octachoron
Jag undrar om klematis 'Madame Julia Correvon' och 'Polish Spirit' ska blomma samtidigt under sommaren?
De är planterade bredvid varandra här och i somras så blommade Correvon först och bara när den blomningen var på väg att ta slut så började Polish Spirit att blomma (och fortsatte in i november). Visserligen var det en utdragen blomning men jag undrar om de i framtiden kommer att ha sin stora blomning samtidigt?
De är sensommar-höstplanterade 2010.
Kajsa
Båda grupp 3 och blommar sent Juli - hösten. Har haft båda rätt många år och dom växer olika

Polish Spirit har en väldig kraft, får en massa rankor och blommar som du skrev länge.
En av mina större klematis, bild från mitten av augusti.

Madame Julia Correvon, en viticella men har aldrig fått någon större fart här, ca 2.5 m
blommar juli/aug. Så dom bör blomma samtidigt någon tid.

Annars kan jag väl tänka mig att Polish Spirit kan ta över Madame Julia C. med den växtlusten.

octachoron
Tack för svaret! Då verkar mina erfarenheter från detta år gälla generellt för dessa klematis. Hittade en hemsida med bl a blomningstider för klematis och den hade också samma slutsats om blomningstiderna.
Anledningen till att jag frågade var att i plantdatabaser och hos försäljare anges exakt samma blomningstid för båda.
Kajsa
Vilken härlig sida, en som är galen i klematis, underbart, lägger den på mina favoriter !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon