svennis
14-12-2011, 11:10
Fler kan väl skriva här. Kvällen innan går också att öppna lucka.
Tråkigt när det är tomt..
Rosa Dumalis, Nyponrosen.
Rosa Dumalis nypon.JPG
Rosa Dumalis a.JPG
Sitter och tittar på en bild av nyponen, Rosa canina nedåtriktade foderblad och Rosa dumalis rakt utstående men jag kommer sedan aldrig ihåg skillnaden. Hade man haft buskarna i trädgården hade man snart lärt sig hålla isär blommor/nypon men nu blir det lite svårare.
Cyklar förbi dessa vildrosor på väg till jobbet och dom är söta när dom blommar.
CITAT (Kajsa @ 14-12-2011, 12:24)

Sitter och tittar på en bild av nyponen, Rosa canina nedåtriktade foderblad och Rosa dumalis rakt utstående men jag kommer sedan aldrig ihåg skillnaden. Hade man haft buskarna i trädgården hade man snart lärt sig hålla isär blommor/nypon men nu blir det lite svårare.
Cyklar förbi dessa vildrosor på väg till jobbet och dom är söta när dom blommar.
Saxat ur "Att inventera rosor - en handledning"
http://www.pom.info/trycksaker/cbm15_rosor.pdf :
Dessa två arter kan vara svåra att skilja från varandra. En karaktär
som lätt skiljer Rosa canina och Rosa dumalis åt är märkessamlingens
utseende. Hos Rosa dumalis bildar märkena en tät, huvudlik samling,
som är tätt tryckt till disken, medan hos Rosa canina bildar märkena
ett glest, koniskt och bukettliknande huvud.Jag tycker det är jättesvårt att se denna skillnad, själv brukar jag skära av toppen på nyponet för att se tjockleken på stiftskanalen i stället. På canina är den karakteristiskt smal (<1mm), och på dumalis tjockare än 1mm.
svennis
12-01-2012, 17:27
Stenrosen 'hundrosen' R. canina.
Bilder!
Vad säger ni?
R. Canina.jpg
Hundrosen.jpg
svennis
14-01-2012, 09:42
Hittade detta som är så bra skrivit av Eva Skoog från Alllt o T
Eva Skoog 3 oktober 2004
Nyponbilder på stenros som växer vilt på en fuktig äng i Blekinge. 2,5 -3m hög buske. Lättaste sättet att skilja stenrosen, R. canina, från nyponrosen, R. dumalis, är att stenrosens nypon tappar foderbladen, ofta innan nyponen är mogna. De foderblad som sitter kvar är bakåtböjda intill nyponet. Stiften sitter oftast kvar som en liten kvast i mitten på märket, Nyponrosen har ett bredare runt stifthuvud som ofta faller av. Dessutom har stenrosen smalare stiftkanal än nyponrosen, max 1mm vid. R. canina är vanlig vild i kustnära områden upp till Uppland. Och kan dyka upp som rotskott från en okulerad trädgårdsros eftersom den ofta används som okuleringsunderlag.
Sven Göran Nilsson (Svennis); 12 juli 2004
Caninarosen, Rosa Canina , Stenrosen, Hundrosen, många namn
på vår vanligaste vildros.
Den växer längs vägarna, vid stränderna och i ängarna.
Den används som underlag vid Rosokulering och den kommer med tjuvskott och tar ofta död på den förädlade rosen om man inte planterar djupt.
Enkel o vacker blomma. Blommar kort tid vid midsommar
Mycket taggar. Finns idag även taggfri till Rosekulering.
Blombladen är som ett hjärta.
Zon 6