|
Hej
Har en novemberkaktus som jag tog över när min morfar dog för 10 år sedan. Den betyder väldigt mycket för mig. Den har sedan en tid tillbaka sett lite vissen ut och jag börjar bli lite orolig för den nu. Jag har alltid haft problem med det där vita som speciellt syns nere vid stammen. Brukar även bli som fläckar på bladen. Men aldrig fått reda på vad det kan vara. Men det som bekymmrar mig nu är att bladen känns tunna och en del har blivit skrynkliga och nåt har torkat ut helt.
Jag läste lite för en vecka sedan och drog slutsatsen att den kanske hade fått för lite vatten. Att jag ska ha övervattnat den känns mindre troligt. Jag tog ur den försiktigt ur krukan och kikade lite på rötterna och dom jag såg tyckte jag såg fina ut. Men jag tittade dock bara på dom yttersta i klumpen som jag tog upp. Sedan satte jag tillbaka den och gav den även lite ny jord. Sen fick den rikligt med vatten. Jag lät den även få stå några dagar på köksbänken under lysröret så den fick lite extra ljus och duschade bladen varje dag.
Sen ställde jag tillbaka den till sin gamla plats. Jag har den c:a en halvmeter, snett, från ett söderfönster på en hög högtalare. Den platsen har den haft i flera år. Kanske inte den bästa? Den kanske får för lite ljus där, men den verkar endå ha trivts rätt bra. Jag har den i en lerkruka med vad jag förhoppningsvis tror är rätt jord. Med lite lekakulor i botten.
[attachment=66537:1.jpg]
Hej Du vet att det är svårt att bestämma genom bild men jag kan säga att den svampsjukdom ( mjöldag ) och det är svårt att bekämpa på grund att du har bara en så du kan borta blad som skadad mycket och sen kan du spreja den på mjölk på grund av mjölken har hög PH så mjölken kan dö svampen och du ska inte glömma borta vita lager som rymmer svamp sporer ,
H.Bassam
CITAT (Bassam @ 07-12-2011, 02:45)  Hej Du vet att det är svårt att bestämma genom bild men jag kan säga att den svampsjukdom ( mjöldag ) och det är svårt att bekämpa på grund att du har bara en så du kan borta blad som skadad mycket och sen kan du spreja den på mjölk på grund av mjölken har hög PH så mjölken kan dö svampen och du ska inte glömma borta vita lager som rymmer svamp sporer ,
H.Bassam Jag kan lägga upp några bättre bilder sen. Men kan det vara pga detta som gör att min novemberkaktus mår dåligt nu? Den har alltid varit så här? Men va bra att äntligen få veta va det är. Såg att man även kunde Blanda 1 tsk bakpulver eller bikarbonat, 1 tsk rapsolja eller såpa med 1 liter vatten. Men jag tror jag testar det där med mjölken först det verkar mer skonsamt mot växten. På den sidan rekomenderade dom en blanding av lika delar standardmölk och vatten. http://www.odlablommor.com/mjoldagg.php
ingrids
07-12-2011, 13:55
Det är INTE mjöldagg, det finns liksom ingen chans i hoppsan att det är det - mjöldagg ser inte ut så och bilden är helt ok. Min erfarenhet av bladkaktusurar och pelargoner är att ibland när de blir förvedade längst ner så nästan dör de delarna fast den är frisk i toppen. Mitt förslag är att du tar sticklingar av topparna, ett par tre "leder", och plantera i t.ex. kaktusjord eller såjord. Novemberkaktus brukar vara busenkel att föröka. Du kommer då att ha en identisk växt fast föryngrad och antagligen några i reserv ifall moderplantan inte repar sig.
CITAT (ingrids @ 07-12-2011, 14:55)  Det är INTE mjöldagg, det finns liksom ingen chans i hoppsan att det är det - mjöldagg ser inte ut så och bilden är helt ok. Min erfarenhet av bladkaktusurar och pelargoner är att ibland när de blir förvedade längst ner så nästan dör de delarna fast den är frisk i toppen. Mitt förslag är att du tar sticklingar av topparna, ett par tre "leder", och plantera i t.ex. kaktusjord eller såjord. Novemberkaktus brukar vara busenkel att föröka. Du kommer då att ha en identisk växt fast föryngrad och antagligen några i reserv ifall moderplantan inte repar sig. Okej, humm. Jag har faktiskt tagit sticklingar av den. Och dom har det också blivit skader på. När jag planterade dom var bladen hela och fina men sen har det kommit dom här fula fläckarna. Men dom känns fast och fin jämfört med vad min moderplanta har gjort på sista tiden. Ska lägga upp bilder om en stund. Håller på att ladda batterierna till kameran nu. Visst känns det på sätt och vis kul att ha den om moderplantan skulle dö. Men det skulle ändå inte vara samma sak. Hoppas verkligen kunna rädda moderplantan som min morfar en gång i tiden hade.
