Frankieboy
Hur lyckas jag med denna vattenväxt inomhus? Plantorna jag hade i dammen somras blev så stora och fina.
Men i akvariet blir dem bara mindre och mindre.
Bassam
Hej
Det är naturligt, vi kan inte jämföra mellan växter tillväxt ute i sommar tid och växter som tillväxter inom akvarium i vinter på grund av Alla växter vila under vinter.
Obs
Man skulle veta, hur mycket behöver växten ljus, näring och ventilation för att växa bra, så vi måste ge växten alla krav som behöver för att växa bra,
H.Bassam
Azur
Vill bara lägga till det till vad Bassam sa att Pistia har två olika växtformer. Dels den vanliga med stora blad som står upp ordentligt från ytan, dels en dvärgform med nedliggande blad. Tyvärr vet jag inte hur man styr vilken tillväxtform man får - forumet bilden kommer ifrån hävdar att det blir dvärgform om ljuset är svagt, men jag vet inte. Antagligen är det väl som Bassam säger en fråga om att ge rätt ljus, näring och ventilation.
Gossen Ruda
Pistia övervintras antingen kyligt liggande på fuktig torv, 18-20 grader, eller i akvarium med artificiellt ljus. Ljusbehov: Mycket stort. Källa: Akvarieväxter - Gerhard Brünner.

Troligen är det ljusmängden som fallerar. Jag hade den också i min trädgårdsdamm men klarade inte av att övervintra den i akvariet, den tynade bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon