Full version: Pelargondöd!
Mix
Har alla pelargoner i ett rum med tillskottsbelysning tio tim/dygn och ca 8-10 grader. En del sätter knopp hela tiden som jag plockar bort, de flesta har gröna fina blad, men de slokar lite. Sen upptäckte jag att min gulblommiga, som dock aldrig blommat, är alldeles brun och även en annan halvminiatyr. Har lyft upp och konstaterat att de inte står i blöta, så kan de vara att just dessa skulle behövt mer vatten eller finns det rent av sorter som borde förvaras varmare?? Sen blir jag inte riktigt klok på vad som menas med sparsam vattning. Finns det någon som kan ge ett mått. Tex om jag har en plastkruka med ca 1 liter jord i, och 10 grader, hur mycket och hur ofta ger ni dessa vatten.
merlin68
Kanske är det lite för svalt för vissa sorter? Har för mig att änglapelargonter exempelvis vill ha det lite varmare.
Jag övervintrar mina i tvättstugan med belysningen på 10 timmar per dag. Vattnar dem ungefär var fjärde dag. Temperaturen i tvättstugan är lite högre 14-15 grader och de trivs bra, de äldsta är ca 8 år gamla.. Förut när jag hade många pelargoner övervintrade jag en del i 7 grader i ett uppvärmd förråd och då kunde en och annan dö på det sätt som du beskrev särskilt om man vattnade för ofta. Låg temperatur = nästan inget vatten
Hoppas resterande pelargoner klarar sig hos dig!!!
Bassam

Hej

Detta är bästa sättet att veta när du ska vattna . Du kan lägga din fingar i jorden. Om detta kommer ut med lera . Detta betyder att du inte behöver vattna . Men om detta kommer ut torr. Detta betyder att du behöver vattna .

Obs

pelargoner är mycket känsla för vatten.De tycker inte överfrodiga vatten och de tycker inte torra jord.

H.Bassam
aldo
Änglapelargoner och Engelska pelargoner vill ha svalare än övriga pelargoner . santa.gif

Har man pelargonerna under ljus och svalt 8-10 C vill de ha en sup /mån.
1 supeglas /mån i varje kruka .

fvd
Jag tror också att du vattnar för mycket. Närla i vårasdet gäller den gula har jag också problem. Jag köpte 3 stycken av odla i våras och två dog ganska direkt .Den tredje har jag nätt och jämt lyckats hålla liv i och nu ser den jättehängig ut så jag undrar om den kommer att överleva.
abbbe
Jag brukar klippa ner mina och ställa in dem vid ett sovrumsfönster, 20-22 grader, sydvästläge (men svensk vintersol är som "norrläge") - obs ingen tillskottsbelysning. Jag gör samma sak med fuchsiorna. Vattnar mycket lätt en gång om veckan ungefär. Har aldrig förlorat en pelargon eller fuchsia någon vinter. Tycker det är en bra metod. Istället för att "ta fram" dem efter den svala vistelsen, eventuellt mörka, och därmed bestämma när de ska börja växa igen, så växer mina pelargoner vid fönstret automatiskt i takt med det accelererande ljuset. Brukar även sätta de avklippta delarna i vatten vid moderplantorna och de rotar sig om ca 2-4 veckor.

Har inte haft änglapelargoner, utan bara zonaler och hängpelargoner.

Grannen kör källarmetoden. Kanske 17, max 18, grader och helmörkt med någon enstaka vattning hela vintern. Men zonalerna överlever om än skräpiga efter källarvistelsen. Så det fungerar också.

Monarda
Jag kör med "tvättstugemetoden". Lysrör 14 timmar, ca 15 grader dagtid kanske 10 under natten. Lite gödning får dom då och då eftersom dom fortfarande blommar.

[attachment=66778:DSC_0261.jpg]
smuleborg
Vi har testar något för oss nytt denna övervintringssäsong, vi vinterförvarar i stort sett alla pellisar i tämligen normal rumstemperatur under lysrör (Ikeas lagerhyllor med monterade lysrör under). Timer, det lyser typ 10 timmar om dygnet. Vattnar två gånger i veckan, varav den ena gången med liten dos pellisnäring. Hittills, ta i trä, går det bra. Vi får se hur det går.

Varför Ivar med konstljus? Vi stod plötsligt flirting.gif, hur det nu gick till, med ett större antal pellisar att övervintra; det såg inte kul ut i uthus, atelje och boningshus under övervintringarna; en begravningsplats? Så for vi nu i höstas till Ikea och köpte Ivar-hyllor och till Clas Ohlson och köpte lysrör. Vi får se hur det går.

Hur gick det tidigare med färre? Ingen dog, vad jag vill minnas. I uthuset: mycket sval placering, minimal vattning. Alla i fönster eller i närheten av. I boningshuset, i fönster: dvärgar, mini och vilda/halvvilda, högre temperatur, sparsam vattning.

Gamla hederliga zonaler är som jag ser det tuffare (vattna inte ihjäl dem, dock).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon