Jag har idag dessa träd som jag gillar (se bilder). Vet ej vad de heter.. Men skulle vilja köpa andra växter som är ungefär lika snabbväxande.
[attachment=66646:DSC00500.jpg]
Har ni några förslag vad som skulle passa mig?
Vänlig Hälsning: Tommy
evaisa
11-12-2011, 13:08
Jag vill bara påpeka att snabbväxande träd har en särskild nackdel...... de slutar inte växa när de kommit i lagom storlek. Dom blir jättestora!
Annars.... ficus blir lätt stora. En benjamin ficus som får gott om ljus och mycket vatten å stor kruka kommer att växa som sjutton. Blir den för hög kan du alltid klippa ned den.
mvh Eva
Ixxie
11-12-2011, 13:49
Den du har ser ut som en paraplyaralia i alla fall. De är fina! De växer snabbt alltså? Funderar på att skaffa en sån och ha den på golvet. Ursäkta att det var lite utanför ämnet, men jag kunde inte låta bli!
kentbra
11-12-2011, 14:31
varför inte prova Jakfrukt Artocarpus heterophyllus. Satte ett par nötter av dessa förra året. Blev dryga metern på 11 månader. Jakfrukten tål att beskäras hårt och kan ge frukt efter 4 år.
merlin68
11-12-2011, 14:56
CITAT (kentbra @ 11-12-2011, 14:31)
varför inte prova Jakfrukt Artocarpus heterophyllus. Satte ett par nötter av dessa förra året. Blev dryga metern på 11 månader. Jakfrukten tål att beskäras hårt och kan ge frukt efter 4 år.
Nu blev jag riktigt intresserat av jackfrukten, googlade på nätet och oj vilka häftiga träd och vilka frukter Var köper man nötterna/fröer av denna växt? Tror du att den klarar sig inomhus?
kentbra
12-12-2011, 06:07
Jag har precis fått in färska nötter av Jakfrukt. Sitter ju i Thailand och gottar mig hela vintern. Viktigt att man sätter jakfrukt färska. Kolla in min hemsida www.hoyamani.se' Där finns massor av roligt. Allt från frö till plantor.
Jakfrukten står bäst inomhus året runt. Kan klara av att vara ute sommartid, men gillar inte de svala nätterna. Man bör ha ett stort fat under krukan för att höja luftfuktigheten lite. Spraya den gärna dagligen när den kommit upp en bit i storlek. Den behöver ingen vintervila, utan växer året runt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.