Gossen Ruda
07-12-2011, 14:51
Jag gör ett litet inhopp trots att det var längesen jag hade Zygocactus. De bruna fläckarna skulle kunna vara sk korksjuka, pga för hög luftfuktighet eller solbränna? Rött spinn kan väl också skapa likadana fläckar.
[attachment=66549:DSCF5930.jpg] [attachment=66550:DSCF5926.jpg] [attachment=66551:DSCF5932.jpg] [attachment=66552:DSCF5936.jpg] [attachment=66553:DSCF5938.jpg] [attachment=66554:DSCF5923.jpg] Så nu har jag lagt upp lite macrobilder hoppas det kan vara till hjälp
Alexander-VG-zon3
07-12-2011, 19:08
Tycker det ser ut som den stått för fuktigt (och eller mörkt och kallt i samband med fukt) vilket gör att dom ruttnar. Ta fler sticklingar och sätt.
Dock vissa jag har får alltid skrynkliga blad under vintern när dom står inne, till våren/försommaren när dom tas ut så skiner dom upp och blir spänstiga i bladen.
CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2011, 15:51)  Jag gör ett litet inhopp trots att det var längesen jag hade Zygocactus. De bruna fläckarna skulle kunna vara sk korksjuka, pga för hög luftfuktighet eller solbränna? Rött spinn kan väl också skapa likadana fläckar. Vad menar du med dom bruna fläckarna? Mitt färgseende är inte det bästa :/ Jag tycker jag har vattnat den ganska sparsamt så jag är tveksam till att den har fått för mycket vatten. Känns då snarare tvärtom. Solbränna kan det inte vara om du menar att den skulle ha blivit utsatt för soljus. Däremot kan den ha fått för lite ljus, jag beskrev placeringen i mitt första inlägg. Jag har flyttat den till köket nu och ställt den på en hylla två meter från ett söderfönster. För att ha den på fönsterbrädan är väl inge bra med ett osande element under sig eftersom dom gillar att egentligen stå svalt som jag förstått det. Den lilla plantan har jag däremot haft i ett söderfönster sedan jag satt sticklingarna. CITAT (flaxss @ 07-12-2011, 20:08)  Tycker det ser ut som den stått för fuktigt (och eller mörkt och kallt i samband med fukt) vilket gör att dom ruttnar. Ta fler sticklingar och sätt.
Dock vissa jag har får alltid skrynkliga blad under vintern när dom står inne, till våren/försommaren när dom tas ut så skiner dom upp och blir spänstiga i bladen. Åå jag blir inte klok på det här, se ovan.. Kan man sätta sticklingar den här årstiden?
Hej Vi kan aldrig lägga växter skadad delarna växter i komposten, på grund av de flyttar sjukdomarna till kommande växter. Obs Du kan inte sätta sticklingar nu. H.Bassam
Jag tycker det ser ut att sitta små svarta prickar på de bruna fläckarna, kan den ha åkt på någon ohyra?
Första bilden i 7:e inlägget. Zomma in vid roten. Visst ser det ut som svamp?
Hej! Ville bara säga att macro-bilderna var både fina och praktiska. När man ser såna vill man verkligen ha en riktig kamera!
Jag håller med de som föreslår att ta sticklingar. Min erfarenhet är att novemberkaktusar "åldras" och behöver börja om då och då. Alltför gamla stammar brukar även för mig skrumpna ihop och verkar inte kunna försörja bladen med det som behövs.
Fö kan jag tipsa om att både jag och mina föräldrar ställer ut novemberkaktusarna i full sol på altanen under sommaren (vänj dem dock först gradvis vid utesol) och de är fantastiska och växer som bara den och blommar som galna.
CITAT (Bassam @ 08-12-2011, 02:26)  Hej Vi kan aldrig lägga växter skadad delarna växter i komposten, på grund av de flyttar sjukdomarna till kommande växter. Obs Du kan inte sätta sticklingar nu. H.Bassam När anser du att man kan sätta sticklingar då? CITAT (Woodii @ 08-12-2011, 02:48)  Jag tycker det ser ut att sitta små svarta prickar på de bruna fläckarna, kan den ha åkt på någon ohyra? Vad skulle det kunna vara för ohyra, någon ide? Förslag på behandling i så fall?
