CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2011, 17:00)

Hmm. Fast när man sen stoppar ner växterna under ytan kan det hända tråkiga saker, även om tom Cryptocorynerna skjuter nya blad så småningom.
Nja, det som är viktigt, som Jan också skriver, är att hålla en hög luftfuktighet.
I stort sett alla (finns några undantag) akvarieväxter man köper i handeln idag är odlade emerst ungefär på det sätt som Jan beskriver. Oftast har man då sprinkler-/dimsystem som håller växterna i en luftfuktighet på nästan 100%. En annan fördel med att odla emerst är att man får ett effektivare ljus att odla i - även kostnadseffektivt. I och med att luftfuktigheten varit så hög under odlingen påverkas de inte nämnvärt när de sedan planteras submerst. Tillväxten kan avstanna lite grand precis i början men kommer oftast snabbt igång igen.
Vad gäller crypto är de ju notoriskt känsliga. Det kan ju ibland räcka med att man råka "putta iväg" dem åt sidan när man rensar sanden för att de skall dåna likt en viktoriansk ungmö, tappa några blad och sträcka sig efter luktsaltet. Å andra sidan om man inte stör dem växer de på som attans.

@Guldstrand:
För att återgå till huvudfrågan är det ju såklart mycket trevligare i hemmiljö för hemmabruk att odla submerst. Man kan får en odlingstank till ett riktigt smycke om man planerar lite t ex att hela tiden ha plantor på tillväxt som tar över efter de man planterar om i annan tank. Gödning blir ju naturligtvis A och O i en tank utan eller med få fiskar. En flytande näring och någon form av CO2-anordning brukar funka bra då man, enligt min erfarenhet, lättare kan reglera dessa än t ex en bottennäring. Man får dock inte glömma att en akvarieväxter vill ha bottennäring t ex crypto och echinodorus. Men, då kan man köra med någon form av bottennäring just kring dem t ex m h a näringskulor.
Vill du ha en mer effektiv - men också lite "tristare"

- odling så skulle jag välja Jans förslag. Å andra sidan kan man ju med lite fantasi bygga upp en sådan anläggning som ett slags landskap också. För att underlätta vad gäller luftfuktigheten rekommenderar jag att gå in på pilgift.se och kolla in deras artiklar och tekniktrådar i forumet. De har tips på billiga och innovativa lösningar för sprinklersystem i terrarium som såklart funkar lika bra i en vanlig tank.