Vickjohansson
Undrar om det är någon som har fått någon Rosmarinsort att överleva den kallare årstiden i södra Sverige, utan några speciella åtgärder?
Alexander-VG-zon3
Jag har haft flera rosmarin som klarat vintrar både med och utan skydd, även i kalla lägen dock efter senaste gick det inte så bra. Och nu detta år ser dom nya fortfarande bra ut.

I väldräneradjord och skyddat soligt läge så klarar dom sig oftast i zon 1 utan vinterskydd.

Detta år har jag också en för mig ny variant som ska vara en av de härdigaste.
KRT
Jag hade en sort (ingen aning om vilken, öpt på torget i Lund bara) och den hade inga problem att överleva på friland i Skåne (planterat soligt och ffa väldränerat!) men de senaste två årens vargavintrar tog död på den....
Summa summarum; det går utmärkt att odla rosmarin på friland i Skåne, Utan några speciella åtgärder, men de klarar inte -15 och torrfrost..... Å andra sidan, med rätt täckning borde även det gå wink.gif
EsterM
Jag besökte, för ett par år sedan, Sissinghurst Castle och blev förälskad i en Rosmarin som växte där.
Jag tror den heter Sissinghurst Blue. Är det någon om som vet om den finns i Sverige, eller var man kan få tag på den ?

http://translate.google.com/translate?hl=s...nalis-2615.aspx
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon