gårdagens debatt.
CITAT (Aqvakul @ 08-10-2012, 11:14)  Förslag på hur man ska ta upp den? Hur? På samma sätt som man diskutera alla andra politiska frågor så klart, genom öppen debatt där olika synsätt får komma till tals. Man kan t.ex börja med att fastslå att det inte är alls är samma sak att vara kritisk mot förd invandringspolitik som att vara främlingsfientlig och rasistisk. gita
CITAT (Gita @ 08-10-2012, 12:00)  Hur? På samma sätt som man diskutera alla andra politiska frågor så klart, genom öppen debatt där olika synsätt får komma till tals. Man kan t.ex börja med att fastslå att det inte är alls är samma sak att vara kritisk mot förd invandringspolitik som att vara främlingsfientlig och rasistisk. gita Om det vore det vorje ju statsministern själv rasist. Han kritiserade ju dagens system.
När Repaluu o M.Johansson föreslog utvisning vid kriminalitet blev det ett ramaskri i partiet. Inte för själva förslaget troligen utan för att det kunde skada partiet. Känns nästan som politiker o väljare går i rejäl otakt. Politik i ett nötskal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|