Jag har hittills bara kört vanlig foderautomat med frö/solrosfrön och talgbollar. De här jordnötsautomaterna förstår jag inte. Vilka fåglar är det som kan ta en hel jordnöt, eller pickar de sönder dem? Jag har hackat lite överblivna valnötter i små bitar och blandat tillsammans med solrosfröna, jag vet inte om de mest kommer att skvätta ut dem, som de gör med havre. Det är väl bara domherrar som gillar havre, och sådana har jag inte sett här. Hänger ni ut hela nötter som mandel, hasselnötter (naturligtvis utan skalet) eller liknande eller tror ni man borde hacka dem?
Man behöver inte göra nånting med nötterna - dom pickar i sig så bra själva! Och med otrolig fart också!
Så här såg det ut idag i snöslasket....
[attachment=66777:IMG_2725...erad_1_0.jpg]
Huggorm
19-12-2011, 17:44
Sönderfördelade valnötter gick i alla fall åt här när jag provade. Jag gissar att man kan samla bokollon på hösten och hacka och ge fåglarna under vintern, det är ju gratis och skulle säkert uppskattas
Jasså, tycker domherrarna om havre? Kanske skulle skaffa lite åt dem, det är ju billigare än solrosfrö i alla fall.
Ingela i Segersberg
19-12-2011, 17:53
Jag tror inte att domherrar gillar havre. De föredrar nog solrosfrö och hampfrö. Gulsparvarna däremot gillar havre.
Gunilla T
19-12-2011, 17:57
Japp, gulsparvarna är det som äter havre....de äter gärna från marken, kanske enbart tom?
Sätt gärna ut lite russin också nu när snön har kommit. Koltrastar och nötväckor äter russin. Russin är energirika och blir inte hårda av kyla.
Huggorm
19-12-2011, 22:28
På tal om koltrast så såg jag det nu, för första gången på ett par månader. Antar att min egen koltrast flyttade, och att nordligare som tänkt stanna nu fått dra sig söderut i alla fall.
Gröna mormor
20-12-2011, 09:46
Jag undrar också var koltrastarna är, har inte sett några på flera månader. Det är dom enda fåglarna som äter äpplen. Jag har lagt ut äpplen för ett par veckor sedan, men inga fåglar har gett sig på dom.
Jag har två behållare med jordnötter, en behållare med talgbollar och ett hus med solrosfrön. Allt sitter i en doftolvonbuske nedanför altanen och intill en hög, tät häck. Igår hade jag rekord i antalet fåglar och arter!
Pilfinkar, grönfinkar, rödhake, talgoxe och blåmes. Det är så roligt att se hur dom ibland sitter och väntar på sin tur. Rödhaken brukar äta det som spills ut på marken, men ibland är den djärv och sätter sig uppe i busken. Och så har jag sett en liten mus som knaprar på allt gott som trillar ner.
Har inte heller sett koltrastar i år! Var är de??
Pilfinkarna äter också havre, även i matare som jag har hängt upp. Ja, och gråsparvar om man nu har det..
varghem
20-12-2011, 21:31
*vinkar hejvilt*.... koltrastarna sitter här under mitt äppelträd
En liten, liten del av Sveriges koltrastbestånd finns här, hos mig ...

Björktrast också ...
"Agnar" med mjuka, rynkiga äpplen ...

Fast de kommer nog ihåg var det vankades frukt förra året ...
Edit; 5 mil so Göteborg
Koltrastarna är bortflugna sen länge, däremot har vi två domherrar som äter lönnfrön dagarna i ända...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.