abborrmaster
Eller oskuld och oskuld... Lite har jag ju odlat genom åren, vem har inte det, men jag har nyligen blivit intresserad...

zå. Jag undrar om plantan är död när ala bladen är döda/ruttna altså bruna o frasiga osådär... Är det då plantan är död eller är den död innan/efter. Är det "individuellt" eller "artividuellt".

Nåh. såh...

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Allt är individuellt när det gäller växter, det finns många växter som är lövfällande och ser döda ut just nu. Frösådd gingko odlade jag inomhus i ett svalt fönster i några år och de tappade bladen på vintern även inomhus och alla sade "är det inte dags att slänga de där växterna nu", till våren började de grönska igen. Även mina fuchsior som står som helt kala pinnar i förrådet kommer att grönska när jag tar in dem i lite varmare och ljusare utrymme Är det en vedartad växt så kan man skrapa lite på barken är det en friskt grön hinna strax under barken så brukar det finnas liv i växten.

Sedan finns det även många knöl och lökväxter som har en vilotid där de brukar vissna ner.
abborrmaster
okej, jag ska altså inte ge upp på växter...
tack.
/Simon
Hannele
Tja, träden ser ju döda ut just nu.
Själv har jag alltid haft "blomstersjukhus" både ute och inne - men
nu har jag insett att en del växter är engångs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon