Full version: Vad ska jag göra?
boxer2
Min palm??? har flyttat in i sovrummet nu från vardagsrummet.
Men har vissnat ner mycket innan den flyttade så det blev inte mycket kvar när jag ansade den.
Hur ska jag sköta den? Bladen blir bruna i toppen, varför? Hur kan jag förhindra det?
Hoppas på tips.
Gröna mormor
Att dom är bruna i toppen tror jag beror på att det är för torr luft. Hur ser den ut för övrigt när du ansat den?
boxer2
För övrigt ser den bra ut efter ansningen. Kan se om jag kan ordna bilder.
boxer2
Såhär ser den ut. [attachment=66720:003.JPG]

Här är ett blad med bruna toppar.[attachment=66721:004.JPG]
CillaM
Jag misstänker starkt att den har alldeles för lite ljus och att det är alldeles för torr luft för den. Vårt inomhusklimat är inte bra för många av sådana här växter. Och desto smalare blad på en växt desto närmare ljuset måste den stå. Ytan på bladen är för liten för att fånga upp ljuset som finns om växten står längre in i rummet.

Jag har en philodendron som står 3.5 meter ifrån fönstren och ljuset, men den har å andra sidan stora breda blad och kan fånga upp det ljus den behöver, och klarar sig utmärkt i vardagsrummet och växer så det knakar.

Så testa med att flytta växten så nära ett ljust fönster som möjligt, utan stekande sol.
boxer2
Ja så mycket ljus får den inte nu ändå, för dagarna har blivit väldigt mörka.
Men ska göra mitt bästa. Vet vad det kan va för en?
Alexander-VG-zon3
Ser ut som en Guldpalm - Chrysalidocarpus lutescens , en av de svårare inomhus palmerna. Dock får man den till att överleva första åren så brukar den därefter bli långlivad. Oftast så kan dom som nyköpta vissna i alla blad men dom nya som kommer klarar sig bättre (växthusodlade blad är känsliga).

Sätt den nära fönstret som redan skrivits just denna palm vill ha ljus för att må bra, inte norrfönster och inte stående i rummet andra fönsterlägen går bra. Varmt åretrunt, kan stå ute under sommaren om man avhärdar den ordenligt mot sol, vind.

Mycket näring vill den ha under vår-sommar-höst och en luckerjord med lågt ph. Låt den torka upp lätt under den varma och ljusa årstiden lite mindre på vintern men inte för torrt en längre tid.

Kemikalier och dålig luft är den känslig mot men även spinn kan bli ett stort problem för den.

Vill du ha mer lättskötta palmer att ha inne så välj Kentia, bergspalm, finbladig dadelpalm.
boxer2
CITAT (flaxss @ 19-12-2011, 17:01) *
Ser ut som en Guldpalm - Chrysalidocarpus lutescens , en av de svårare inomhus palmerna. Dock får man den till att överleva första åren så brukar den därefter bli långlivad. Oftast så kan dom som nyköpta vissna i alla blad men dom nya som kommer klarar sig bättre (växthusodlade blad är känsliga).

Sätt den nära fönstret som redan skrivits just denna palm vill ha ljus för att må bra, inte norrfönster och inte stående i rummet andra fönsterlägen går bra. Varmt åretrunt, kan stå ute under sommaren om man avhärdar den ordenligt mot sol, vind.

Mycket näring vill den ha under vår-sommar-höst och en luckerjord med lågt ph. Låt den torka upp lätt under den varma och ljusa årstiden lite mindre på vintern men inte för torrt en längre tid.

Kemikalier och dålig luft är den känslig mot men även spinn kan bli ett stort problem för den.

Vill du ha mer lättskötta palmer att ha inne så välj Kentia, bergspalm, finbladig dadelpalm.

Kollade efter de palmerna i går på blomsterlandet och på plantagen, men hittade ingen. Vet du var jag kan få tag i dessa, runt Malmö?
teo
Kolla Oasen (vid Caroli) eller möjligen Trädgårdspaletten (vid Kulladalsskolan) eller kanske Mobilia blommor
Bassam
Hej

I alla fall behöver du lägga extra ljus till dom och spreja dom på vatten en gång varje dag.

H.Bassam
boxer2
Tack för svaren. Ska kolla de ställena.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon