Full version: Odla Ris
Swerickard
Tjo gott folk !

Jag ville ta mig på den svåra utmaningen att odla ris i Sverige =) Nu vet jag själv att det är i stort sätt omöjligt men jag vill för utmaningens skull. Någon som vet vart man kan få tag på frön och har några tips inför detta =)?
Huggorm
Hur man gör står beskrivet på wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ris

Största problemet i Sverige är att odlingssäsongen är för kort för vanligt ris. I växthus skulle det nog fungera iofs. Annars finns det vissa sorters ris som växer på vanliga torra åkrar, och de skall hinna med i åtminstone södra Sverige. Men då kan man ju lika gärna odla havre eller något annat, bergsriset blir ändå inte som det vanliga sumpriset.

Frön behöver man väll inte, jag tror bara det är att plantera de riskorn man köper för att äta.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 20-12-2011, 02:21) *
Hur man gör står beskrivet på wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ris

Största problemet i Sverige är att odlingssäsongen är för kort för vanligt ris. I växthus skulle det nog fungera iofs. Annars finns det vissa sorters ris som växer på vanliga torra åkrar, och de skall hinna med i åtminstone södra Sverige. Men då kan man ju lika gärna odla havre eller något annat, bergsriset blir ändå inte som det vanliga sumpriset.

Frön behöver man väll inte, jag tror bara det är att plantera de riskorn man köper för att äta.

Beträffande det sista så funkar det möjligen med opolerat ris men jag är nog tveksam ändå.
malcolm
Björk ger bra påskris om inte annat. naughty.gif
Alexander-VG-zon3
Låna eller köp boken; Sätt kärnor,frön och knölar Av Eva Rönnblom där står det hur man odlar ris. Även boken; Sätt en kärna. Odla och experimentera av Ralf Efraimssonhar beskrivning om hur man sår och odlar ris.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon