Full version: Lucka 9
Kajsa
Celestial en Alba ros som då blommar en ggn. När jag började handla rosor ville jag ha några ur varje grupp och då blev det bl.a Celestial som jag efter många år klippt ur hårt 2 ggr. då det blir en stor ros.
Rosens ursprung okänt.

Rosen blir ca 2 x 2 m och som alla Alba rosor lite ömtålig för rosrost men jag tycker inte det varit ett större problem, frisk för övrigt, en zon 6 ros.

Blommorna är ljust rosa och underbara, doftar medelstarkt. Bladen är matta med en blågrön ton.
Ezereht
Man kan nästan känna doften från det nedre fotot =)

Jag har en alba, blev Chloris för den skulle vara taggfri, men den är inte helt helt taggfri för på en del ställen kan det finnas tunna små borsttaggar, men helt klart är större delen v stammarna taggfria, ssk. dom som är lite äldre. Jag är i alla fall jättenöjd med henne, bara ledsen hon tar lite stryk varje vinter för hon står rätt blåsigt. Skulle gärna ha en till och ställa henne lite mer skyddat.
Kajsa
Jo Chloris är jättesöt, den köpte jag för några år sedan. Mme Plantier är en annan som jag haft länge. Alba rosor måste finnas hos oss alla rosälskare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon