Full version: Hönsgödsel
mojan
Har en vän med hönor som jag kan få hönsgödsel av.

Ska den vara "brunnen" precis som kogödsel eller luktar det alldeles förskräckligt om man sprider ut den färsk?
Jag tänkte ha den till blomrabatter.
Det blir alltså till våren jag tänkte gödsla.

Annat som jag bör tänka på?
Bassam
Hej

Naturlig gödsel är bättre att bränna först före Lägg till på grund av att de publicerar under bränn tid giftiga gaser som skadar växter.

H.Bassam

Owe J
Giftiga gaser? Det skulle jag gärna få veta mer om.
jaj-51
CITAT (Owe J @ 07-12-2011, 15:41) *
Giftiga gaser? Det skulle jag gärna få veta mer om.

Hej.
Hönsgödsel producerar amoniak och den gasen sticker i ögonen rejält.
Utomhus är det inget problem med gaserna för dina växter.
Bassam

Hej

Denna gas kallas metan.

H.Bassam
Owe J
Ja, ammoniak och metan kan bildas vid nedbrytning av gödsel och ammoniak kan väl betraktas som giftig i högre koncentrationer men att den skulle kunna påverka växterna vid utomhusanvändning är väldigt osannolikt.
Metan trodde jag var en ogiftig gas, även om den tillhör växthusgaserna och har negativa effekter på klimatet. Att den skulle påverka växter negativt har jag aldrig hört talas om.
Gunilla T
För att metan skall bildas krävs en nedbrytning av organiskt material i en syrefattig miljö som t.ex. kärrmark. Metangas kan även bildas i våra trädgårdsdammar om de innehåller mycket växtrester och annat organiskt material.

Metan är en mer potent växthusgas än koldioxid och är skadlig för klimatet men är inte för växterna. Jag har svårt att tro att metan kan bildas om man sätter hönsgödsel ovanpå jorden, syretillgången är för riklig.

Så gödsla du med hönsgödsel men låt det gärna förmultna något år först. Tänk också på att hönsgödsel är snabbverkande.
mojan
CITAT (Gunilla T @ 08-12-2011, 16:22) *
Så gödsla du med hönsgödsel men låt det gärna förmultna något år först. Tänk också på att hönsgödsel är snabbverkande.

Tack, Gunilla T smile.gif
Bassam
Hej
Ni har rätt att metan gas kommer när gödsel bränna i marken på grund av brist på syre och den farliga även om använder den som biogas.
Obs
Våra året såg program om engelska trädgård, de har stänga lådor som har fyllt rester av växter och obränna gödsel där och lådorna kopplar på slangen, slangen kopplar till ungen, när de har nya reste, de ta gamla för att gödsla på dem, och de lägga nya gödsel.

*** Många människor dog . när de glömmer stänga av ungen, på grund av lukten som kommer från metan gas, varför skada metan gas och ammoniak inte växter, också gödsel bränner publicera stor värme, den värme kan skada rötter.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon