Full version: Det har vänt
Gossen Ruda
Nu blir det inte mörkare, på eftermiddagarna. Solen har nått sin lägsta punkt. Visserligen kommer det att vända på morronen först i slutet av månaden men man får leta efter alla guldkorn. biggrin.gif
Lokan
Härligt! yahoo.gif
Anma
Idag kände jag att jag verkligen har fått min del av mörker för den här gången. Nu kan det bara gå åt ett håll och det är mot ljusare tider, och tydligen var det så! biggrin.gif
Huggorm
Synd bara att ljuset och årstiderna inte är parallella. Det hade varit helt okay om det vänt om mot varmare tider också nu
Anma
CITAT (Huggorm @ 15-12-2011, 15:49) *
Synd bara att ljuset och årstiderna inte är parallella. Det hade varit helt okay om det vänt om mot varmare tider också nu

Förra året hade jag hållit med dig men nu har vi inte ens fått det kallt. Lite kyla måste man ha för att det ska kännas som att det varit vinter.
Pappa bodde i Spanien första gången i vintras (är där igen). Hela sommaren väntade han på att hösten och snön skulle komma. smile.gif Har man haft snö på vintrarna i 65 år kan det vara lite svårt att vänja sig att vara utan. biggrin.gif
gnon49
Ja det ligger väl still någon vecka innan det vänder mot ljusare tider. Gott att kunna se framåt mot nästa växtsäsong.
Carl

I södra sverige vänder temperaturen månadsskiftet jan feb. Men långsamt -cry-.gif
merlin68
Nu är det riktigt långa mörka dagar. För mig har det "vänt" när solen börjar skina in genom sovrumsfönstret på morgnarna igen. Den försvinner någon gång i slutet på oktober och kommer tillbaka i slutet på februari. Sovrummet ligger i nord-nordväst läge...
gammelnalle
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2011, 15:25) *
Nu blir det inte mörkare, på eftermiddagarna. Solen har nått sin lägsta punkt. Visserligen kommer det att vända på morronen först i slutet av månaden men man får leta efter alla guldkorn. biggrin.gif

Som vän av ordning undrar jag ju lite över detta påstående...
säger inte att du har fel (du brukar vara påläst) men jag tor fortfarande på midvintersolståndet (överbevisa mig GÄRNA så jag får börja blota tidigare...)

Jag tror jag förstår vad du menar..??? .. men mera belägg...

b
Gossen Ruda
Ett svar på samma fråga från en tidskrift för ca 2 år sen. Många är förbryllade men jag kollar bara en almanacka där solens upp och nedgång skrivs ut.

gammelnalle
En tacker... men beror inte det VAR i sveriges långa land man bor???

Men visst, man skall ta vara på guldkornen....

b
Ugglemormor
Det börjar kännas så att det mörka inte blir lika mörkt längre på dagarna, men än är det marginellt ...... tummenupp.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag kollar också alltid solens upp och nedgång. Under många år har jag skrivit upp det t.o.m.

Men det är alltid först i januari som det blev ljusare på morgonen.
Ugglemormor
Japp, man får vänta en månad till innan det riktigt börjar kännas bättre .med ljuset....... tummenupp.gif
Huggorm
Nu tyckte i alla fall jag det kändes som om dagarna blivit längre, och mycket riktigt hade de faktiskt blivit en halvtimme längre varav 20 minuter på eftermiddagen tummenupp.gif

http://www.jagareforbundet.se/jakttider/So...-upp---nedgang/
*Stintan*
Jo nog märks det tycker jag på både morgonen och eftermiddagen...åtminstone när det är klart väder.
Eva i Skåne
Jag har också märkt det denna veckan biggrin.gif så glad man blir! biggrin.gif
men givetvis ska det vara klara fina dagar för att det ska märkas - än så länge.
evelina
Visst är det härligt. Jag ser det därför att jag har min ute belysning på timer.
Ugglemormor
Ja, det är gott att det blir ljusare ....... tummenupp.gif Är inte van att vara hemma hela vintern, så det har känts så motigt, men hoppas att kunna resa bort om ett par månader ..... även att jag har bokat en resa åt mig själv till England i april för att gå på ett College, så sen börjar det nog vara dags att börja se sig om i trädgården när den resan är till ända..... flirting.gif
Gossen Ruda
En månad efter vintersolståndet och livet börjar återvända. Tittar just på soluppgången och solen kommer upp långt till vänster än tidigare. Det är klart ljusare på dagarna även om snön hjälper till där. Det går åt rätt håll.
mamamaggan
Märkte i går att det blir mörkt c:a en halv timme senare nu än för någon vecka sedan , härligt. Det ljusnar tidigare på morgonen också men där har jag ingen koll på tiden.

merlin68
dagarna har blivit mycket längre redan yahoo.gif Jag väntar på att solen ska nå vår altan om några veckor, då kan man sitta i lä med en kopp kaffe en stund och "sola" coolgleam.gif
Ugglemormor
........ bravo.gif det har blivit ljusare även när det är molnigt och det märks för att husdjuren vaknar tidigare och att kvällen är inte längre så mörk ....... tummenupp.gif
merlin68
Underbart väder idag! Solsken, glittrande snö och en föraning av våren i luften..Hunden kutade runt som ett föl under förmiddagspromenaden laugh.gif Nu HAR det vänt tummenupp.gif
Anma
Ja visst är det fantastiskt! Det är snödropp från taket i söderläge. Inte för att det finns så mycket snö att droppa från, men lite är det ju för droppar gör det!
Gossen Ruda
Jag har också takdropp, dessvärre även inomhus. Trots att jag la på ny papp på hela taket förra året. Det är något hål vid skorstenen men var?????
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2012, 14:02) *
Jag har också takdropp, dessvärre även inomhus. Trots att jag la på ny papp på hela taket förra året. Det är något hål vid skorstenen men var?????

Det där är en klassiker, det är många hus som blivit förstörda av takläckage runt skorstenen trots att taket är nyrenoverat
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2012, 14:02) *

Vad jobbigt! Du får ta och täta runt hela skorstenen.
mamamaggan
I går blev det inte helt mörkt förrän vid 17.00 tiden trots att det inte var helt klart.
Gossen Ruda
CITAT (Anma @ 29-01-2012, 23:01) *
Vad jobbigt! Du får ta och täta runt hela skorstenen.

Det värsta är att det droppar ner på sängen! Visserligen på yttersta kanten men det är liksom svårt att sätta något kärl under.
Överbölingen
Mr Ruda! Kandu inte flytta på sängen? innocent.gif

Men å andra sidan så vaknade jag för många år sedan av att det droppade i ansiktet på mig när jag låg i sängen i vår villa.
Efter ett takbesök noterade jag att en nockpanna var sprucken och nästa vardag blev det köp av fem Sanda nockpannor.
Gossen Ruda
CITAT (Överbölingen @ 30-01-2012, 21:30) *
Mr Ruda! Kandu inte flytta på sängen? innocent.gif

Näpp. En sovalkov med måttbeställd sängbotten på en hemsnickrad golvfast ram. biggrin.gif
Huggorm
Nu är det ännu ljusare. Snart kommer de där jobbiga ljusa sommarkvällarna när man får dåligt samvete för att man sitter inne istället för att vara ute och göra nytta rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon