Full version: Mårbackapelargon
Fjortispower
Fick syn på en mårbackapelargon i skolan nyss, och då sa jag högt "här ska det skottas" och så hade jag en stickling i famnen. utan att någon protesterade. Ja jag har en egen taktik på att ta skott och det är att alla ska se så slipper man bli påkommen biggrin.gif

Men nu till huvudsaken. Hur rotar jag denna underbara ljusrosa skönhet? Jag misslyckas alltid att rota pelargoner, men lyckas hur bra som helst med buskiga växter, tex syren, fuchsia, osv..

Tips önskas...
Kajsa
Stick dom i såjord och helst ska dom stå under en växtlampa nu så mörkt som det är. Mårbacka är min enda pelargon som klarar mörka garaget under vintern, brukar ta fram krukorna i mars och ta skott men även då åker dom under växtlampans ljus, brukar ha en plastpåse över skotten första veckorna, gör lite lufthål i plasten här och där också. Den är annars väldigt robust hade en stor Mårbacka i 10 år och gav bort massor av skott den dog i våras men har andra plantor från mamman.
Bassam
Hej
Det är bästa tid för att sticklingarna får rötter i våren. Men om man har sticklingar nu, man måste sätta dem i kylskåpet till nästa vår.
H.Bassam
Gossen Ruda
En sidofråga, varifrån kommer namnet? Gillade Selma dem?
Peztis
CITAT (Bassam @ 13-12-2011, 00:17) *
Hej
Det är bästa tid för att sticklingarna får rötter i våren. Men om man har sticklingar nu, man måste sätta dem i kylskåpet till nästa vår.
H.Bassam

Sticklingar, Bassam - inte ympris!
Tror inte på att lägga pelargonsticklingar i kylskåpet till i vår...

Jag tog ett gäng sticklingar på mina pelargoner men de ser rätt skraltiga ut. Någon lär väl klara sig och jag ser en klar förbättring sedan jag satte dem under extrabelysningen.
mamamaggan
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2011, 11:16) *

Har för mig att de inte alls kommer från Selma utan " bara " är en gammal sort som var populär just då. Man kan jämföra med de som avbildas av Carl Larsson , de är nog ganska lika.
Fjortispower
Ok, min är i vatten nu och lever i alla fall. Extrabelysning får den inte, tänker inte skaffa lysrör förrän nästa år. Men av erfarenhet vet jag att man kan rota sticklingar under vintern utan extrabelysning också. Annars finns oftast mårbackasticklingar att köpa under våren smile.gif
Monarda
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2011, 11:16) *

Mårbackas trädgårsmästare har förgäves letat efter en koppling mellan pelargonen och Selma Lagerlöfs hem. I samband med en utställning berättade en kvinna att hennes Mårbackapelargon kom från en gammal dam som i sin tur fått den i sin ungdom av en väninna som jobbade som köksa på Mårbacka. Sorten kallades Mårbacka redan 1955 då den figurerade i ett hemma-hos-reportage hos Bertil Billbäck, dåvarande direktör för Bergianska trädgården.

Detta kan man läsa i den utmärkta boken "Pelargoner, kulturarv i kruka" av Karin Martinsson
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon