smuleborg
18-12-2011, 20:23
Är det någon som har eget recept på äggost? Äter du den som dessert (med typ varm hjortronsylt) eller på sillbordet? Vet du om man kan köpa formen (plast eller trä) i butik i Stockholm? Tänkte att äggost skulle bli en av överraskningarna till jul.
Har ett recept på äggost som jag använt i alla år, receptet kommer från Tjörn så det är verkligen genuint!
4 liter standardmjölk
10 ägg
½ liter filmjölk
1 msk vetemjöl.
Äts som efterrätt med sylt.
Mängden socker man lägger mellan varje lager är ju upp till var och en, jag brukar vara ganska snål

Hittar du ingen äggostform kan man använda ett durkslag och en sliten kökhanduk, det gjorde jag de första åren, innan jag fick skaffat en egen form.
smuleborg
18-12-2011, 20:58
Tusen tack för receptet Monaxe. Jo jag har tänkt på durkslagsvarianten (för sent nu att beställa äggostform över nättet om man vill servera äggost till jul).
Vad i hela friden är äggost?!
Låter inte sååå mumsigt på namnet om jag ska vara ärlig...

Ok, nu vet jag vad det innehåller och hur man gör det - tack Google.
Men hur smakar det?
Udda att man kan äta det både till sill och sylt.
Piccante
19-12-2011, 21:14
jag är inte ens bohuslänning o har ingen släkt där men ändå fans traditionen med äggost i släkten. Jag har bara ätit det som dessert med sylt. Vad jag läste på nätet att det var vanligast i södra Bohuslän att äta äggost med sylt och med sill i norra.
....glömde skriva om smaken. Jag tycker det är mäktigt, smaken ganska neutral. Äggost är väl som en svensks version av pannacotta.
smuleborg
19-12-2011, 21:46
Tack igen för svar. Jag fick tipset om äggost av en kollega (från bohuslän), hon gav mig dock inget recept; hon bubblade om massor av ägg och vad det nu var. Det känns för mig intressant, ett utropstecken i jul! Och att ta tillvara genuin svensk kokkonst, den ska vi vara stolta över.
Piccante
19-12-2011, 22:28
För de som inte är bekanta med äggost kan man läsa lite här
http://www.bohusgillet.se/Aggost.htm
Kom o tänka på äggsmör som finns i Finland, smakar dessa rätt lika eller?
CITAT (green @ 31-01-2012, 16:07)

Kom o tänka på äggsmör som finns i Finland, smakar dessa rätt lika eller?
Nej det tror jag inte. äggsmör är hackad hårdkokt ägg blandat med smör. Används som pålägg till karelska piroger. Jättegott som pålägg på vanligt bröd också, i synnerhet knäckebröd.
Traditionellt i Bohuslän (där jag bor) har man nog eg. ätit äggost mest som Mat, alltså inte efterrätt. Osötad äggost till sill och annan mat. Men det var förr. Nu äter man den som efterrätt och helst ska det vara björnbärssylt till, det vimlar ju av björnbärssnår ute på öarna (fast ibland hinner inte bären mogna för att det är för regnigt, alternativt torkar bären bort torra sensomrar - ett lyckat björnbärsår med solstinna bär är en lycka som inte inträffar så värst ofta faktiskt).
Det är en ära att ha ett gammalt äggostrecept (jag har inget eget) och släktens recept ger man inte bort, det är lite hemligt. Men allmänna recept finns det ju ett flertal. Jag tror det blir proportionerna som är lite olika i de "hemliga" släktrecepten.
Men hallå! nu måste jag hissa den skånska fanan.....
Äggakaga, prova det!
http://www.ica.se/Recept/aggakaka-skanes-t...apsratt-676422/Lide gott, säger vi här.
"Lide" betyder ju lite på riksmål, men menas ironiskt. Vi är mycket för ironi här.
Överbölingen
16-02-2012, 20:17
Denna däringa skall jag prova! Låter läckert. Blir ett tillägg till sillen och...
Så äggost är ungefär som en ogräddad ostkaka minus mandeln?
Överbölingen
16-02-2012, 21:02
Det är OK att hemlighålla hjortronmyrar och kantarellställen men recept borde vara K-märkta och visas för alla.
Annalysera en kokbok! Varje kock har sin egen variant av redan "fastställda" rätter. Sjötunga Walevska skall smaka sjörtunga Walevska och inget annat. Biff Rydberg, Biff a la Lindstöm (f ö från Ragunda kommun), porterstek osv. Men metoden kan variera.
Min mamma bakade småbröd, vars recept hon fått av en moster. Kallades och kallas fortfarande "Moster Kristins kransar". Det är det enda "krus" som jag äter med behållning. Avskyr annars "småkakor" =krus på jamska.
Varför hemlighålla recept? Det är kulturhistoria inom den gastronomiska sektiorn och en nationaltillgång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.