Full version: Ekologiska blommor ?!
PrunusMaackii
Är det någon som vet något om Ekologiska / närodlade blommor ?
Jag läste nyligen en artikel om arbetsförhållande för de som hanterar snittblommor/krukväxter i sydamerika, afrika & sydostasien och skulle vilja hitta alternativ till dessa..
Ixxie
Fairtrademärkta rosor är rätt vanligt. smile.gif
Det ger ju de som arbetar bättre arbetsförhållanden.
CillaM
Snittblommor odlas med mycket gifter, värst är det tydligen för nejlikor. O med den efterfrågan som västvärlden har på snittblommor så är det nästan nödvändigt ifal blommorna ska hålla sig. Inget jag gillar heller, och jag köper aldrig snitt fast det är lockande ibland. Närodlat finns ju på många håll i Sverige men jag vet inte hur det är med ekologiska där riktigt. Var på 2 studiebesök mot Boråshållet när jag utbildade mig till florist, den ena var liljeodlare och den andre tulpan (tror jag det var). Allt odlades inomhus i stora bäddar.
pumpkiin
Jag läste någonstans att nejlikor är sjukt besprutade också, så synd att det ska vara så. Jag undrar hur mkt utav de kemikalier dem utsätts för som sprider sig i våra hem?!
Har försökt kolla lite med ecoblommor och fairtrade men det är svårt att hitta tycker jag med. Ska kolla i lite större städer typ malmö eller köpenhamn, där borde ngn ha det.
Dunder Bettan
Jag har också nyligen uppmärksammat hur snittblommor och krukväxter produceras. Det är inte alltid bästa förhållande varken för miljön eller arbetarna.
Jag ser att du bor i Malmö och jag kan tipsa om en butik som säljer Bara blommor. Ägaren har både ekologiskt och närodlade snittblommor och krukväxter. Skicka pm till mig om du vill har adressen. Är någon annan intresserad får ni gärna pm:a också.
RitRat
CITAT (Dunder Bettan @ 20-12-2011, 10:32) *
h jag kan tipsa om en butik som säljer Bara blommor. Ägaren har både ekologiskt och närodlade snittblommor och krukväxter. Skicka pm till mig om du vill har adressen. Är någon annan intresserad får ni gärna pm:a också.

Hej Dunder Bettan! Tips på bra butiker tycker jag att du kan ge offentligt, och inte bara i PM :-) Ingen tycker säkert att det är konstigt.

Om ekologisk snittblomsodling: Jag läste i någon jämförelse att det kan vara mera miljömässigt hållabrt att köpa snittrosor odlade i Afrika än rosor odlade i Sverige. I Afrika behövs inte den enorma mängd uppvärmning av växthus som här. Det kompenserar flygtransporterna. Sen är det ju en helt annan fråga med vattenanvändning och personalens arbetsmiljö. De kan dock vara kontrollerade och OK när det gäller Fair trade-rosor, även om de är från Afrika (Kenya främst).

Många aspekter alltså... inte lätt att avgöra vad som är bäst. Jag tror mest på svenska ängsblommor, självplock!!!! biggrin.gif tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon