Guldstrand
Jag tänkte att avsätta ett akvarium på ca 140 liter, till bara växter (och kanske någon enstaka liten fisk).

Är det något speciellt man ska tänka på? Vilket lysrör (billigaste) är att föredra, växtnäring, ph-värde, grus/sand m.m.
Tacksam för alla råd och förslag.
Whiskuchi
Gör ett jordakvarium och kör riktig lowtech! Ska du inte ha fisk i får du ge näring efter ett tag, har du fiskar räcker deras skit oftast till för växterna.
Gunilla T
Jag kan inget om akvarieväxter men tänk på att fiskar lever i stim och skall absolut inte vara ensamma.
Gossen Ruda
Ett växtakvarium utan fiskar fungerar inte utan tillförsel av koldioxid och näring. Det finns en trend inom akvaristiken, som jag inte följde på min tid, att man driver växterna så hårt man kan. Det kräver en hel del men som sagt, jag vet inte så mycket om det.
Jan Lindgren
Hej!
Det hela beror lite på vilka växter du vill odla. Större delen av de vanliga akvarieväxterna är sumpväxter som växer bäst ovan vatten. Plantera dina växter i krukor. Använd grus eller stenull som odlingssubstrat. Fyll på vatten till halva krukan. Gödsla med vanlig krukväxtgödsel men använd en svagare dos än rekommenderad. Jag har även testat att lägga lite lamagödsel i krukan med sand och det fungerade utmärkt. Var noga med täckglasen då hög luftfuktighet är viktigt. Om du odlar emerst så får du dina akvarieväxter att blomma. Det kan vara skoj att se sina cryptocoryne blomma.

Alla fiskar lever inte i stim så du kan mycket väl nöja dig med ett par.
MVH
Jan
Gossen Ruda
CITAT (Jan Lindgren @ 15-12-2011, 16:52) *
Hej!
Det hela beror lite på vilka växter du vill odla. Större delen av de vanliga akvarieväxterna är sumpväxter som växer bäst ovan vatten. Plantera dina växter i krukor. Använd grus eller stenull som odlingssubstrat. Fyll på vatten till halva krukan. Gödsla med vanlig krukväxtgödsel men använd en svagare dos än rekommenderad. Jag har även testat att lägga lite lamagödsel i krukan med sand och det fungerade utmärkt. Var noga med täckglasen då hög luftfuktighet är viktigt. Om du odlar emerst så får du dina akvarieväxter att blomma. Det kan vara skoj att se sina cryptocoryne blomma.

Alla fiskar lever inte i stim så du kan mycket väl nöja dig med ett par.
MVH
Jan

Hmm. Fast när man sen stoppar ner växterna under ytan kan det hända tråkiga saker, även om tom Cryptocorynerna skjuter nya blad så småningom.
Kryddan03
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2011, 17:00) *
Hmm. Fast när man sen stoppar ner växterna under ytan kan det hända tråkiga saker, även om tom Cryptocorynerna skjuter nya blad så småningom.

Nja, det som är viktigt, som Jan också skriver, är att hålla en hög luftfuktighet.
I stort sett alla (finns några undantag) akvarieväxter man köper i handeln idag är odlade emerst ungefär på det sätt som Jan beskriver. Oftast har man då sprinkler-/dimsystem som håller växterna i en luftfuktighet på nästan 100%. En annan fördel med att odla emerst är att man får ett effektivare ljus att odla i - även kostnadseffektivt. I och med att luftfuktigheten varit så hög under odlingen påverkas de inte nämnvärt när de sedan planteras submerst. Tillväxten kan avstanna lite grand precis i början men kommer oftast snabbt igång igen.

Vad gäller crypto är de ju notoriskt känsliga. Det kan ju ibland räcka med att man råka "putta iväg" dem åt sidan när man rensar sanden för att de skall dåna likt en viktoriansk ungmö, tappa några blad och sträcka sig efter luktsaltet. Å andra sidan om man inte stör dem växer de på som attans. biggrin.gif

@Guldstrand:
För att återgå till huvudfrågan är det ju såklart mycket trevligare i hemmiljö för hemmabruk att odla submerst. Man kan får en odlingstank till ett riktigt smycke om man planerar lite t ex att hela tiden ha plantor på tillväxt som tar över efter de man planterar om i annan tank. Gödning blir ju naturligtvis A och O i en tank utan eller med få fiskar. En flytande näring och någon form av CO2-anordning brukar funka bra då man, enligt min erfarenhet, lättare kan reglera dessa än t ex en bottennäring. Man får dock inte glömma att en akvarieväxter vill ha bottennäring t ex crypto och echinodorus. Men, då kan man köra med någon form av bottennäring just kring dem t ex m h a näringskulor.

Vill du ha en mer effektiv - men också lite "tristare" wink.gif - odling så skulle jag välja Jans förslag. Å andra sidan kan man ju med lite fantasi bygga upp en sådan anläggning som ett slags landskap också. För att underlätta vad gäller luftfuktigheten rekommenderar jag att gå in på pilgift.se och kolla in deras artiklar och tekniktrådar i forumet. De har tips på billiga och innovativa lösningar för sprinklersystem i terrarium som såklart funkar lika bra i en vanlig tank. smile.gif
Alexander-VG-zon3
ja mina crypto tog 3 år på sig (i ett vanligt kar utan extra näring) innan dom sprider sig. Första månaden smälter halva.

Low tech (jordakvarium) om man vill ha det enkelt ger fin tillväxt, gör man fel får man dock mycket alger. Viktigt att plantera mycket i början, så här blev ett av mina efter att det var etablerat
[attachment=66710:akvarium..._orig_SE.jpg]

Annars har man ett vanligt kar så man ger bra ljus (sylvania är bra) och sedan använd PMDD och flytande kolnäring. Vill man avancera det så har man ''riktigt'' Co2. Har dock inte själv haft det än. Bara mäsk och flytande.

Fördel med att odla ovan vatten är att dom får tillgång till Co2. Anubias, Hygrophila, Ludwiga, Crypto,
Hemianthus callitrichoides har jag odlat även i vanlig inomhus luft som funkat bra dock i öppna akvarium.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon