Full version: Mrbackapelargon
Fjortispower
Fick syn p en mrbackapelargon i skolan nyss, och d sa jag hgt "hr ska det skottas" och s hade jag en stickling i famnen. utan att ngon protesterade. Ja jag har en egen taktik p att ta skott och det r att alla ska se s slipper man bli pkommen biggrin.gif

Men nu till huvudsaken. Hur rotar jag denna underbara ljusrosa sknhet? Jag misslyckas alltid att rota pelargoner, men lyckas hur bra som helst med buskiga vxter, tex syren, fuchsia, osv..

Tips nskas...
Kajsa
Stick dom i sjord och helst ska dom st under en vxtlampa nu s mrkt som det r. Mrbacka r min enda pelargon som klarar mrka garaget under vintern, brukar ta fram krukorna i mars och ta skott men ven d ker dom under vxtlampans ljus, brukar ha en plastpse ver skotten frsta veckorna, gr lite lufthl i plasten hr och dr ocks. Den r annars vldigt robust hade en stor Mrbacka i 10 r och gav bort massor av skott den dog i vras men har andra plantor frn mamman.
Bassam
Hej
Det r bsta tid fr att sticklingarna fr rtter i vren. Men om man har sticklingar nu, man mste stta dem i kylskpet till nsta vr.
H.Bassam
Gossen Ruda
En sidofrga, varifrn kommer namnet? Gillade Selma dem?
Peztis
CITAT (Bassam @ 13-12-2011, 00:17) *
Hej
Det r bsta tid fr att sticklingarna fr rtter i vren. Men om man har sticklingar nu, man mste stta dem i kylskpet till nsta vr.
H.Bassam

Sticklingar, Bassam - inte ympris!
Tror inte p att lgga pelargonsticklingar i kylskpet till i vr...

Jag tog ett gng sticklingar p mina pelargoner men de ser rtt skraltiga ut. Ngon lr vl klara sig och jag ser en klar frbttring sedan jag satte dem under extrabelysningen.
mamamaggan
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2011, 11:16) *

Har fr mig att de inte alls kommer frn Selma utan " bara " r en gammal sort som var populr just d. Man kan jmfra med de som avbildas av Carl Larsson , de r nog ganska lika.
Fjortispower
Ok, min r i vatten nu och lever i alla fall. Extrabelysning fr den inte, tnker inte skaffa lysrr frrn nsta r. Men av erfarenhet vet jag att man kan rota sticklingar under vintern utan extrabelysning ocks. Annars finns oftast mrbackasticklingar att kpa under vren smile.gif
Monarda
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2011, 11:16) *

Mrbackas trdgrsmstare har frgves letat efter en koppling mellan pelargonen och Selma Lagerlfs hem. I samband med en utstllning berttade en kvinna att hennes Mrbackapelargon kom frn en gammal dam som i sin tur ftt den i sin ungdom av en vninna som jobbade som kksa p Mrbacka. Sorten kallades Mrbacka redan 1955 d den figurerade i ett hemma-hos-reportage hos Bertil Billbck, dvarande direktr fr Bergianska trdgrden.

Detta kan man lsa i den utmrkta boken "Pelargoner, kulturarv i kruka" av Karin Martinsson
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon