Hanna-Maria
Jag skulle vilja plantera en eller flera lättsköttavbuskrosor utanför vår trätrall på uteplatsen för att slippa insyn. Gärna en som inte breder ut sig för mycket. Gärna blomma hela sommaren förstås! Tips mottages tacksamt!
octachoron
Jag skulle rekommendera en ros i Rugosagruppen, vresrosor. Dock INTE själva arten Rosa rugosa som sprider sig själv alldeles för mycket.
Många av dessa sorter är härdiga, friska och lättskötta. Vad du kan plantera beros förstås på var i Sverige du bor, vilken växtzon?

Speciellt bra rugosor: Hansa, Wild Edric, Hansaland, Louse Bugnet.
Kajsa

Wild Edric blir ca 1.5 m eller lite till, en av dom rosor som jag tycker doftar bäst hos mig
En av mina älsklingsrosor alla kategorier !

Hansaland, Rugosa hybrid kan bli 2 m, ingen doft direkt

Zoé, gammaldags mossros, blir ca 2 m otroligt vacker, blommar en ggn

Marguerite Hilling, blir lätt 2 m, blommar i massor i juni och remonterar en del i augusti.

Commandant Beaurepaire, Bourbonros som har randiga blommor, remonterar, doftar och blir ca 2 m
en ros jag alltid gillat.

Mary Rose, Austinros som bildar riktiga buskar, mycket tuff, blir 1.5 m i min zon och fryser sällan.
Blommar 3 ggr på en sommar, en superros !

Titta runt i mina album, det finns en massa du kan ha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon