Full version: Lucka 10
Kajsa
Nobeldagen och jag skickar en bukett rosor till nobelpristagaren i litteratur Tomas Tranströmer som får nobelpriset idag, han bodde här i Västerås i 35 år blomma.gif

Grootendorst rosorna finns i tre färger, alla har mycket taggar, alltid friska, blommar hela sommaren. Rugosa gruppen.

Pink Grootendorst Holland 1923, mutant av den röda F.J Grootendorst blir nästan 2 m och är extremt tuff, zon 7

White Grootendorst, USA 1962, den är lite mera blygsam har inte vuxit så kraftigt, mutant av Pink G. Blommorna kan få lite rosa inslag i det vita.

F.J Grootendorst, Holland 1915, blir en stor buske 1.5 - 2 m och zon 7

Blommorna liknar nejlikor, så söta. Dom kraftiga rugosabladen låter alla skadedjur bli !!!
Den här rosen klipper jag ibland ut på hösten, den tål det.

Ezereht
Jag tycker den rosa är finast, supergullig. Jag vet nån här i närheten som har dem mot ett plank som omger uteplatsen. Det är nog bra att ha dem där man är lite skyddad från taggarna.
octachoron
Jag har för mig att det finns problem med löss när det gäller Grootendorst ?
Ezereht
Det har jag inte märkt, mer än någon annan rosbuske.
Kajsa
Inte här heller, Rugosa rosorna är dom friskaste av alla mina rosor. Grova bladen är kanske för tjocka och sträva gissar jag för småkrypen, men visst kan enstaka rosor få löss eller annat beroende på läge, jord, olika väder mm.
octachoron
Det råder delade meningar om vem som tog fram F.J. Grootendorst, Frank Skinner anses, främst i Kanada, vara skaparen av denna ros.
http://www.bulbnrose.org/Roses/breeding/Bios/SkinnerBio.html

När jag läste om rosors namngivning för hundra år sedan slogs jag av hur många avsiktligt bytte namn på rosor för att sälja mera. En hel del arbete har senare lagts ner på att identifiera "felaktigt" namngivna rosor.
Kajsa
Rosbibeln LÅG skriver de Goey, Holland 1915.
Så vem vet ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon