Vet att det är i senaste laget men det är ingen kyla att prata om här o vi har väntat med att röja i ett av växthusen för att ställa in övervintrare. Den ena vinplantan har som vanligt vuxit väldigt bra i år och nu såg jag att en gren, som legat ner mot jorden till, har rotat sig på 2 ställen. Inne i växthuset är det ännu runt 10 grader varmt och jag funderar på att ta och knipsa i två delar och kruka de framtida nya plantorna. Men ska jag verkligen göra det nu?
Hej
Du kan göra nu. Men det är bättre om du väntar till våren,
Obs
Du vet att växter på i vila nu.
H.Bassam
Ja Bassam, växterna ute är i vila och i växthuset är det snart också samma sak. Det var liksom därför jag frågade... duhh
I min beskärningsbok står det så här:
"Låt den avlagda plantan sitta ihop med moderplantan tills den skjuter nya, starka skott - det kan ta upp till 1-1½ år. Efter att du har skurit av den nya plantan ska du låta den stå kvar på samma plats ytterligare en säsong innan du flyttar den."
Alltså bör du avvakta med att klippa av den innan du i vår ser att där kommer nya skott. Och sedan hade jag inte klippt på våren utan på sommaren någon gång.
Tänkte på vinrankans rötter som ju kan bli kraftiga. Nu spånar jag lite fritt själv men kanske det kan vara ide att redan nu gräva upp och plantera mot jord i egen kruka (eller var sin då) medan navelsträngen fortfarande sitter kvar? Jag tänkte att då borde man kanske lättare kunna flytta den i sommar när man klipper av? Att rötterna stärs minimalt?
Eller tänker jag knasigt?
Tack Peztis! Det är precis detta här jag var ute efter, nu när jag väl ser det genomtänkt och nedskrivet. Då ska jag göra så

. Tack Peztis!
CITAT (Peztis @ 13-12-2011, 16:53)

I min beskärningsbok står det så här:
"Låt den avlagda plantan sitta ihop med moderplantan tills den skjuter nya, starka skott - det kan ta upp till 1-1½ år. Efter att du har skurit av den nya plantan ska du låta den stå kvar på samma plats ytterligare en säsong innan du flyttar den."
Alltså bör du avvakta med att klippa av den innan du i vår ser att där kommer nya skott. Och sedan hade jag inte klippt på våren utan på sommaren någon gång.
Tänkte på vinrankans rötter som ju kan bli kraftiga. Nu spånar jag lite fritt själv men kanske det kan vara ide att redan nu gräva upp och plantera mot jord i egen kruka (eller var sin då) medan navelsträngen fortfarande sitter kvar? Jag tänkte att då borde man kanske lättare kunna flytta den i sommar när man klipper av? Att rötterna stärs minimalt?
Eller tänker jag knasigt?
Så lite så. Och jag fick också möjlighet att lära mig mer!
Snart Julafton och förhoppnings vis sista skörden.
Flera år i rad har jag kunnat plocka Physalis på julafton och äta mig proppmät på dessa.
Växthuset står i Göteborg utan värme.
Vist har jag röjt i växthuset också bara julaftongodiset kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.