Lilla hjärtat
Hej!

I lördags köpte jag julrosor och skimmor. Trevligt att kunna ha blommor ute så här års, tänkte jag. Det har ju varit rätt varmt. Men nu börjar de begravas i snö och jag undrar hur många minus en julros som egentligen tål - inte minst med tanke på att det står i en tunna. Gissar att de tål mer om jag gräver ner dem i trädgårslandet? (Fast helst vill jag ju ha kvar dem i tunnan ...)

Julrosor i snö

Ha en fin dag!
//Linda
Alexander-VG-zon3
Det beror på hur långt drivna dom är, stod dom ute eller inne där du köpte dom ?

Är dom inte drivna så mycket och fortfarande är i ''vila'' så tål dom lika mycket kyla som en vanlig julros på friland. Är dom drivna långt/hårt så det kanske också kommit nya blad och den är ''vaken'' så tål den nog inte så mycket frost även om någon enstaka frostnatt nog inte gör skada.

Dock känsligaste du har i den tunnan är nog skimmian och dom andra. Men även dom tål om dom inte är för hårt drivna några frostnätter utan problem.

Snygg plantering du gjort tummenupp.gif
Lilla hjärtat
Hm ... bra fråga. Har inte en aning om hur hårt drivna de är. Men de stod ute när jag köpte dem. Skimmian också. Silverkloten (vet inte vad de heter på riktigt) har stått i tunnan sedan september. Jag har en bod där temperaturen ligger mellan 3-5 grader ungefär. Skulle det bli för kallt kanske jag kan "dra upp dem" och ställa in dem där? Inte idealiskt förstås, men kanske bättre än att låta dem frysa?

Tack så mycket. Blir glad varje gång jag tittar ut och ser blommorna smile.gif

Ha det så gott!
//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon