Ludvig Johansson
Snart JUL! Du kan nu köpa min bok "Odla exotiskt i din trädgård" för 72kr!

Lär dig odla bambu, palmer, kaktusar, bananer, persika, vindruvor och en massa annat onyttigt men kul!

Läs mer på http://www.exot.se

Först till kvarn!

/Ludvig
Författare blomma.gif
RB9310
Låter trevligt. Hur långt upp i landet anser du att man kan odla exotiska växter?
Ludvig Johansson
Det beror på vad man vill odla och var man bor förstås. Jag tycker det är intressant att försöka lista ut vad som krävs att odla en viss växt givet klimatet på platsen. Hos mig i zon 4 är palmer förstås inte härdiga men de går att odla ute året runt med lättare skydd. Tricket är att med så lite jobb som möjligt få de roliga växterna att överleva.

För inte så länge sedan ansåg förståsigpåarna att det bara går att odla vindruvor i zon 1, nu vet vi bättre. Kaktusar odlas i zon 6. Bananer har övervintrats i dalarna osv. Sedan är det så att vad som är exotiskt beror på vad man gillar och tycker är spännande. Det ändras nog med tiden också.

Visst är det en del pyssel med en del känsliga växter, men säg den trädgård som är utan arbete! Sedan finns det växter som de flesta tycker är exotiska och samtidigt är härdiga, som jätte bitterskråp, skunkkalla och paraplymagnolia.

Förutom att ge handfasta råd och tips på växter och hur man kan göra för att få dem att överleva, vill jag inspirera odlare till att släppa sargen och våga pröva vingarna! angel_not.gif

Livet är för kort för att odla trista växter!

Så svaret är att det går att odla exotiska växter hela vägen upp, men inte samma växter!
Ludvig Johansson
Tack alla som beställt! Imorgon skickar jag böckerna. Återkom gärna med synpunkter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon