|
Orkidétjuven
15-12-2011, 13:27
Jag har blivit tillfrågad av min bostadsrättsförening att skapa nya rabatter utmed huset nu efter husgrunds renoveringen. Eller iaf bestämma vilka arter vi ska ha. De är verkligen ute i sista minuten eftersom vi flyttar ut ur huset om 4 dagar och allt är en enda flyttröra. Men Jag sa ändå ja, För nu nu har jag möjligheten att kunna påverka och för en gång skull planera saker snyggt- Innan var det fult och alla planterade lite vad de ville vid sina egna uppgångar. Eftersom jag har redan packat ner alla mina trädgårdsböcker och inte kommer packa upp dem fören vi flyttar in i ett nytt hus om ngra år, så går min hjärna på högvart att komma på bra arter. Men Jag missar säkert massor. Så här får ni komma med förslag! Jag vill helst ha svenska arter, bäst av allt lokalt förekommande arter eller möjligen gammaldags sorter. (För de gamla tanternas skull  Inte heller ngt som direkt sprider sig till närliggande rabatter eller naturområden. Gärna ngt blommande på våren, sommaren och hösten., Men tankarna till en svensk natur eller sommar Det ska vara perenner och ev en liten buske eller två som inte tar mycket plats. Skulle gärna ha ngt dekorativt gräs med. Ormbunke, ngt bredbladigt och en del färger. Gärna sådant som lockar mycket insekter. ev ngt som kan slingra sig uppför stuprör, men inte klistra sig fas på fasaden. Allt för en mer naturvänlig omgivning. Fasaden ligger i östläge och är relativt mycket fuktigt. I göteborg, Hisingen- Jag och mina hjärnceller tackar på förhand....
Krolliljan
15-12-2011, 14:18
Östläge  Då blir det inte mycket sol. Alla gillar ju inte funkior men jag tycker att de är fina. Det finns ju så många olika sorter. Nävor tycker jag med om. Det borde vara bra läge för jätterams med. Prästkragar har jag haft i österläge. Det fungerade bra. Pioner trivs ju i lte skuggare läge.
Orkidétjuven
15-12-2011, 23:30
Funkior skulle jag kunna gå med på att ha, tanken har slagit mig.
Rams var en superb ide, det ska jag komma ihåg.
Vad finns det för bra nävor?
octachoron
16-12-2011, 02:29
Nävor: Den fantastiska Rozanne, blommar med blå blommor hela sommaren, (juni-november hos mig detta år). Ingen vidare fröspridare och svår att föröka så den håller sig på sin plats. Geranium magnificum, speciellt rekommenderar jag Rosemoor som är mera upprättstående än övriga. Dock har alla dessa kungsnävor kortare blomningstid än många andra populära nävor. Dess blomning är dock fantastisk! Sedan finns det ju alla rosa Geranium x oxonianum med lång blomningstid.
Jag har en rabatt i österläge och där frodas det följande:
Pioner - de är helt överdådiga!!! Oxbär Clematis (den mår dock lite sämre men jag tror det beror på den torftiga och torra jorden) Akleja (trivs ju överallt!) Mahonia Höstaster
OK, allt är ju inte så svenskt och jag är inte ett dugg nöjd med rabatten. Men jag tänkte mer på att vad som skulle kunna trivas där, kanske det är något av ovan som skulle passa (hos) dig.
Nävor och pioner är bra förslag! Akleja också, men de sprider sig ju som galna...
Stormhatt? Svenskt och lättskötta. (Är ju iof giftiga, men jag vet inte hur mycket man skall bry som om det, julrosor är också giftiga och de står på vartenda matbord så här års...)
Rudbeckia? Lättskötta och lång blomtid under sensommar/höst.
Höstanemon! Kul med nåt som blommar sent!
Nån julros kanske? (De är fantastiska i år, blommar som galna i min trädgård i Mölndal.)
Jättevallmo? Väcker alltid uppmärksamhet när de blommar och "försvinner" sen under resten av sommaren, därför bra att samplantera med nåt som kommer sent.
Alunrot? Finns ju hur många som helst fina, och blomspirorna ger fin höjd tidigt på säsongen (mina blommar i slutet av maj/juni).
Prydnadsgräs är nog svårt i det läget, de vill ha massa sol och inte fuktigt! Möjligen kan en dvärgbambu funka (fint med gröna blad även på vintern).
smuleborg
19-12-2011, 19:54
Rudbeckia kräver som jag ser det fler soltimmar, med undantaget: "Långa Lena" (jag vet inte vad den egentligen heter, en gammal "bonnrudbeckia", blir typ kvinnohög, planterades förr vid utedasset för att dölja det, solgul, sprider sig lite mer än måttligt men inte hejdlöst, skulle dock inte plantera den i "känslig rabatt").
Nävor, bra förslag. Finns flera intressanta, 'Rozanne' är en. Möjligen trivs 'Rozanne' bättre med fler soltimmar, men det kan funka och det finns andra intressanta nävor som trivs i en skuggigare tillvaro. Vissa nävor tar glatt på bekostnad av sina grannar markandelar, så se upp.
Höstanemon 'Honorine Jobert' kan funka bra (fuktigt med dränering, kräver inte särskilt mycket sol). Den blekgula dagliljan kan trivas här också. Båda håller sig någorlunda på sin plats.
Möjligen skulle löjtnantshjärta funka (jag tycker mycket om den vita; den rosa skulle jag aldrig ta in). Håller sig på sin plats.
Min favorit 'Stormhattsranunkel' skulle förmodligen också funka, om den trivs blommar den från försommar till frosten tar den. Håller sig på sin plats. Fuktigt, dränerat läge. Möjligen kräver den fler soltimmar (med absolut inte söderläge), men jag tror att det kan funka bra. Underbar.
Ormbunkar är fina, det finns flera sorter som kan funka här.
Jättevallmo är enligt min erfarenhet soldyrkare. Möjligen kan den "gamla bonn-vallmon" funka, vet inte vad den heter. Vi har fått frö från en granngård, plantorna verkar trivas i vårt österläge (naturtomtsdelen), men eftersom plantan är stor i omfång skulle jag inte plantera den i en mindre rabatt.
Orkidétjuven
09-03-2012, 00:10
Tack för alla svar, ideer och tips.
Funderade på ngn vallmo som kornvallmo, men som ettårig, skulle de föröka sig så pass att de fann kvar varje år i rabatten?
Listan på växter blev följande
Älggräs Filipendula ulmaria Johannesört Hypericum perforatum Strandviol Viola persicifolia Hundkex Anthriscus sylvestris Rölleka, Achillea millefolium Daggkåpa Alchemilla subglobosa eller liknande. Trollius/Smörboll Trollius europaeus Kabbeleka Caltha palustris humleblomster Geum rivale Stor blåklocka Campanula persicifolia Prästkrage Leucanthemum vulgare KransramsPolygonatum verticillatum Fackelblomster Lythrum salicaria Vildkaprifol Lonicera periclymenum (vid stuprör) Strutbräken Matteuccia struthiopteris
Tror ni det skulle kunna fungera?
Gunilla T
09-03-2012, 08:13
CITAT (Orkidétjuven @ 09-03-2012, 00:10)  Tack för alla svar, ideer och tips.
Funderade på ngn vallmo som kornvallmo, men som ettårig, skulle de föröka sig så pass att de fann kvar varje år i rabatten?
Listan på växter blev följande
Älggräs Filipendula ulmaria Johannesört Hypericum perforatum Strandviol Viola persicifolia Hundkex Anthriscus sylvestris Rölleka, Achillea millefolium Daggkåpa Alchemilla subglobosa eller liknande. Trollius/Smörboll Trollius europaeus Kabbeleka Caltha palustris humleblomster Geum rivale Stor blåklocka Campanula persicifolia Prästkrage Leucanthemum vulgare KransramsPolygonatum verticillatum Fackelblomster Lythrum salicaria Vildkaprifol Lonicera periclymenum (vid stuprör) Strutbräken Matteuccia struthiopteris
Tror ni det skulle kunna fungera? Tjingeling Orkidetjuven! Du har verkligen fått ihop en genuin samling växter, jag förstår den bakomliggande tanken. Nu skrev du inget om hur stort området är men till den växtlistan behövs nog en stor planteringsyta. Det vanligaste felet man gör är att man planterar för tätt och du har valt många kraftigt växande arter. Caltha palustris tror jag får svårt att överleva, den behöver en våt, inte fuktig miljö och den kommer troligen att konkurreras ut av de mera starkväxande plantorna. Campanula persicifolia kommer att hitta nya växtplatser utanför rabatten men det kanske inte gör något. Om du vill ha prästkragen så välj någon av hybriderna och inte den vildväxande för den kommer att täcka hela rabatten efter ett tag och konkurrera ut svagare växter. Strutbräken är en av de vackraste ormbunkarna vi har men...den blir med tiden jättestor och sprider sig med utlöpare. Strutbräkens sätt att konkurrera ut andra växter är genom de enorma bladen som så småningom skuggar allt, den är en stor marktäckare kan man säga. Passar mera som solitär och då är den mycket vacker. Trollius är en förtjusande växt men bör nog inte ha alltför mycket konkurrens för att komma till sin rätt. Ramsväxter är också invasiva...
Orkidétjuven
11-03-2012, 06:38
Tack Gunilla för de orden.  Tog ett litet tag att föröska komma på lite arter som tänkte skulle kunna fungera. Var medveten om att en del var starkväxande och vill att det ska sköta sig själv lite och vara lite naturligt, samt använda loklat förekmmande arter och en del mer sällynta. Nu handlar det iof om vanliga rabatter, så inga stora ytor, men vill att det ska täcka ordenligt och om ngra kanske konkurreras ut så är det ingen större fara kanske. Om man skulle byta ut strutbräken, finns det ngn annan ormbunke som kanske skulle funka?
Gunilla T
11-03-2012, 09:04
Det finns så många skönheter bland ormbunkarna och många blir ju stora med tiden men kanske inte så dominanta som strutbräken. Någon variant av Athyrium filix - femina - majbräken kanske skulle passa eller Dryopteris filis - mas - träjon?
Eller, om du vill ha strutbräken så varför inte ta upp ett planteringshål i gräsmattan - ungefär som om man planterade ett träd där, och plantera en strutbräken som solitär?
Orkidétjuven
12-03-2012, 11:13
Finns en bra rondell för strutbräken som solitär, så vi tar nog den tid. Tack
Gunilla T
12-03-2012, 17:21
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|