CITAT (Sainty @ 08-12-2011, 08:45)  Första bilden i 7:e inlägget. Zomma in vid roten. Visst ser det ut som svamp? Menar du på stammen eller i jorden? Jag gav den en liten dusch med lättmjölk samma dag som jag fick det tipset. Kanske kan vara räster av det du ser, eller? För övrigt satan vad det luktar av kaktusen efter jag gjorde det. CITAT (evaisa @ 08-12-2011, 12:36)  Hej! Ville bara säga att macro-bilderna var både fina och praktiska. När man ser såna vill man verkligen ha en riktig kamera! Tack! Ingen värstingkamera, den har några år på nacken men den duger. Finns en likadan som jag har på blocket för 800:- http://www.blocket.se/goteborg/Fujufilm_Fi...;w=3&last=1CITAT (josohl @ 08-12-2011, 17:00)  Jag håller med de som föreslår att ta sticklingar. Min erfarenhet är att novemberkaktusar "åldras" och behöver börja om då och då. Alltför gamla stammar brukar även för mig skrumpna ihop och verkar inte kunna försörja bladen med det som behövs.
Fö kan jag tipsa om att både jag och mina föräldrar ställer ut novemberkaktusarna i full sol på altanen under sommaren (vänj dem dock först gradvis vid utesol) och de är fantastiska och växer som bara den och blommar som galna. Jo jag ska ta sticklingar, men jag får väl vänta ett tag med det? Men jag vill endå göra allt jag kan för att rädda moderplantan. Intresant för det motstrider allt vad jag har läst om novermberkaktus. Hur vattnar du dom då?
CITAT (nyppa @ 08-12-2011, 16:19)  Vad skulle det kunna vara för ohyra, någon ide? Förslag på behandling i så fall? Vet tyvärr inte, har läst att de sällan har problem med sådant, men det kan ju förekomma ändå. Anledningen till att jag kom att tänka på det var att de små prickarna på bilden påminde mig om något jag haft på ampelliljor, små små svarta hårda prickar som sitter still och går att skrapa av bladet, tror det var sköldlöss, jag petade ner provado-pinnar i jorden och det verkar ha funkat. Inte säkert att prickarna på din bild är samma sak, kanske bara är jord eller något i själva plantan, men du kan ju ta en noggrann titt på stammen ändå i fall du ser något misstänkt. (De är de små svarta prickarna på de bruna fläckarna på första och sista bilden jag tänkte på, det syns nog bättre i verkligheten vad det är.) De här kaktusarna verkar annars mest ha problem med falska spinnkvalster enligt vad jag kunnat hitta: http://www.blomsterframjandet.se/website1/...164/1/index.phphttp://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktabl...T003/FVT003.HTMEn gammal tråd om liknande kaktusproblem: http://forum.odla.nu/lofiversion/index.php/t22930.html
Jag läste någonstans att lerkrukor inte var nå bra. Så jag tog ur min kaktus och passade samtidigt på och inspektera rotsystemet. Men det var ganska svårt. Testa ett tips om att man skulle sätta ner jordklumpen i en skål med vatten men det hjälpte inte den var alldeles för kompakt. Men dom jag såg tyckte jag såg fina ut iaf. Kunde ana nån liten död rot men den kan lika gärna vara från jorden så jag vet inte riktigt.
Sedan fick den stå och torka upp ordentiligt på tidningar och sedan lindade jag in den i tidningspapper över natten. Nästa dag planterade jag om den i en vanlig plastinnerkruka. Tog vanlig planteringsjord som jag hade hemma men tror den är ganska bra för den är ganska lucker och den innehåller små små lekakulor. Tillsatte även lite extra lekakulor i botten och blanda runt med lite jord. Sedan planterade jag den ganska löst och försiktigt i den nya krukan. Gav den inge vatten.
Nu har det gått några dagar kanske en vecka tillochmed och den har fortfarande inte fått nå vatten och vilet lyft. När den var nyplanterad tog några av stänglarna nästan i hyllan som den står på. Nu har det avståndet ökat men säkert en 5 cm. Den ser mycket piggare ut och bladen börjar kännas köttigare och dom är inte längre skrynkliga. Vilken lycka =) Vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsats av det här. Om det var att den var övervattnad. Eller om det är att den står i ett ljusare rum nu. Eller om det har med omplanteringen att göra.
Så nu är det bara det här med fläckarna kvar, vore ju väldigt trevligt om man kunde få bukt med det också. Kan lägga upp fler bilder om det kan vara till hjälp för att komma på vad det kan vara.
Hej
Den största hotet mot den kaktus inom hus är att öka bevattning .
H.Bassam
CITAT (Bassam @ 16-12-2011, 01:31)  Hej
Den största hotet mot den kaktus inom hus är att öka bevattning .
H.Bassam Ok
CITAT (nyppa @ 08-12-2011, 16:32)  Intresant för det motstrider allt vad jag har läst om novermberkaktus. Hur vattnar du dom då? Vattnar gör moder natur (vi är på landet...). Det har gått bra både torra och blöta somrar. Vi tar dock bort fatet så de inte blir stående i vatten vid ev mycket regn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|