Full version: Pelargondd!
Mix
Har alla pelargoner i ett rum med tillskottsbelysning tio tim/dygn och ca 8-10 grader. En del stter knopp hela tiden som jag plockar bort, de flesta har grna fina blad, men de slokar lite. Sen upptckte jag att min gulblommiga, som dock aldrig blommat, r alldeles brun och ven en annan halvminiatyr. Har lyft upp och konstaterat att de inte str i blta, s kan de vara att just dessa skulle behvt mer vatten eller finns det rent av sorter som borde frvaras varmare?? Sen blir jag inte riktigt klok p vad som menas med sparsam vattning. Finns det ngon som kan ge ett mtt. Tex om jag har en plastkruka med ca 1 liter jord i, och 10 grader, hur mycket och hur ofta ger ni dessa vatten.
merlin68
Kanske r det lite fr svalt fr vissa sorter? Har fr mig att nglapelargonter exempelvis vill ha det lite varmare.
Jag vervintrar mina i tvttstugan med belysningen p 10 timmar per dag. Vattnar dem ungefr var fjrde dag. Temperaturen i tvttstugan r lite hgre 14-15 grader och de trivs bra, de ldsta r ca 8 r gamla.. Frut nr jag hade mnga pelargoner vervintrade jag en del i 7 grader i ett uppvrmd frrd och d kunde en och annan d p det stt som du beskrev srskilt om man vattnade fr ofta. Lg temperatur = nstan inget vatten
Hoppas resterande pelargoner klarar sig hos dig!!!
Bassam

Hej

Detta r bsta sttet att veta nr du ska vattna . Du kan lgga din fingar i jorden. Om detta kommer ut med lera . Detta betyder att du inte behver vattna . Men om detta kommer ut torr. Detta betyder att du behver vattna .

Obs

pelargoner r mycket knsla fr vatten.De tycker inte verfrodiga vatten och de tycker inte torra jord.

H.Bassam
aldo
nglapelargoner och Engelska pelargoner vill ha svalare n vriga pelargoner . santa.gif

Har man pelargonerna under ljus och svalt 8-10 C vill de ha en sup /mn.
1 supeglas /mn i varje kruka .

fvd
Jag tror ocks att du vattnar fr mycket. Nrla i vrasdet gller den gula har jag ocks problem. Jag kpte 3 stycken av odla i vras och tv dog ganska direkt .Den tredje har jag ntt och jmt lyckats hlla liv i och nu ser den jttehngig ut s jag undrar om den kommer att verleva.
abbbe
Jag brukar klippa ner mina och stlla in dem vid ett sovrumsfnster, 20-22 grader, sydvstlge (men svensk vintersol r som "norrlge") - obs ingen tillskottsbelysning. Jag gr samma sak med fuchsiorna. Vattnar mycket ltt en gng om veckan ungefr. Har aldrig frlorat en pelargon eller fuchsia ngon vinter. Tycker det r en bra metod. Istllet fr att "ta fram" dem efter den svala vistelsen, eventuellt mrka, och drmed bestmma nr de ska brja vxa igen, s vxer mina pelargoner vid fnstret automatiskt i takt med det accelererande ljuset. Brukar ven stta de avklippta delarna i vatten vid moderplantorna och de rotar sig om ca 2-4 veckor.

Har inte haft nglapelargoner, utan bara zonaler och hngpelargoner.

Grannen kr kllarmetoden. Kanske 17, max 18, grader och helmrkt med ngon enstaka vattning hela vintern. Men zonalerna verlever om n skrpiga efter kllarvistelsen. S det fungerar ocks.

Monarda
Jag kr med "tvttstugemetoden". Lysrr 14 timmar, ca 15 grader dagtid kanske 10 under natten. Lite gdning fr dom d och d eftersom dom fortfarande blommar.

[attachment=66778:DSC_0261.jpg]
smuleborg
Vi har testar ngot fr oss nytt denna vervintringsssong, vi vinterfrvarar i stort sett alla pellisar i tmligen normal rumstemperatur under lysrr (Ikeas lagerhyllor med monterade lysrr under). Timer, det lyser typ 10 timmar om dygnet. Vattnar tv gnger i veckan, varav den ena gngen med liten dos pellisnring. Hittills, ta i tr, gr det bra. Vi fr se hur det gr.

Varfr Ivar med konstljus? Vi stod pltsligt flirting.gif, hur det nu gick till, med ett strre antal pellisar att vervintra; det sg inte kul ut i uthus, atelje och boningshus under vervintringarna; en begravningsplats? S for vi nu i hstas till Ikea och kpte Ivar-hyllor och till Clas Ohlson och kpte lysrr. Vi fr se hur det gr.

Hur gick det tidigare med frre? Ingen dog, vad jag vill minnas. I uthuset: mycket sval placering, minimal vattning. Alla i fnster eller i nrheten av. I boningshuset, i fnster: dvrgar, mini och vilda/halvvilda, hgre temperatur, sparsam vattning.

Gamla hederliga zonaler r som jag ser det tuffare (vattna inte ihjl dem, dock).
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon