KRT
Någon som, i Sverige, framgångsrikt övervintrat Musa basjoo (Japansk fiberbanan) eller Musa sikkimensis (sikkimbanan) på friland de senaste vintrarna? Dvs vintrar som är kallare än vanligt, iaf i S Sverige....
Hur har du/ni i så fall gjort med täckning? Var har plantan varit placerad (microklimat) och hur lång tid tills den vaknade på våren?
Alexander-VG-zon3
Du kan läsa om det här;
http://snowpalm.dyndns.org/

Dock tror jag hans bananer dog efter senaste vintern, men dom har ju klarat sig länge med den typen av skydd.

Har själv haft men har ingen kvar nu, mina har ruttnat lätt under vintern. Kommer igång sent på våren, försommaren.

Bästa läge för en musa basjoo är det varmaste och mest vindskyddade i soligt läge, nära nära husväggen men sedan dock heller ej för torrjord.
Erland
Jag hade en M. basjoo ute förra vintern och den dog. Jag bor i ett relativt kallt zon I läge. Har testat arten förr och de har dött även betydligt mildare vintrar. Det kan säkerligen bero på för mycket fukt som ju Flaxss nämner. Det verkar vara en knepig art att klara på friland.
Ludvig Johansson
Bananer är kluriga de vintrar som varit. Ingen var nog beredd på att det skulle bli så kärvt. Samtidigt är det fantastiska bladväxter som man dessutom får fler av varje år med nya rotskott. I Sverige får man nog nedgradera bananer något jämfört med närbesläktade växter som ingefäror.

Ska man lyckas med bananer på friland i en vinter som varit, med temperaturer under -20 i hela landet så får man täcka in ett större område kring plantan med frigolit och ha regnskydd ovanför. Fast visst är de snygga?

KRT
En fundering - kan det fungera att ha dem i ett växthus? Eller blir de för stora där?
Har man dem i växthus kan man ju kontrollera fukten, även på vintern, och man kan dessutom hålla växthuset frostfritt (om man vill smile.gif) alt packa in dem..... Visserligen inte friland, men kanske så bra det går i sydsverige.
Alexander-VG-zon3
Den kommer nog trivas bra där, och blir den får stor/för hög så klipp ner den.
KRT
CITAT (flaxss @ 22-01-2012, 17:46) *
Den kommer nog trivas bra där, och blir den får stor/för hög så klipp ner den.

Du skojar, tror du jag hade haft hjärta att klippa den smile.gif
Men det är ytterligare ett skäl att skaffa växthus......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon