Full version: physalis stickling"
Belinda
I sommras hade jag en stor planta physalis.Råkade knäcka en gren på denna som jag
satte i en vas med vatten.Sedan har den bara växt o växt ..o utecklat en massa rötter.
Nu undrar jag..om jag skulle sätta denna plantan i jord nu kan den klara sig?.
Eller ska jag vänta till våren?
g.gif
Fjortispower
Du kan göra precis som du vill wink.gif
Jag hade givetvis satt den i jord redan.
mamamaggan
Sätt den i jord redan nu , det gör jag om jag råkar ut för samma som dig. . Tror inte den klarar sig i bara vatten .

Du ska nog försöka ha plantan så ljust som möjligt . Du kommer säkert att få en tidig start för den och få större skörd p g a av det.

Belinda
CITAT (mamamaggan @ 14-12-2011, 20:39) *
Sätt den i jord redan nu , det gör jag om jag råkar ut för samma som dig. . Tror inte den klarar sig i bara vatten .

Du ska nog försöka ha plantan så ljust som möjligt . Du kommer säkert att få en tidig start för den och få större skörd p g a av det.

Tack för era svar<3. Ja den står ljust vid fönstret.Då blir det plantering ikväll:-D Men en liten fråga till vad tror ni om att
Klippa ner den lite när jag planterat?Plantan är nämligen 1.70 hög!!
Fröken Knuff
Oj oj vilken baddare! giggle.gif

Jag har haft sticklingar av physalis ståendes i bara vatten hela vintern och planterat dem framåt mars, men jag tror nog ändå att det bästa för dig är att plantera med tanke på plantans storlek.

Du kan ju låta den etablera sig i jorden först i nån vecka eller två och sedan beskära den. Min erfarenhet av physalis är att man kan behandla dem nästan hur som helst och de har ändå en gigantisk livskraft, så den tål nog ganska kraftig beskärning. Spara såklart en del blad och så, men 170 cm behöver den nog inte!!
Wilmer
Så kan du göra sticklingar av det du skär av, så gör jag. Om du vill ha fler villsäga..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon