Full version: Lucka 19
Kajsa
Dags för en röd ros, tar en som jag är nöjd med, Golden Eye, Easy Elegance ros en serie där alla är rotäkta.

Av Ping Lim, USA 1997, har två ex som klarade de två sista vintrarna bra, zon 4 ros.

Golden Eye blir en mindre buske 1 - 1.20 hög, blomman är stor blir 10 cm bred.

Här syns bladen, haft rosen sedan 2007, rosen blommar långt in på hösten.
Frisk med en del doft
octachoron
Jo, den är väldigt vacker.
Ersatte en annan ros med Golden Eye som överlevt de senaste vintrarna men inte vuxit eller blommat så mycket, får hoppas att den tar sig nästa år.
Dock så var den redan under förra året bortplockad från Easy Elegance i USA.

Jag såg att Blomsterlandet hade ett stort sortiment av Easy Elegance-rosor i somras, verkar som om de verkligen satsat på detta sortiment.
Kajsa
Som vi skrev i långa tråden från -09 så är dom inte så tuffa trots att dom är rotäkta, jag har inte köpt fler Easy Elegance rosor men Hortogreen har nya sorter. De två sista vintrarna var inte normala då många rosor ur alla grupper dog så man kan väl inte kräva mer av dessa rosor.
Jag är dock helt nöjd med Golden Eye och Macy´s Pride som klarar min zon.
octachoron
Jag tyckte mig märka en viss skillnad i härdighet mellan Golden Eye och Macy's Pride. Golden Eye klarar sig bättre här hos mig i zon 4 medan Macy's Pride får kämpa hårdare.
Ezereht
Dom hade planterat några i Umeå vid älven, men dom dog. Så zon 5 gillar dom inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon