|
Full version: Allt om julen
Biggan_
09-12-2011, 20:43
Här kan ni lägga in lite sidor om julen. Knep o knåp, julmat, julrim osv.... Juligen...en till! Unga fakta
Myosotis
09-12-2011, 20:50
Biggan_
09-12-2011, 21:10
Lite pyssel med sådant man hittar i skogen. Naturjulpyssel
skånepåg
10-12-2011, 02:24
Natur liv
10-12-2011, 06:49
Manhattansallad tror jag skulle passa på ett julbord. http://www.ica.se/Recept/manhattansallad-2281/
Biggan_
11-12-2011, 00:26
Red Top
11-12-2011, 21:02
Gör alltid ett frukt och nötbröd enligt Leilas recept. Gör många och ger bort också. Tycker det är ljuvligt gott, med sin doft av kanel. Leilas frukt och nötbröd
Jag brukar köpa julhanddukar (ofta i 2- eller 3-pack) eller andra fina handdukar och använda dom som omslagspapper till klappar! Gärna med riktigt tygband till.
Biggan_
12-12-2011, 22:22
Det var en kul idé Lokan!
Ni skulle prova att salta er egen julskinka blir så mycket godare så enkelt plus att man vet vad den innerhåller  i morgon åker vår julskinka i saltlag i 10 dagar .
Gillar egentligen inte rosenkål (tycker det är liksom beskt), MEN förra julen fick jag smaka på Senapsslungad brysselkål ! Otroligt gott !! Rekommenderas till skinkan ! JÄMTE grönkålen, naturligtvis ... http://www.tasteline.com/Recept/senapsslungad_brysselkal
Var inne och kollade receptet ! verkar vara en hitt så jag har lagt in det på min Facebok också, ska testa det i morgon till Laxen :)kan inte bli fel  Jag är lite galen i Brysselkål äter det i stort set varje dag nu när det är säsong !Hörde på TV föresten att bästa cancerboostern är att äta broccoli och tomater samtidigt. Mvh Motti
Ugglemormor
14-12-2011, 14:00
Några skinkmackor räcker gott och väl och lutfisk på juldagen enl. dotterns önskan, annars ville vi helst vara bortresta igen över helgerna, men nu gick det inte .........
Eva i Skåne
14-12-2011, 18:58
CITAT (omk @ 13-12-2011, 00:17)  Gillar egentligen inte rosenkål (tycker det är liksom beskt), MEN förra julen fick jag smaka på Senapsslungad brysselkål ! Otroligt gott !! Rekommenderas till skinkan ! JÄMTE grönkålen, naturligtvis ... http://www.tasteline.com/Recept/senapsslungad_brysselkalJag älskar också brysselkål (som Motti skrev alltså, inte du omk, men nu gillar ju du också  ). Något liknande gjorde jag för ett par jular sedan och det var supergott, men jag minns inte var receptet kom ifrån. Nu får det bli detta istället.
tomas99
15-12-2011, 09:42
Själv så gillar jag inte julen, för mycket alkohol och misshandel, tycker synd om alla barn som far illa under julen.
skånepåg
15-12-2011, 11:12
pepparkaksrulltårta med citronkräm
3 ägg 0,5 dl socker 2 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver 2 tsk kanel 2 tsk malen kardemumma 2 tsk malen nejlika 1 dl mörk sirap 1 msk vatten 2 msk socker till uppstjälpning
Fyllning; 2 dl vispgrädde 1 dl lemon curd
vispa äggoch socker pösigt med elvisp, blanda mjöl,bakpulver och kryddor i en skål, rör försiktigt i det i äggsmeten tillsammans med sirap och vatten.
lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, bred ut smeten till ett jämnt lager. grädda kakann cirka 5 minuter. Stjälp upp kakan direkt på ett sockrat bakplåtspapper, dra bort det papper som kakan gräddats på och låt svalna.
Vispa grädden hårt och vänd u leomon curd. Bred ut blandningen på kakan och rulla ihop från ena långsidan...
Pyssel, länkar mm i Ingelas Lekstuga
Biggan_
19-12-2011, 23:25
CITAT (Alba @ 19-12-2011, 16:43)  Pyssel, länkar mm i Ingelas LekstugaTack Alba, där fanns ju massa kul för barnen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|