Full version: venus flytrap
boxer2
Om den inte får tag i flugor och andra insekter, vad kan jag då mata den med?
Hur ska den skötas? Vatten? Ljus? Näring?

Har nyss köpt en, så än så länge är det en kruka med jord och frö. Har satt krukan i en plastpåse med lufthål i, har jag gjort rätt? När den behöver om planteras, ska den då stå i vanlig blomjord?

Tacksam för råd.
Woodii
Har själv inte haft dessa så länge, så jag har inte så mycket egen erfarenhet än, men har läst en hel del, så jag svarar så gott jag kan.

Venusflugfällor brukar inte behöva matas, de behöver inte så mycket "mat". Så här års har de normalt sett viloperiod och ska inte ha något. (Plantor som köps så här års får klara sig utan vintervila i år) På sommaren trivs de väldigt bra ute, men annars brukar de kunna ta sig några flugor inomhus sommartid också. Mycket ljus, om de inte går i dvala så här års kan de behöva extraljus.

De växer i träsk i naturen, så alltid fuktigt, det kan vara någon cm vatten i ytterkrukan. De vill inte ha kalkhaltigt vatten, så destillerat eller från en avfuktare eller regnvatten brukar passa bra. Vanligt kranvatten ska tydligen få dem att dö efter något halvår har jag läst, har inte provat själv. Den ska absolut inte ha någon näring och inte heller stå i vanlig jord, eftersom det inte finns någon näring i träsken är de anpassade för att få den via insekterna i stället. Det finns lite olika förslag på blandningar, torv utblandat med lite sand eller perlit är det vanligaste jag sett.

Kom ihåg att inte peta i fällorna en massa! De kan bara slå ihop 5-10 ggr, sedan slutar de fungera och efter ett tag dör det bladet.

Här är några sidor med info:
http://www.brutalablommor.se/pages/care.html (Även om andra köttätare)
http://www.sarracenia.com/faq/faq2000.html (Engelska, mycket info!)
http://www.carnivo.se/Dionea.html

Edit: Missade att din bara var frö än så länge, då är ju inte vintervilan något problem än! Då är det bra med plastpåse, extra belysning kan behövas. Efter ungefär två år är de stora nog att fånga flugor, tills dess ska de inte behöva någon mat (och absolut inte näring).
boxer2
Tack, jag skrev ut ditt svar.smile.gif
boxer2
Villket är viktigast som frö? Ljus eller värme?
gräslig
Jag köpte en venusfälla i våras, som jag av ren lathet nöjde mig med att vattna med kranvatten... och den tog mycket riktigt och stendog under hösten. Jag får förmoda att berodde på vattnet i alla fall.

Vad gäller mat, så tycktes den aldrig ha några problem att få tag i småflugor i lägenheten, så det är nog inget bekymmer (även om den för det mesta var totalt talanglös på att fånga saker).
Slog jag ihjäl insekter så brukade jag förstås passa på att "mata" den med dem, men jag vet inte om det gick särskilt bra. Överhuvudtaget tycktes den ha rätt svårt att smälta för stora kryp...

Men det är ju en skoj växt, så jag kommer nog köpa en ny under våren, och ska försöka vara lite snällare med den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon